Camper gewogen en een illusie armer...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
anne63
Berichten: 4533
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 15:29
Locatie: Nieuwleusen



Bericht door anne63 »

Kan iemand mij vertellen hoe die wegingen dan gedaan worden? Zijn dat de punten op de snelwegen waar "Weegbrug" op staat ? En hoe doen ze het in Duitsland?

Ik heb het lijntje gevolgd en we hebben nu alles apart gewogen wat we mee "willen" nemen. Woensdag komt womy uit de stalling en gaan we het goed wegen, maar ik vrees ......
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

MonRoe schreef:Op http://www.camperleven.nl/index.php?doc=gewicht_camper staat meer te lezen over (over) gewicht in de camper.
Oké heb ik aandachtig gelezen en is dus voor oom agent /controleur dus voor tweeërlei uitleg.
Er staat ""Je hebt hem met MINDER dan 5% te zwaar beladen"
Waar gaat men van uit.
A - Stelt men 5% van 3500 kg is 175 kg of
B- Het leeg gewicht van de Camper op kenteken is b.v. 2800kg en ik mag 3500kg- is ook max. voertuig.
Mijn belading is dus 700kg de z.g. rek zou zijn 5 % is 35kg.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:



Bericht door eef van baal »

Godfried schreef:
Wim, Kirsten en Binck schreef:Ik hoop dat de koffie smaakt.
Onze camper heeft een zwaar eigen gewicht > 3500 KG ( kwaliteitscamper hé) dit is ook het nadeel. :( Onze garage weleens gezien .....
Dank je het smaakt heerlijk.

Die van ons staat op kenteken tot 3500 kilo. Ledig gewicht 3020 kilo
Maar hij kan tot 5 ton wegen inclusief lading volgens het camper id plaatje, maar ja dat mag niet volgens kenteken.

Aangezien er hier ook zuiderburen mee doen haal ik misschien wat door elkaar, ik weet niet hoe het daar geregeld is. :) ik neem nog maar een bakkie :D

is dat niet het totale terrein gewicht, dus inclusive aanhanger van 1500 kg
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Als zuiderbuur zal ik even de belgische cijfers meegeven, in stapjes zoals het hoort :

De tolerantie tijdens controle onderweg :
KB 15/03/68 Art. 32 bis 1.4.3. Voor het meten van de massa's van voertuigen in gebruik, mag een meettolerantie van 2% toegestaan worden op de maximale massa en van 5% op de verdeling van de massa's op de assen.
Je krijgt dus 2 % op de MTM (Maximaal Toegestane Massa) of 5 % op het asgewicht.

Bij controle krijg je VOOR de wettelijke tolerantie nog een CORRECTIE op de weging (zoals we ook een correctie kennen op de gemeten snelheid bv.).

Die is 4 % per as en 3,3 % op de MTM.

Je wordt dus gewogen, je krijgt de CORRECTIE op de meting en als het verschil dan niet meer is dan de TOLERANTIE (zie hoger) dan is de uitkomst dat je weliswaar overladen bent maar je krijgt enkel een opmerking.

Buiten dat is er de vervolging of de beboeting, dat is weer wat anders.


As-overlading vanaf 5 procent (na correctie) : strafbaar

Gewone overlading (op MTM) : vanaf 2 procent (na correctie) : strafbaar

Strafbaar wil nog niet zeggen ' bestraffen ' ... daarvoor gelden immers aparte regelingen die bij ons door de Procureur des Konings worden opgemaakt (die kunnen verschillen per regio waar een politierechtbank voorzien is).

In Vlaanderen kennen we ook nog de wegeninspecteurs die overtredingen op het ' aslastendecreet ' kunnen vaststellen en beteugelen maar die houden zich niet direkt bezig met campers, wel met zware voertuigen die ons wegdek kunnen beschadigen).

Bij ons :

- tot 2 % gewoon doorrijden, enkel een opmerking

- tot 5 % overladen (na correctie) : gewoon doorrijden maar boete mogelijk

- boven 5 % maar minder dan 1O % : afladen wat teveel is + boete

- boven 10 % overladen : alles afladen + boete + keuring


In theorie :
Stel, voertuig kampeerwagen met 3500 kg. MTM;

Wordt gewogen en het gewicht is 3.691.83 kg.

3.691.83 - 3.3 % correctie (121.83) = 3.570 kg.

