Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
peter sprinter

Moet een oldtimer ook de roettest bij de APK ondergaan?

Bericht door peter sprinter » zo 16 jan 2005, 19:36

Moet een oldtimer ook de roettest bij de apk ondergaan?

Of je nou een nieuwe of een goed onderhouden auto hebt,
ik gruwel elke keer als ze bij de apk m'n diesel onbelast plankgas
trappen. :shock: :cry:
Ik vind het echt zo'n poging van de regering om je
motorblok te vermoorden, in de hoop dat je daardoor zulke kosten
krijgt, dat het autorijden je te duur wordt, en ze je daarmee
uit de auto krijgen. :twisted:

Je gaat oude mensen toch ook niet 1x per jaar plankgas
op een lopende band laten rennen, en kijken of hun uitstoot
nog aan de eisen voldoet? :shock: :lol:

( als een regeringsfuntionaris dit zou lezen zou ie denken:
'' goh, dat zou wel eens de oplossing van het vergrijzingsprobleem
kunnen zijn.'') :twisted:

Je zou haast gaan denken dat ze tegenwoordig een hekel hebben
aan alles wat grijs is.
grijze bejaarden.......grijze kentekens........ :roll:

Joost
Berichten: 419
Lid geworden op: di 16 dec 2003, 20:18

Bericht door Joost » zo 16 jan 2005, 19:43

De meeste (of alle?) Dieselmotoren hebben een toerenbegrenzer dus die trap je niet zo eenvoudig over zijn toeren.... en mocht het daar onverhoopt toch gebeuren dan was dat vroeger of later bij jouzelf zeker ook wel gebeurt met alle gevolgen. voor de veiligheid voor het verkeer.

ooit gehoord dat een motor is opgeblazen tijdens de APK?.. nou dan


Joost.

Bakker Gerard

Bericht door Bakker Gerard » zo 16 jan 2005, 19:46

Alleen diesel-auto's vanaf bouwjaar 1980 moeten bij de APk (helaas) een roetmeting ondergaan, dus alles voor 1980 niet!
En helaas, wij hadden een Mazda 2200 diesel die de roetmeting niet overleefde, maar hartstikke vastliep en zodoende naar de knoppen was, met dank aan de idioten die dit bedacht hebben.

Frodo
Berichten: 4719
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contact:

Bericht door Frodo » zo 16 jan 2005, 19:47

Joost schreef:
ooit gehoord dat een motor is opgeblazen tijdens de APK?.. nou dan


Joost.
Daar wil ik dan toch even op reageren Joost.
Dit hebben we wel degelijk meegemaakt, echter is het vaak terug te voeren op achterstallig onderhoud aan de motor, met name de distributie.
Er word altijd voor gewaarschuwd, en de aansprakelijkheid bij schade aan de motor tijdens de roettest wordt niet voor niets gemeld!

Gast

Bericht door Gast » zo 16 jan 2005, 19:59

Joost schreef:De meeste (of alle?) Dieselmotoren hebben een toerenbegrenzer dus die trap je niet zo eenvoudig over zijn toeren.... en mocht het daar onverhoopt toch gebeuren dan was dat vroeger of later bij jouzelf zeker ook wel gebeurt met alle gevolgen. voor de veiligheid voor het verkeer.

ooit gehoord dat een motor is opgeblazen tijdens de APK?.. nou dan


Joost.
ja, ik heb wel eens van opgeblazen motoren tijdens de apk
gehoord.. zo dan.

Het heeft er niks mee te maken, maar ik heb zelfs een dieselmotor
achterste-voren zien draaien.
Aanzuigen door de uitlaat, en uitblazen door het luchtfilter!

ik wil maar zeggen, ''alles kan fout gaan'', dus waarom niet
tijdens zo'n roetmeting?
Ik denk dat geen een motorfabrikant is, die zegt
'' ja, een motorblok 1x per jaar onbelast op z'n staart trappen
is erg gezond.''

