Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door deutz »

Bij mij draait de 230 v airco onder het rijden op de omvormer, werkt perfect en al veel plezier van gehad de afgelopen maanden!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

Goed om te horen. Zou je me de capaciteiten van de componenten willen geven? Alternator, Omvormer, Accu's.
Het is een extra die het overwegen waard is hoewel we zo-wie-zo een systeem in willen bouwen dat via een motor aangedreven compressor werkt. En de koude lucht via de vertilatie kanelen uitblaast.
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door deutz »

De opstelling bestaat uit een Dometic 1500, en dynamo die 85 Amp levert ( 2de op gebouwd ) huishoud accu van 3 parallel
geschakelde gel accu,s van 70 Amp. en dan een omvormer van 2500 Watt, is geen zuivere sinus, niet nodig.
Werkt al enkele jaren probleemloos.
Lange ritten met 35 graden+, binnen goed op 27 graden te houden, dus droge lucht.
Kouder is onzin, als de lucht maar goed ontvochticht is.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Alex V
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 14:58
Locatie: Peer, BE

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Alex V »

Interessant topic waar ik al veel van opgestoken heb.
Probleem bij onze camper is dat die geen motorairco heeft en dat de ritten dus behoorlijk warm zijn. Een airco op de motor laten inbouwen is natuurlijk een optie maar dit is niet enkel duur (2700 €, slik !) maar daar heb je dan ook niets aan als je ergens stil staat. Vandaar mijn keuze voor een airco in het woongedeelte die tijdens het rijden ook voor verkoeling kan zorgen.
Ik twijfel tussen een 'echte' 12V airco (bvb https://www.obelink.be/indel-b-plein-ai ... airco.html of https://www.dometic.com/nl-nl/professio ... 12v-332032) die ik dus ook tijdens het rijden kan gebruiken en een opstelling met 230 V airco (die met aangepaste omvormer, alternator, edm) ook kan gebruikt worden bij het rijden.
Er is meer keuze bij airco's die nominaal op 230 V werken waardoor mijn voorkeur misschien hier naar uitgaat niettegenstaande de omslachtigere inbouw (alternator, omvormer,...).
De eerste posts van 2005 zijn niet echt lovend over de 12V-airco's maar volgens mij is de techniek sedertdien al enorm geëvolueerd.
Ik ben er dus nog niet uit welk type het zal worden.
Uit de reacties op dit topic zal ik ongetwijfeld ook veel leren.
Mvg, Alex
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door iltrunco »

Op you tube kun je een filmpje vinden van plein airco op 12 volt. Een Duitser heeft deze getest en de resultaten kun je daar zien.

https://youtu.be/C4mTQTMpyiE

Op grond van deze video en de garage waar mijn Mercedes Sprinter in onderhoud heb is voor deze optie gekozen. 11 juli wordt hij geïnstalleerd.


Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

Marcel174
Berichten: 664
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Marcel174 »

Ik heb ook gekeken naar de Indel plein B maar ben afgehaakt door stroomverbruik.
Dat is in auto stand al 16a met een max van 42a. Wil je paar uur op 12v draaien heb je dus wel hele zware accu's nodig.

Wij hebben nu de Neil.12v erop zitten. Zelfde idee als de Viesa Holiday.
Bevalt goed. Bij ons is alleen nadeel dat ie ivm ruimte op het dak in het slaapgedeelte zit en dus best moet werken om de lucht in het woongedeelte te krijgen.
Heb je hem in het woongedeelte zitten hoeft ie minder hard te werken en zal je natuurlijk ook een beter rendement hebben.
Stroomverbruik is goed te doen op 12v waardoor je lekker lang vrij kan staan.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door JoopBrekken »

Hoe minder het stroomverbruik, hoe minder ook het koelvermogen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door ducati 900 »

Joop het gaat hier om “waterkoelers” niet over airco s.
En die zijn beduidend zuiniger.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door kampo »

iltrunco schreef:
di 27 jun 2023, 10:36
...Op grond van deze video en de garage waar mijn Mercedes Sprinter in onderhoud heb is voor deze optie gekozen. 11 juli wordt hij geïnstalleerd.
De video is wel een promotie video.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door JoopBrekken »

ducati 900 schreef:
di 27 jun 2023, 12:37
Joop het gaat hier om “waterkoelers” niet over airco s.
En die zijn beduidend zuiniger.

Ben.
En hebben ook minder koelvermogen, dan klopt mijn bewering toch?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door kampo »

Het koelvermogen van de bekende waterkoelers (dauwpuntkoeler, watervernevelingskoeler) gaat van 0 tot 2800 Watt afhankelijk van het merk/type
maar vooral van de omgevingsfactoren die beter of slechter doen verdampen. Vochtigheidsgraad en buiten temperatuur.
Je kan dus met een waterkoeler niet zomaar rekenen met 2800 Watt koeling, maar het is toch vaak meer dan de 1200 Watt koeling
die je krijgt bij een stroomverbruik van 42A !!! met een elektrische 12V airco (Indel-B plein)
Als die 12V airco op de spaarstand met 16A aan het draaien is dan krijg je helemaal geen 1200 Watt koeling.
1200 Watt koeling krijg je volgens de fabrieksopgave bij 42A. In de beste omstandigheden.

Om het nog wat ingewikkelder te maken:
Afkoeling die je lichaam voelt is niet enkel meer koelcapaciteit, maar ook lage vochtigheidsgraad en hoger luchtdebiet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door iltrunco »

ducati 900 schreef:Joop het gaat hier om “waterkoelers” niet over airco s.
En die zijn beduidend zuiniger.

Ben.
Beste Ducati
Horry het gaat hier dus WEL over een airco en GEEN water koeler.


Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door iltrunco »

kampo schreef:
iltrunco schreef:
di 27 jun 2023, 10:36
...Op grond van deze video en de garage waar mijn Mercedes Sprinter in onderhoud heb is voor deze optie gekozen. 11 juli wordt hij geïnstalleerd.
De video is wel een promotie video.
Beste Kampo,

Binnenkort kan ik het je vertellen of hij goed functioneert.

Met vriendelijke groet
Iltrunco

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door iltrunco »

Marcel174 schreef:Ik heb ook gekeken naar de Indel plein B maar ben afgehaakt door stroomverbruik.
Dat is in auto stand al 16a met een max van 42a. Wil je paar uur op 12v draaien heb je dus wel hele zware accu's nodig.

Wij hebben nu de Neil.12v erop zitten. Zelfde idee als de Viesa Holiday.
Bevalt goed. Bij ons is alleen nadeel dat ie ivm ruimte op het dak in het slaapgedeelte zit en dus best moet werken om de lucht in het woongedeelte te krijgen.
Heb je hem in het woongedeelte zitten hoeft ie minder hard te werken en zal je natuurlijk ook een beter rendement hebben.
Stroomverbruik is goed te doen op 12v waardoor je lekker lang vrij kan staan.

Gr Marcel
Beste Marcel ,

Daar heb je inderdaad een punt. 42 ampère is veel. Ik heb dan ook een zware 280 amp lifo met bms in de bus. En 340 watt aan zonnepanelen op het dak.

Mvgr
Iltrunco

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
Plaats reactie