70 kg. overlading maar omdat dat niet meer dan 2 % is op de MTM is dat enkel een vermelding, maar geen boete.

Een verkoper die dus beweert dat je tot 3.691 kg. kan gaan met een auto mtm 3.500 zonder boete, heeft in theorie en in perfekte omstandigheden dus gelijk ...
MAAR : hoe gaat een camperaar ZELF wegen hoeveel zijn voertuig weegt wanneer hij thuis vertrekt ? Welke weegbrug onderweg is betrouwbaar (vaak zitten partikulier weegbruggen er tientallen kilo's naast, te weinig otf teveel ...) de instrumenten van de politiecontroles zijn geacht correct te zijn.

Voorbeeld van een weegbriefje bij controle onderweg (de percentages correctie staan erop) :

http://www.postimage.org/image.php?v=gxeM9JbJ

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

De op de door Monique aangeduide informatie over de NL-situatie is deels onjuist (laatste aanpassing: 2003), o.a. wat betreft de situate bij teruggekeurde campers.

Meest recente informatie staat in onze Camperforum Kennisbank, met bronverwijzing:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410165

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Ha, Marius, kan je meteen de kennisbank aanvullen met de " belgische " houding, de TOLERANTIE en de CORRECTIE percentages.

Belgie tussen haakjes, want qua rechtsgebied zit er ook verschil binnen Vlaanderen, Brussel en Wallonie op zich. In Antwerpen kan de PdK andere richtlijnen uitvaardigen dan in West-Vlaanderen, er kan zelfs verschil zitten in vervolging tussen Antwerpen en Mechelen (beide nochtans in dezelfde provincie).
Gebruikersavatar
<rik
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 28 mei 2006, 13:01
Locatie: Beringen (B)



Bericht door <rik »

hallo,als ik soms zie wat sommige meesleuren in de camper dan kan ik het geloven dat ze met overgewicht zitten,de mijne is 6.40m lang en is goedgekeurd voor 6 personen en de mtm is 3500kg,en toch heb ik nog overschot aan laadvermogen,we reizen wel altijd met 2 personen en nooit overladen.Groetjes Hendrik :wink:
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:



Bericht door eef van baal »

<rik schreef:hallo,als ik soms zie wat sommige meesleuren in de camper dan kan ik het geloven dat ze met overgewicht zitten,de mijne is 6.40m lang en is goedgekeurd voor 6 personen en de mtm is 3500kg,en toch heb ik nog overschot aan laadvermogen,we reizen wel altijd met 2 personen en nooit overladen.Groetjes Hendrik :wink:
ja bij mij kun je ook nog dansen in de kelder (garage).
maar toch maar eens op de weegschaal gaan staan oeps 3720 kg, en dan moet mijn vrouw ook nog mee.
is dan toch wel een hele kale camper geweest toe ze die gekeurd hebben, leeg gewicht 3000 rijklaar 3100kg.
ik heb echt geen 500 kilo aardappelen geladen, van alles twee,borden, glazen, kopjes,stoelen, zonnebed.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

Eef die jacuzzi is gewoon te zwaar, misschien als je het water er uit laat. :lol:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:



Bericht door eef van baal »

cobes schreef:Eef die jacuzzi is gewoon te zwaar, misschien als je het water er uit laat. :lol:
ja dat zal wel moeten, en dan ook maar meteen de vaatwasser eruit halen. :oops:
en we gaan helium in de banden doen, alle beetjes helpen. :D
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Het probleem is gewoon dat we steeds groter en luxer willen en vergeten dat dat allemaal gewicht met zich meebrengt. Dus of een groot rijbewijs halen of een lichtere camper kopen en al de problemen zijn over.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Martin schreef: Dus of een groot rijbewijs halen of een lichtere camper kopen en al de problemen zijn over.
Wij hebben een donkere camper; die zijn echt niet zwaarder dan lichtere :lol:

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Marius HRL schreef:
Martin schreef: Dus of een groot rijbewijs halen of een lichtere camper kopen en al de problemen zijn over.
Wij hebben een donkere camper; die zijn echt niet zwaarder dan lichtere :lol:

Groeten, Marius HRL
:? :? :? :? :?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Ik kom regelmatig langs de weegbrug bij de uitgang van de tunnel in Zelzate en ik heb al vaak caravans en mobilhomes op het weegplateau zien staan.
Dus men controleert niet alleen goederenvervoer.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie