Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
Hij zit wel in oldtimerverzekering en is wegenbelasting vrij .
Waar kan ik lezen dat die voor roetmeting moet ?
Waar kan ik lezen dat die voor roetmeting moet ?
verwijderd
-
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
8. De uitlaatgassen van personenauto’s ( 5.2.11 )/bedrijfsauto’s (5.3.11) met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan de aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 44 en 45 van toepassing.
compressie-ontsteking = diesel
uit de Regelgeving APK, versie 4-2012
soort verzekering en belasting staat hier geheel los van
voor de APK moet hij zelfs 30 jaar of ouder zijn om APK voor twee jaar de krijgen,
compressie-ontsteking = diesel
uit de Regelgeving APK, versie 4-2012
soort verzekering en belasting staat hier geheel los van
voor de APK moet hij zelfs 30 jaar of ouder zijn om APK voor twee jaar de krijgen,
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
deze is al verouderdPE1OPQ Theo schreef:http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf
maakt voor de vraag van arli niet zo veel uit hoor
hier is een verse te vinden, http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... g2012.aspx
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
Mijn camper (Volvo B10M) met meer dan 1 miljoen km krijgt ook de roetmeting bij de apk. Even naar de 2500 tpm (normaal kom ik nooit boven de 1900) en goedgekeurd. Geen probleem dus. Ik heb zelf nog nooit een motor stuk gehad en ik heb heel wat diesels laten keuren. Ik ben het wel eens met de stelling dat het een onnodige test is maar ze hebben het ingesteld en terug is o zo moeilijk in Nederland, kijk maar naar de 80 km zones en het kwartje van Kok.
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
terug niet, maar wel vooruit
voor de auto's vanaf 2006 indien mogelijk verplicht via EOBD meten, als dat goed is geen gas meer geven
maar dat geld niet voor APK1
en ik heb duizenden roetmetingen gedaan, nog nog nooit een motorschade gehad bij de roetmeting
voor de auto's vanaf 2006 indien mogelijk verplicht via EOBD meten, als dat goed is geen gas meer geven
maar dat geld niet voor APK1
en ik heb duizenden roetmetingen gedaan, nog nog nooit een motorschade gehad bij de roetmeting
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
Op mijn kenteken bewijs staat dat het een bedrijfsauto dus onderstaande geld;
http://mijnwetten.nl/regeling-voertuigen/artikel5.3.11
Dus mijn vraag over roetmeting is beantwoord.
Toch is het vreemd dat er op kenteken staat bedrijfsauto is terwijl het geen auto is en ook niets met bedrijf te maken heeft en ik ben er mee bij RdW ben geweest om deze te laten omkeuren naar camper, ze hebben er zelfs nog een tekening van gemaakt hoe die ingericht was.
Nu lees ik verder dat een kampeerauto;
http://mijnwetten.nl/kaderbesluit-mrb/artikel3
3. Kampeerauto’s
Een kampeerauto is gedefinieerd als een personenauto waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid ( artikel 23a, eerste lid, van de wet).
.
Aangezien personenwagens altijd lichter dan 3500 kilo zijn wordt er kennelijk van uit gegaan dat mijn kampeerwagen van 4900 kilo geen kampeerauto is maar een bedrijfswagen.
Net heb ik bij een burstner keken en die stond als personen auto geregistreerd en ik had bij een oude VW T3 camper gekeken en die stond weer als bedrijfswagen geregistreerd wat op zich ook vreemd is.
Waarschijnlijk zal het overal wel goed staan maar ik wordt een beetje suf van al die stukken tekst dus ik laat het hier bij. Ik hoopte te vinden dat er ergens zou staan dat ik geen roetmeting moest doen zodat jaarlijkse apk goedkoper zou worden.
http://mijnwetten.nl/regeling-voertuigen/artikel5.3.11
Dus mijn vraag over roetmeting is beantwoord.
