Massa rijklaar gewicht van een camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Massa rijklaar gewicht van een camper



Bericht door Gerard056 »

Op mijn kentekenbewijs staat het volgende,

Massa ledig voertuig 2912 kg.
massa Rijklaar 3012 kg.

Toegestaan massa maximum 3500 kg.

Opdat ik bezig ben met het te willen aanschaffen van een dakairco ( 24 kg) en auto-schotel ontvanger ( 14 kg )
en benieuwd was hoeveel ik nog aan gewicht kan hebben kwam ik het volgende tegen.

*wegens gewijzigde EU wetgeving; dit betreft het ledig gewicht van het voertuig verhoogd met het gewicht van de bestuurder (75 kg), 90% gevulde brandstoftank, 90% gevulde schoonwatertank, 2x 10 kg gasflessen voor 90% gevuld, kabelhaspel en 10 kg voor iedere meter lengte van het voertuig

Nu weeg ik zo,n 95 kg ,mijn brandstoftank is 100 liter, schoonwater is 130 liter.

en het verschil tussen het ledige gewicht en rijklaar gewicht is slechts 100 kg.

kan iemand mij/ons dat uitleggen.

mvg. Gerard
wimke
Berichten: 149
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 21:06
Locatie: Bergeijk



Bericht door wimke »

Hallo Gerard het max gewicht is 3500 kg dus je kan er volgens mij wel wat inladen hoor. Maar let op volle tank water gasflessen luifel enz zijn ook allemaal kilotjes hoor. Groetjes Wimke
Het Loodgietertje
lea en wim
Berichten: 296
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 18:02
Locatie: linter belgie



Bericht door lea en wim »

Wat er op je papieren staat (theorie ) durft in de praktijk nogal eens verschillen met mekaar . Daarom zou ik in jou geval eens langs een weegbrug rijden en de wagen eens laten wegen . Stop er alles in het nodige om te vertrekken op verlof en reken evntueel het gewicht erbij van de personen die meegaan . Je mag de MTM van 3500 kg niet overschrijden , je gaat direkt merken wat je nog mee kan nemen of laten bijplaatsen :roll: .
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Massa rijklaar gewicht van een Camper



Bericht door Trebor953 »

Gerard056 schreef: *wegens gewijzigde EU wetgeving; dit betreft het ledig gewicht van het voertuig verhoogd met het gewicht van de bestuurder (75 kg), 90% gevulde brandstoftank, 90% gevulde schoonwatertank, 2x 10 kg gasflessen voor 90% gevuld, kabelhaspel en 10 kg voor iedere meter lengte van het voertuig

Nu weeg ik zo,n 95 kg ,mijn brandstoftank is 100 liter, schoonwater is 130 liter.

en het verschil tussen het ledige gewicht en rijklaar gewicht is slechts 100 kg.

kan iemand mij/ons dat uitleggen.

mvg. Gerard
Hier is al eerder wat over geschreven. Dit is weer een voorbeeld hoe ongelofelijk onlogisch dergelijke wetten in elkaar steken. Ze geven aan waarmee het ledig gewicht verhoogd wordt en vervolgens nemen ze hier standaard 100 kg voor, ongeacht het werkelijke (veel hogere) gewicht
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

De vermelding van het rijklaar gewicht heeft geen enkele toegevoegde waarde en kunnen ze net zo goed weglaten. Het brengt je alleen maar in verwarring.

Een paar jaar geleden stond het er zelfs niet eens op.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Lees deze nog maar eens.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... t=stelling

Gewoon even wegen in vertrekklare toestand en waarschijnlijk schrik je je r.. een beetje.
Er is bijna , let wel ik zeg bijna, geen Camper welke langer is als 7 meter of er net onder, die beladen , dus bij controle, onder de 3500kg weegt.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden



Bericht door TOL »

CaroLen schreef:Er is bijna , let wel ik zeg bijna, geen Camper welke langer is als 7 meter of er net onder, die beladen , dus bij controle, onder de 3500kg weegt.
En velen korter dan 7mtr ook of hebben heeeeeeel veel moeite om er onder te blijven. Daarom zie je tegenwoordig steeds meer met aanhanger rijden, maar dat is off-topic.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
pietnaam



Bericht door pietnaam »

Neem nou eens deze camper zal die onder de 3200kg zitten ??? Ik geloof het niet

http://www.campertechniek.eu/phpbb3/vie ... =62&t=4015
Laatst gewijzigd door pietnaam op zo 08 feb 2009, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Vraag het eens aan "vanhooltje" :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
pietnaam



Bericht door pietnaam »

Heb ik gedaan Maar ben er niks wijzer van geworden
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Kom in april naar het campertreffen, daar kan je camper gewogen worden en krijg je precies te horen hoeveel er nog bij of af moet. Natuurlijk weet de politieman/camperraar die het wegen verzorgt exact hoe alles in elkaar zit. Het gaat n.l. niet alleen om maximale gewichten, maar ook om as en wieldruk. Dus ietsje ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Zie http://www.camperpunt.nl/campertreffen_2009.htm En bij de verloting maak je ook nog kans op 1 van de ruim honderd mooie prijzen.
pietnaam



Bericht door pietnaam »

Dat zou leuk zijn als ,,vanhooltje" zijn camper daar tekeuring aanbood voor het gewicht . De camper is zeer goed en heel keurig ,Maar het gewicht :?:

Dan zijn wij er ook bij :lol: :lol:
:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

pietnaam schreef: Dan zijn wij er ook bij :lol: :lol:
:
Wil je hem dan kopen :?:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Hallo Pietnaam,

Ik heb je de gewichten doorgegeven!!

hij weegt ledig 2620 kg

mag max 3200 kg wegen dus 580 kg laden!

En dat weegt tie echt, as druk is ook ok.
Ik ben hier een zeikerd in kwa gewicht, ik heb geen zin om in oostenrijk mijn spullen op straat te zetten en er voor moeten zorgen dat ze weer thuis komen.
Voor ik weg ga, weeg ik hem altijd op de weeg brug (geijkt)!!

Grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Plaats reactie