Gast

Bericht door Gast » zo 16 jan 2005, 20:01

frodo schreef:
Joost schreef:
ooit gehoord dat een motor is opgeblazen tijdens de APK?.. nou dan


Joost.
Daar wil ik dan toch even op reageren Joost.
Dit hebben we wel degelijk meegemaakt, echter is het vaak terug te voeren op achterstallig onderhoud aan de motor, met name de distributie.
Er word altijd voor gewaarschuwd, en de aansprakelijkheid bij schade aan de motor tijdens de roettest wordt niet voor niets gemeld!
sterker nog: je moet een papier tekenen dat je het apkstation niet aansprakelijk kunt stellen als de roettest vekeerd afloopt.
teken je niet, keuren ze gewoon niet.

Frodo
Berichten: 4719
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contact:

Bericht door Frodo » zo 16 jan 2005, 20:02

Mjah............
dat zeg ik :roll:

Gast

Bericht door Gast » zo 16 jan 2005, 20:08

Bakker Gerard schreef:Alleen diesel-auto's vanaf bouwjaar 1980 moeten bij de APk (helaas) een roetmeting ondergaan, dus alles voor 1980 niet!
Helemaal te gek dat je dat weet, die bus die ik op het oog heb is
van 79', dus hoeft ie geen jaarlijkse marteling meer op de apk-slachtbank
te ondergaan.

goeie vekoopslogan eigenlijk

te koop:
oldtimer
wegenbelasting en jaarlijkse roetmeet-moordpoging-vrij :lol:

Gast

Bericht door Gast » zo 16 jan 2005, 20:09

frodo schreef:Mjah............
dat zeg ik :roll:
nee, dat zei je niet.... :lol: 8)

Frodo
Berichten: 4719
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contact:

Bericht door Frodo » zo 16 jan 2005, 20:26

Niet LETTERLIJK nee gast, maar een goed verstaander heeft aan en half woord genoeg.
En als je graag zout op slakjes legt..................
be my guest :wink:

Gast

Bericht door Gast » zo 16 jan 2005, 20:34

frodo schreef:Niet LETTERLIJK nee gast, maar een goed verstaander heeft aan en half woord genoeg.
En als je graag zout op slakjes legt..................
be my guest :wink:
ik lust geen slakken laat staan dat ik er zout op ga gooien.......

Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6709
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Bericht door janschrik » zo 16 jan 2005, 21:33

Bakker Gerard schreef:Alleen diesel-auto's vanaf bouwjaar 1980 moeten bij de APk (helaas) een roetmeting ondergaan, dus alles voor 1980 niet!
Kees2 klopt dat ?
Knaus TI Sport 650 2007

Antje
Berichten: 5781
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:00
Locatie: Noord-Holland
Contact:

Bericht door Antje » zo 16 jan 2005, 21:45

Anonymous schreef:
frodo schreef:
Joost schreef:
ooit gehoord dat een motor is opgeblazen tijdens de APK?.. nou dan


Joost.
Daar wil ik dan toch even op reageren Joost.
Dit hebben we wel degelijk meegemaakt, echter is het vaak terug te voeren op achterstallig onderhoud aan de motor, met name de distributie.
Er word altijd voor gewaarschuwd, en de aansprakelijkheid bij schade aan de motor tijdens de roettest wordt niet voor niets gemeld!
sterker nog: je moet een papier tekenen dat je het apkstation niet aansprakelijk kunt stellen als de roettest vekeerd afloopt.
teken je niet, keuren ze gewoon niet.
Jaarlijks worden door ons 2 diesels voor roetmeting/keuring bij garages aangeboden. Wij hebben nog nooit een papier moeten ondertekenen, is zelfs nooit om gevraagd, en toch worden ze gekeurd.
Zou het komen dat de garage de diesels ook jaarlijks onderhoud??

gr. Anneke.
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!

http://www.antjeontour.nl

Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!

Hymer E610
Berichten: 905
Lid geworden op: zo 23 nov 2003, 22:33
Locatie: Ottersum

Bericht door Hymer E610 » zo 16 jan 2005, 22:12

janschrik schreef:
Bakker Gerard schreef:Alleen diesel-auto's vanaf bouwjaar 1980 moeten bij de APk (helaas) een roetmeting ondergaan, dus alles voor 1980 niet!
Kees2 klopt dat ?
Ja :wink:

oeps was Kees2 te vlug af :wink: :D
--------------------------------------------

AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie