Prinsjesdag voor camperaars. Worden we er beter van?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Prinsjesdag voor camperaars. Worden we er beter van?



Bericht door Micha »

Hoewel ik de wijsheid niet in pacht heb, heb ik een analyse gemaakt van de gevolgen van de Rijksbegroting 2008 voor ons camperaars. Vooruitlopend op Prinsjesdag zijn er op termijn voor camperaars drie ontwikkelingen die van belang zijn: 1. De verhoging van de wegenbelasting met 5 tot 10 procent, 2. verlaging (en uiteindelijk afschaffing) van de BPM, de belasting op personenauto’s en motoren die de kilometerheffing moet inleiden en 3. verhoging van de BTW met 1 procent tot 20 procent. Hamvraag: worden we er allemaal beter of slechter van?
Over de verhoging van de wegenbelasting kunnen we kort zijn: betaal je nu 700 euro, dan betaal je over enige tijd 770 euro per jaar. Met de verlaging – en op termijn afschaffing – van de BPM zit het wat ingewikkelder. Er zijn naar mijn idee winnaars en verliezers. Om met die laatste groep te beginnen: alle huidige camperaars zijn verliezers, omdat bij toekomstige inruil van de huidige camper de door ons duurbetaalde BPM niet meer meetelt in de waardebepaling van onze gebruikte camper. Als je het negatief wilt zien kun je straks zeggen dat je twee keer ‘financieel nadeel’ ondervindt van de BPM.
Een andere groep verliezers zijn aanvankelijk de verkopers van nieuwe campers in Nederland. Die kunnen een afwachtende houding tegemoet zien van klanten die eigenlijk graag een nieuwe camper willen kopen. Zes procent BPM-verlaging betekent op een BPM-bedrag van 15.000 euro 900 euro ‘winst’ voor de koper. Is de BPM in 2011 25 procent lager, dan praten we over een 'winst' van 3.750 euro. Dat begint er aardig op te lijken en verleidt potentiële klanten mogelijk tot uitstel van aankoop (in Nederland). Eveneens tot de verliezers behoren de bedrijven die Duitse campers importeren en hier te koop aanbieden. De verschillen (in prijs) tussen Duitse en Nederlandse campers worden steeds kleiner, tot ze bij afschaffing van de BPM geheel zijn verdwenen. Importeren levert tot nog toe aardige winst op, na verlaging of afschaffing van de BPM niet meer. Import richt zich dan nog op campers die in ons land niet worden verkocht of waaraan een tekort heerst.
Ik verwacht dat bij de kilometerheffing een basiswegenbelasting blijft bestaan (de wegenbelasting zelf verdwijnt dan helemaal), dat vermeerderd wordt met de kilometerheffing. Het zou een dwaling zijn als buitenlandse kilometers van de kilometerheffing onderdeel uitmaken.
Winnaars zijn de mensen die al jaren willen kopen maar dat nog niet hebben gedaan. Ze zien de camperprijzen gelijk blijven of zelfs geleidelijk dalen. Het prijsverschil tussen nieuw en gebruikt verkleint en dan is de keus snel gemaakt. Nederland blijft met een overschot aan gebruikte (en te dure) campers zitten, de Nederlandse dealers zien de verkoop van nieuwe campers explosief stijgen, waarmee ze op termijn ook bij de winnaars kunnen worden gerekend. De aanhouder wint! En die ene procent BTW-verhoging? Ach, komt men over de staart, komt men ook over de hond.
Hoe het ook zij: omdat er nog veel haken en ogen zijn, valkuilen en wellicht addertjes onder het gras, breken (ook) op dit gebied onzekere tijden aan. Er zijn nog heel wat griezelige fiscale scenario's denkbaar!
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Ik denk dat we er allemaal op achteruit zullen gaan. De invoering van een peperduur systeem welke de kilometerheffing zal blijken te zijn opent de langgekoesterde mogelijkheid om dit europees in te voeren. Er zal in de toekomst dus ook in het buitenland betaald moeten gaan worden. Verder wordt de mogelijkheid onderzocht om ook de milieuaspecten mee te laten wegen dus een ouder auto zal meer gaan betalen dan een 'schonere'.
Vreemd in dit geheel is het feit dat volgend jaar het stilstaan in de file dus duurder gaat worden, hogere brandstofprijzen en meer belasting zal de staat enkel honderden miljoenen euro's gaan opleveren, zonder dat daar iets tegenover staat.
Vreemd ook dat men voor LPG, een schone brandstof, ook meer moet gaan betalen. Het wegvallen in delen van de BPM zal hetzelfde effect hebben als het wegvallen het grijs kenteken voor particulieren. Een weliswaar kwam hier de BPM weer op de basisprijs, maar ouder auto's werden ineens niets meer waard.......
Nee het beloofde zoet komt er nog niet aan, zelfs geen zoethouder......
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Op termijn zijn die nieuwe regelingen natuurlijk heel gunstig voor de campereigenaar: afschaffing van de BPM én de motorrijtuigenbelasting (houderschapsbelasting)! Vervanging door een systeem waarbij je betaalt voor de km's die je rijdt. Dat betekent dat het bezit van de camper aantrekkelijker (goedkoper) wordt, terwijl we de meeste kilometers toch in andere landen maken. Dat kan duizenden euro's gaan schelen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Nou voor camper rijders die leuk vrij van wegenbelasting is het ook niet fijn dan.

Km heffing + oude diesels
schiet dat dus ook niet meer op een camper kopen van ouder dan 25jaar.

Of zie ik iets over het hoofd :?: :?: :?: :?:
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

Aloys schreef:Op termijn zijn die nieuwe regelingen natuurlijk heel gunstig voor de campereigenaar: afschaffing van de BPM én de motorrijtuigenbelasting (houderschapsbelasting)! Vervanging door een systeem waarbij je betaalt voor de km's die je rijdt. Dat betekent dat het bezit van de camper aantrekkelijker (goedkoper) wordt, terwijl we de meeste kilometers toch in andere landen maken. Dat kan duizenden euro's gaan schelen!
Je geloofd het toch zeker echt niet !!!!
Dat het camper gebruik goed koper wordt
Ik ben geen leraar , maar zeg maar dat je leerlingen dit niet moeten geloven

Gr Willy
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Aloys schreef:Op termijn zijn die nieuwe regelingen natuurlijk heel gunstig voor de campereigenaar: afschaffing van de BPM én de motorrijtuigenbelasting (houderschapsbelasting)! Vervanging door een systeem waarbij je betaalt voor de km's die je rijdt. Dat betekent dat het bezit van de camper aantrekkelijker (goedkoper) wordt, terwijl we de meeste kilometers toch in andere landen maken. Dat kan duizenden euro's gaan schelen!
Aloyyyssssssssssssssss, dat denk je toch niet echt hoop ik....... :shock: Vertel me nu eens precies waar we in de laatste jaren nu beter van zijn geworden. En begin, ja begin maar van af het kwartje van Kok (wat mij betreft met C O C K).
We gaan duidelijk naar een Europees betalingssysteen, en je zal zien dat dit per saldo DUURDER wordt. Misschien is het systeem eerlijker, maar zeker niet goedkoper. Er zijn berekening die aangeven dat de kosten welhaast verdubbeld dienen te worden om dezelfde opbrengst voor de regering te genereren. Denk je niet dat dit een tweede Betuwelijn wordt voor de regering?

Kijk ik heb meerdere auto's en ik kan er maar in 1 rijden per keer dus het auto bezit zal dan zeker niet afnemen, de files zullen niet afnemen en dus zullen de kosten alleen maar stijgen. Maar dat kan jij natuurlijk veel beter uitleggen....hoop ik. :D
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Niet te snel jongens, even voor de duidelijkheid...

Autorijden wordt niet goedkoper. Tuurlijk niet, zou niet goed zijn voor ons kleine landje. Dan staan straks gewoon alle 16 miljard auto's in één grote file en kunnen we met zijn allen weer op de fiets :lol:
Ik verwacht dat autorijden fors duurder wordt. En dat de brandstofprijzen nog een heel stuk zullen stijgen. Wat dacht je? Die meer dan 1 miljard(!) Chinezen willen binnen nu en een paar jaar ook allemaal van de fiets overstappen op een leuke auto! En die willen dan ook allemaal de tank vol en rijden met die handel... :?

Nee, die camper, die zou wel eens goedkoper kunnen worden. De BPM eraf, die € 550 per jaar aan wegenbelasting eraf. En dan belasting betalen per km. Nou weet ik niet hoe het met jullie is, maar ik rijd géén 200km per dag in mijn camper. Ons campertje rijdt helemaal niet veel in Nederland. Dus wordt die camper voor mij goedkoper.

En mensen die dagelijks met hun auto meer dan 100km naar hun werk rijden (je moest ze de kost geven!) die zijn het kind van de rekening... Die moeten dokken. Ik heb ook familieleden die dat doen. En laten we eerlijk zijn, dat kán toch niet meer vandaag de dag? Dat is toch ergens bespottelijk? Daar komen onder andere al die files van... Maar ja, nou zal ik wel weer op een paar teentjes trappen... :lol: :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

En dan nog even dït:
- ik ben positief over politiek. Die mensen zitten daar (met zijn allen) hun best te doen
voor ons allemaal. En wees eens eerlijk: de werkeloosheid is bijzonder laag, de Nederlandse
economie doet het goed etc.
- die begrotingsvoorstellen zijn een veelomvattend, bijzonder complex geheel van beleids-
voornemens en maatregelen. Ik heb na mijn lerarenopleiding aardrijkskunde/maatschappijleer
nog 3 jaar economie gestudeerd. Toch acht ik mij niet capabel om hier zo maar even een
gefundeerd oordeel te geven over die begrotingsvoorstellen. Dan moet je ze toch eerst eens
grondig en diepgaand bestuderen. Veel maatregelen hangen met elkaar samen.

Wat ik bedoel is dit: afkraken is zo makkelijk. Wat dat betreft is het weer en de politiek zo ongeveer hetzelfde in Nederland: vinden we allemaal knudde! Laten we het eens andersom benaderen: wie ziet er uitgesproken positieve ontwikkelingen in deze beleidsvoornemens? Ik doe zelf een voorzet: afschaffen van de wegenbelasting en invoeren kilometerheffing! Femma en ik hadden op een bepaald moment 3 auto's en 2 motorfietsen (nu 2/1). Dat is een boel belasting! Terwijl ik op mijn fiets naar het werk ga. Femma met de auto, die rijdt momenteel ca. 35 km per dag. Lang leve de kilometerheffing! :lol:

Trouwens, ook goed voor mensen die het niet zo breed hebben: niet het bezit van de auto is duur, maar het gebruik. Gaan we met zijn allen misschien eens wat vaker op de fiets!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Autostar schreef:Je geloofd het toch zeker echt niet !!!!
Dat het camper gebruik goed koper wordt
Ik ben geen leraar , maar zeg maar dat je leerlingen dit niet moeten geloven
Hé Willy, je nieuwe avatar is te breed: 150 pixels is het maximum!
En ik vertel die leerlingen niet van alles, ik stel ze vragen. Mogen ze zelf ook een beetje nadenken :lol:

Bij rekeningrijden is het toch zo dat als je véél rijdt, je ook véél belasting betaalt? En wie weinig rijdt is goedkoper uit. Rijden wij dan zo veel met die campers? Toch veel minder dan een forens die elke dag ver weg naar zijn werk rijdt?
traveller630 schreef:Er zal in de toekomst dus ook in het buitenland betaald moeten gaan worden.
Tja, dat is een minder leuk vooruitzicht voor ons camperaars... Gaan we gewoon op vakantie naar landen die hier niet aan meedoen! :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Aloys schreef:
traveller630 schreef:Er zal in de toekomst dus ook in het buitenland betaald moeten gaan worden.
Tja, dat is een minder leuk vooruitzicht voor ons camperaars... Gaan we gewoon op vakantie naar landen die hier niet aan meedoen! :lol:
Maar dan moeten we vliegen want europa ligt redelijk om ons heen.....En dan moeten we eerst een bos laten aanplanten (de zgn. Bos-tax) en dan maar hopen dat de locals dat weer niet omzagen en er houtskool van maken...want dan durf ik echt niet meer te BBQ-en..... :shock:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:



Bericht door Bob Diesel »

Aloys schreef: Tja, dat is een minder leuk vooruitzicht voor ons camperaars... Gaan we gewoon op vakantie naar landen die hier niet aan meedoen! :lol:
Als die er dan nog zijn, :?: bv Mauretanie = wel een eindje rijden
:roll: ergens anders hier gelezen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Mijn mening: Ik heb nog maar zelden een vernieuwde belastingmaatregel meegemaakt waardoor ik minder ging betalen. Tot nu toe moest, bij de meeste veranderingen, op de één of andere manier toch weer dieper in de buidel worden getast. Denk ook dat dit deze keer niet anders zal zijn.
Groeten Abe
Afbeelding
FredK
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 17:36
Locatie: Almere



Bericht door FredK »

traveller630 schreef:Ik denk dat we er allemaal op achteruit zullen gaan. De invoering van een peperduur systeem welke de kilometerheffing zal blijken te zijn opent de langgekoesterde mogelijkheid om dit europees in te voeren. Er zal in de toekomst dus ook in het buitenland betaald moeten gaan worden. Verder wordt de mogelijkheid onderzocht om ook de milieuaspecten mee te laten wegen dus een ouder auto zal meer gaan betalen dan een 'schonere'.
Vreemd in dit geheel is het feit dat volgend jaar het stilstaan in de file dus duurder gaat worden, hogere brandstofprijzen en meer belasting zal de staat enkel honderden miljoenen euro's gaan opleveren, zonder dat daar iets tegenover staat.
Vreemd ook dat men voor LPG, een schone brandstof, ook meer moet gaan betalen. Het wegvallen in delen van de BPM zal hetzelfde effect hebben als het wegvallen het grijs kenteken voor particulieren. Een weliswaar kwam hier de BPM weer op de basisprijs, maar ouder auto's werden ineens niets meer waard.......
Nee het beloofde zoet komt er nog niet aan, zelfs geen zoethouder......
Een europese kilometer heffing is in mijn optiek voorlopig een utopie. Dat vergt zo'n ongekende investering in de infrastructuur en administratie. Ik ben het met je eens dat de prijsverhoging van LPG een ordinaire en schandalige belastingverhoging is. Het is zo schandalig omdat men probeert met argumenten over het milieu deze verhoging te rechtvaardigen, terwijl het (wat jij ook al terecht aangeeft) de schoonste brandstof is die er momenteel verkrijgbaar is.
Verder ben ik het met Aloys eens dat het voor de camperaars waarschijnlijk voordeliger uitpakt dan voor een automobilist.
Jeannette
Berichten: 6869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:59
Locatie: Renkum
Contacteer:



Bericht door Jeannette »

@Aloys, ook ik behoor tot de groep mensen die dagelijks met de auto naar het werk rijden. Helaas is voor mij openbaar vervoer geen optie, dat kost mij zo ontzettend veel tijd. Ik sta niet in de file, want ik vertrek om 6.15 uur elke dag en ga 's middag binnendoor naar huis.
Ik zoek werk in mijn omgeving, maar ik ben te oud en er is gewoon geen werk.
Zodra men op het idee komt om het OV echt te verbeteren, krijg jij mij met liefde UIT de auto!
Je trapt mij niet op de tenen hoor. :lol: Ik ken ook genoeg mensen die gemakkelijk met het OV kunnen, zelfs zonder tijdverlies, maar een auto is zo gemakkelijk, zeggen ze dan en staan weer een uur in de file :D
Ik geloof trouwens nergens meer in, weet gewoon dat alles duurder en duurder gaat worden.
Wordt er iets goedkoper, pakken ze het wel weer op een andere manier van je af. Je mag toch niet genieten van je eigen verdiende geld? Nee, ik wordt maar topvrouw van NUON of zo................ :lol:
Jeannette
Geniet vandaag, overmorgen is morgen alweer verleden!
Plaats reactie