Toch is het vreemd dat er op kenteken staat bedrijfsauto is terwijl het geen auto is en ook niets met bedrijf te maken heeft en ik ben er mee bij RdW ben geweest om deze te laten omkeuren naar camper, ze hebben er zelfs nog een tekening van gemaakt hoe die ingericht was.
Nu lees ik verder dat een kampeerauto;
http://mijnwetten.nl/kaderbesluit-mrb/artikel3
3. Kampeerauto’s
Een kampeerauto is gedefinieerd als een personenauto waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid ( artikel 23a, eerste lid, van de wet).
.
Aangezien personenwagens altijd lichter dan 3500 kilo zijn wordt er kennelijk van uit gegaan dat mijn kampeerwagen van 4900 kilo geen kampeerauto is maar een bedrijfswagen.
Net heb ik bij een burstner keken en die stond als personen auto geregistreerd en ik had bij een oude VW T3 camper gekeken en die stond weer als bedrijfswagen geregistreerd wat op zich ook vreemd is.
Waarschijnlijk zal het overal wel goed staan maar ik wordt een beetje suf van al die stukken tekst dus ik laat het hier bij. Ik hoopte te vinden dat er ergens zou staan dat ik geen roetmeting moest doen zodat jaarlijkse apk goedkoper zou worden.
verwijderd
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
voor de duidelijkheid een kampeerauto is een personenauto of bedrijfsauto "ingericht" als een kampeerauto
als een zelfstandigvoertuig bestaat hij niet,
een personenauto kan ook zwaarder dan 3500KG zijn hoor,
nu word een kampeerauto altijd een personenauto, ook als hij 8 ton massa
in het verleden bleef hij meestal wat het was voor de ombouw naar kampeerauto, bedrijfsauto/personenauto,
en voor de stukken tekst zoeken in de regelgeving waar je wat van wil weten,......... APK,
die kan namelijk afwijken van de andere regelgeving, bij de APK neemt men bijvoorbeeld niet alle regels van de voertuigeisen mee,
dat is dan geen controlepunt voor de APK
als een zelfstandigvoertuig bestaat hij niet,
een personenauto kan ook zwaarder dan 3500KG zijn hoor,
nu word een kampeerauto altijd een personenauto, ook als hij 8 ton massa
in het verleden bleef hij meestal wat het was voor de ombouw naar kampeerauto, bedrijfsauto/personenauto,
en voor de stukken tekst zoeken in de regelgeving waar je wat van wil weten,......... APK,
die kan namelijk afwijken van de andere regelgeving, bij de APK neemt men bijvoorbeeld niet alle regels van de voertuigeisen mee,
dat is dan geen controlepunt voor de APK
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
Ik werd met camper bij rdw goedgekeurd in 2001 of 2002 en een jaar of 5 later werd ik apk afgekeurd omdat de wielbasis precies 1000 mm verkeerd was genoteerd op kenteken.
Ik weer naar Rdw en weer verse kenteken gekregen.
Wel grappig dat die van 2002 tm 2006 een aantal keren wel goed gekeurd is.
Ik ga nu weer verder met me werk;
http://www.arli.nl/images/drager%20elek ... ietsen.jpg
Ik weer naar Rdw en weer verse kenteken gekregen.
Wel grappig dat die van 2002 tm 2006 een aantal keren wel goed gekeurd is.
Ik ga nu weer verder met me werk;
http://www.arli.nl/images/drager%20elek ... ietsen.jpg
verwijderd
Re: Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?
wielbasis word alleen bij twijfel gemeten
tja waneer twijfel je, de één iets eerder dan de ander,
maar een meter verschil zou toch moeten opvallen
en bij de RDW keuring voor kampeerauto, dan kijkt men eigenlijk alleen maar of de inrichting(kampeerauto) overeen komt met de eisen hier voor,
tja waneer twijfel je, de één iets eerder dan de ander,
maar een meter verschil zou toch moeten opvallen
en bij de RDW keuring voor kampeerauto, dan kijkt men eigenlijk alleen maar of de inrichting(kampeerauto) overeen komt met de eisen hier voor,