Europese zorgpas

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Europese zorgpas



Bericht door Jan en Simonne »

Er schijnt al per 1 januari vorig jaar een verplichte Europese zorgpas te zijn.
Deze pas moet worden gebruikt bij medische zorg in het buitenland, de eigen pas van de ziektekostenverzekering is daarvoor niet voldoende, waardoor rekeningen van ziekenhuizen etc. contant moeten worden betaald en pas als men thuis is, bij de eigen verzekering kan worden gedeclareerd.
Deze Europese zorgpas ( European Health Insurance Card) kan gratis worden aangevraagd bij uw eigen ziektekostenverzekering of via www.ehic.nl .
Er blijken maar heel weinig kaarten te worden aangevraagd.
Dit las ik gisteren in de krant.
Ik heb de kaarten meteen besteld bij onze verzekering en het duurt een aantal dagen voordat ze aangemaakt en verstuurd zijn.

Ik vraag me alleen af, waarom deze kaarten (ze schijnen verplicht te zijn) niet gewoon aan alle klanten worden toegestuurd, zonder dat je er weer om moet vragen? Ik wist niet eens, dat deze kaarten bestonden en verplicht zijn in het buitenland, daar heeft onze ziektekostenverzekering ons nooit over geïnformeerd...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Thom
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 17:15



Bericht door Thom »

Hallo Jan en Simonne

Bedankt voor de tip.
Kon in de lijst onze zorgverzekeraar niet vinden, en het blijkt dat deze standaard zo'n kaart meestuurt met de nieuwe zorgpas (achterkant van de pas staat het op)
Kan een hoop geld schelen als je wat overkomt

Greetz Thom
Fast and Cheap is not Good
Good and Fast is not Cheap
Cheap and Good is not Fast
Afbeelding
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

Jan en Simonne schreef:..............................Ik vraag me alleen af, waarom deze kaarten (ze schijnen verplicht te zijn) niet gewoon aan alle klanten worden toegestuurd, zonder dat je er weer om moet vragen? Ik wist niet eens, dat deze kaarten bestonden en verplicht zijn in het buitenland, daar heeft onze ziektekostenverzekering ons nooit over geïnformeerd...
Jan en Simonne,

dank voor de tip! Deze werkwijze toont weer eens aan dat één Europa nog héél ver weg is...... De zorpremie moet omhoog want de verzekeraars draaien met verlies!?? Ze hadden gewoon sinds 1-1-2006 alléén maar van deze European Health Insurance Cards kunnen verstrekken. Nederland ligt ook in Europa, dus die Card kun je toch óók gewoon thuis gebruiken....... Efficiënt, géén verwarring, géén onnodig gezeur en géén hoge kosten voor steeds ad hoc afhandelen van individuele EHIC-aanvragen. Hoeft de premie in ieder geval wat minder omhoog!

Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
Gebruikersavatar
Jacko
Berichten: 1179
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 8:32
Locatie: noord-holland



Bericht door Jacko »

dit onderwerp had ik vorig jaar al besproken op dit forum. je moet dit net zozien als een groene kaart voor je autoverzekering en is net zo belangrijk. dus elk jaar gelijk aanvragen. met vr. grt. john. :twisted:
trotse eigenaar van een hymer 644 g van het bouwjaar 2002.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen



Bericht door snoopy »

Wij hebben ze bij Menzis wel direct meegezonden gekregen maar het is wel weer een los pasje.
Maar alle op 1 pasje was wel zo makkelijk.
Bij onze vorige ztk verzekeraar moesten we hier apart om vragen.

De groene kaart krijgen we ook elk jaar automatisch van onze verzekeraar.
Volg je hart want dat klopt.
bostonneke
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 mar 2007, 11:44
Locatie: Helmond



Bericht door bostonneke »

Hoi Jan en Simonne,

bedankt voor de tip, we hebben ze meteen via de webside aangevraagd. Welliswaar hebben we nog geen reisplannen maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Grtz.

Leny en John
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Sinds de non-profit collectieve ziektekostenverzekeringen zonodig moesten gaan privatiseren en er een enorm aantal particuliere "non"-profit verzekeraars voor in de plaats zijn gekomen, allemaal met een eigen infrastructuur, lopgistiek en duizenden extra werknemers, kan zelfs een kleuter bedenken dat dit chaos brengt en de overhead-kosten torenhoog zal opdrijven.
Dat heet "marktwerking" en de ontstane concurrentie moet het dan ineens stukken goedkoper gaan maken.......
Inmiddels zijn ziektekostenverzekeraars complete huisartsenpraktijken en apotheken aan het opkopen waarbij zij bepalen wat de arts nog mag voorschrijven en de apotheek nog mag inkopen. Dat zijn NIET de beste en vaak wat duurdere (nieuw ontwikkelde) medicijnen. Ook krijgen zij steeds meer macht in de ziekenhuizen, zodat ook daar de kwaliteit van de zorg ernstig dreigt te worden aangetast.
Het feit dat deze pasjes niet verstuurd zijn is een duidelijk gevolg van "alleen dat doen wat niet drukt op de jaaromzet en de te behalen winst", deze doelstelling (profit-targets) is heilig.
Helaas is deze privatisering NOOIT meer terug te draaien, want alle onstane, gratis door het Rijk weggegeven, "particuliere verzekeringsmaatschappijen" zijn inmiddels zoveel geld waard geworden dat dit niet meer door de overheid kan worden terug"gekocht".
Dat geldt ook voor de energiebedrijven, de PPT, de Postbank enz. enz.
Aanvragen dus die Europese pas !!, en er niet op vertrouwen dat dit automatisch in het "servicepakket" van de uw verzekering gaat vallen.

Ik wil overigens wel een kanttekening maken, er zijn gelukkig nog enkele verzekeraars die nog steeds heel integer en zonder winstbejag trachten te werken, (o.a. in Friesland bestaat er nog zo een) maar de marktwerking dreigt ze in de toekomst, naar alle waarschijnlijkheid, toch in de handen te drijven van de "grote jongens".

Van onze overheid hoeven we niets meer te verwachten. Kijk maar naar de V.S., daar heeft Nederland dit van afgekeken en als heilig verklaard.
De HMO's ( grote bedrijven die volledig eigenaar zijn van verzekeraars, ziekenhuizen en GP-praktijken (huisartsen) zijn daar al heel gewoon. Zij bepalen volledig het beleid.
Miljoenen mensen zijn daar inmiddels onverzekerd geraakt door dat private systeem.....

In Nederland schijnen er inmiddels ook al een "paar mensen" bewust of onbewust onverzekerd rond te lopen naar het schijnt, deze hebben ondanks dat (nog) wel (verplicht) recht op zorg en dat zijn helaas niet uitsluitend arme sloebers :wink:
Solidariteit en collectiviteit zijn blijkbaar ouderwetse begrippen geworden. Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen......

Groet, Willem
Antje



Bericht door Antje »

Wij hebben die pas ook voor het 2e jaar!
Wel aanvragen en dat kan bij Univé pas eind dec., het seizoen loopt zoals bij vele lidmaatschappen(AnWB - NKC -ACSI etc.) niet direkt vanaf 1-1-07.

De groene kaart moet wel van een handtekening worden voorzien wil je hulp hebben, bij het niet aanspreekbaar zijn gaat de service gewoon door.
Bij geen handtekening(en) handeld de verzekering niet!
piet
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 21:59
Locatie: op het rendje van de piel, zien we ien gehiel



Bericht door piet »

Ik heb ze verleden jaar aangevraagd en direct gekregen. Dit jaar zijn ze automatisch aan ons gezonden. We zijn verzekerd bij CZ.
Piet

Wie wind zaait zal storm oogsten.
http://www.kroenekraanpielhaas.nl/
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden

Re: Europese zorgpas



Bericht door yerküre »

Jan en Simonne schreef:Er schijnt al per 1 januari vorig jaar een verplichte Europese zorgpas te zijn.
Deze pas moet worden gebruikt bij medische zorg in het buitenland, de eigen pas van de ziektekostenverzekering is daarvoor niet voldoende, waardoor rekeningen van ziekenhuizen etc. contant moeten worden betaald en pas als men thuis is, bij de eigen verzekering kan worden gedeclareerd.
Wij hebben het genoemde pasje niet. Maar nog nooit problemen gehad in het buitenland, we hebben nooit iets ter plaatse betaald, de rekeningen werden gewoon door de zorgverstrekker opgestuurd naar Nederland. En dit voorjaar in Portugal werd zelfs helemaal niets in rekening gebracht, was gewoon gratis.
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel



Bericht door cjoosten »

Wij hebben ze al twee jaar van IZZ. het stond in hun folder en toen maar gelijk aangevraagd. Het volgende jaar kregen we ze automatisch.

Coen
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

veel kosten



Bericht door saagstree »

Ik heb in oostenrijk in december 2003 6 dagen in twee veschillende ziekenhuizen gelegen met niersteen problemen 3 dagen in een streekziekenhuis in Tamsweg en 3 dagen in Salsburg voor alles moest ik steeds voor toestemming bellen met mijn zorgverzekeraar transsport ziekenwagen 2 x ziekenhuizen je bent krimpend van de pijn bijna een uur steeds aan het bellen dan sturen hun een fax naar de behandelede instantie dan pas gaan ze wat bij je doen.
In Oostenrijk mag je gewoon met je eigen mobiel bellen in het zieken huis toen ik thuis kwam begin Januarie kreeg ik een rekening van ruim 500 euro meer dan normaal van de KPN. de reisverzekering zij dat ik maar moest aantonen dat ik die kosten vanuit het zieken huis gemaakt ,Na veel bellen en schrijven kreeg ik de helft vergoed.
Dit alles om dat ik geen E-111 Formulier bij me had.
De nieuwe Europese pas is voor dit E-111 formulier in de plaats gekomen en heb die toen meteen aangevraagd ik krijg hem nu elk jaar automaties toe gezonden van Avero Achmea.
Mijn advies is dus vraag die pas aan het kost niets extra en het scheeld je een hoop geld en pijn.
Doe er je voordeel mee groeten Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Wij hebben hem ook weer aangevraagd.
Bedankt voor de reminder.

Gr,
Stef.
AAT
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 9:16
Locatie: aalsmeer



Bericht door AAT »

Zorg en Zekerheid stuurt hem automatisch op en zo hoort het ook :wink:

grt Aat.
probeer nooit hoger te gaan dan je ladder reikt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie