Gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Gewicht



Bericht door peter »

op het kenteken van mijn camper staat als ledig gewicht 2500kg, als maximaal gewicht staat 2820 kg. mag ik maar 320 kg laden?? of mag ik hoger gaan (tot 3500 kg)
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Je mag inderdaad maar 320 kilo mee nemen.
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Gewicht



Bericht door Hendrick »

Zo dat is schrikken.
Ik zou er eerst eens mee naar een weegbrug gaan (mileudepot of vrachtverlader) om te kijken wat die NU in "lege"toestand weegt (tanks vuil-schoon-diesel 90% vol , 2 grote gasflessen , want je weet niet onder wat voor condities die destijds is gewogen .
Tel het gewicht vd bestuurder en de passagier(s) erbij op ,dan weet je wat je aan "lading"kan hebben, en weet je wat je aan kleding en eten enzo kan meeslepen.

Kan mee of tegenvallen.

SOMMIGE camperonderstellen kunnen opgeplust worden (in jouw geval ws 3200kg) dmv aanpassen vering ed . Dit kan je navragen bij de NEDERLANDSE importeur.
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jack v.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 23:28
Locatie: Ugchelen (bij Apeldoorn)



Bericht door Jack v.W. »

De officiële weging (het ledig gewicht wat op het kenteken staat) wordt over het algemeen uitgevoerd met een zo karig mogelijk interieur (dus vaak zonder tafels e.d.), zolang het voertuig nog maar aan de officiële benaming kampeervoertuig voldoet. Gasflessen zijn daar bijna nooit bij. Watertanks (vuil / schoon) zijn leeg. De brandstoftank half gevuld en de chaufeur in het voertuig. Ik heb ook wel eens gehoord dat zonder chaufeur gewogen wordt maar dat dan bij het gewogen gewicht 75 kg. opgeteld wordt. Bij een camper onder de 3500 kg. grens hoort ook een reservewiel in het voertuig.
Het kan dus behoorlijk schrikken zijn als je je camper laat wegen in de huidige toestand.
Over het te laden gewicht is al veel gezegd maar dat kan eigenlijk niet groot genoeg zijn. Voor een gezin (2 volwassenen / 2 kinderen), gasfles(sen), watertank gevuld, bagage, wat levensmiddelen enz. mag je toch rekening houden met 400 tot 600 kg.
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Gewicht



Bericht door Hendrick »

Jack v.W. schreef:De officiële weging (het ledig gewicht wat op het kenteken staat) wordt over het algemeen uitgevoerd met een zo karig mogelijk interieur>>enz
Vandaar de nwe EU-wetgeving ;
Eigen gewicht vd camper verhoogd met bestuurder à 75kg - 90% gevulde tanks - 2 gasflessen (min. 90% vulling) - kabelhaspel - en 10kg voor iedere meter lengte vh voertuig.
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
campercontact
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 13:53
Locatie: zeewolde
Contacteer:

Re: Gewicht



Bericht door campercontact »

Hendrick schreef:
Jack v.W. schreef:De officiële weging (het ledig gewicht wat op het kenteken staat) wordt over het algemeen uitgevoerd met een zo karig mogelijk interieur>>enz
Vandaar de nwe EU-wetgeving ;
Eigen gewicht vd camper verhoogd met bestuurder à 75kg - 90% gevulde tanks - 2 gasflessen (min. 90% vulling) - kabelhaspel - en 10kg voor iedere meter lengte vh voertuig.
Als ik me niet vergis is dat alleen voor nieuwe campers. Anders zou het hele camperpark opnieuw gekeurd moeten worden. Maar bij de RDW kunnen en willen ze je er echt wel alles over vertellen. Soms geven ze zelfs nog hele waardevolle tips, maar dan moet je de betere keurmeester hebben.
Dick
camperplaatsen interactief op http://www.campercontact.nl
Gebruikersavatar
Louissa
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 10:57
Locatie: Hasselt (Ov)

gewicht



Bericht door Louissa »

Hallo, vandaag hebben we onze beladen camper laten wegen, 3100 kg. precies het max. toegestane gewicht. Netjes dachten we.....
Lees ik vanmorgen op deze site dat je daar ook het gewicht van de bestuurder en passagiers bij op moet tellen????
Is dat inderdaad zo????
Het is een Fiat Ducato uit 1991 en we gaan met 5 personen .
Helpppppp.
Louissa :shock:
Lekker op pad met een Knaus Traveller 625.
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

trekhaak????



Bericht door de Guust »

Misschien is een trekhaak toch wel een oplossing in zo'n geval, kan je waarschijnlijk veel problemen voorkomen.

Ik weet wel, het is niet ideaal, en ik wil zoiets er niet achter, maar voor ons is gelukkig het gewicht geen probleem, we hebben na volle belading nog 300Kg over.

maar als je nu al aan je gewicht zit en je moet eigenlijk nog gaan pakken voor de vakantie, dan is het misschien het overwegen waard.

groeten Guust
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
Louissa
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 10:57
Locatie: Hasselt (Ov)

gewicht



Bericht door Louissa »

Hallo, ik heb net voor de zekerheid toch maar even met de RDW gebeld en die kon mij geruststellen.
De totale belading mag in mijn geval 3100 kg zijn. Niks mis mee dus en als de camper is ingericht voor het vervoer van 5 personen, wat hij is, mogen daarboven nog 5 personen mee.
Ik hoef dus niet het gewicht van deze 5 personen te compenseren.
Ik wens iedereen een fijne vakantie.
Louissa :lol:
Lekker op pad met een Knaus Traveller 625.
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Re: Gewicht



Bericht door Hendrick »

campercontact schreef: Als ik me niet vergis is dat alleen voor nieuwe campers.
De nwe weegregels gelden ws dan dus ook bij RDW/Douane keuring na import ,het is in Nederland de 1e tenaamstelling.
Dus ga je in Duitsland "snuffelen" , houd hier dan rekening mee.
Louissa schreef: Ik hoef dus niet het gewicht van deze 5 personen te compenseren.
Zit je dan niet boven je max. achterasbelasting met de passagiers mee. :?:
(Maar ja ik heb makkelijk l****n , heb rijklaar , mijzelf en (v)echtgenote , nog 230Kg over.) :D
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Ik ben bezig in Duitsland iets te regelen om straks in samenwerking met de RDW het maximaal gewicht te verhogen. Hoe en hoe snel alles gaat weet ik nog niet maar ik laat dit weten.
Bij het rondsnuffelen in duitsland inderdaad opletten op het max. gewicht maar ook dit is met een beetje kennis van te voren goed te veranderen. (op een geheel legale manier en met de zegen van fiat natuurlijk)
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België

Re: gewicht



Bericht door luc »

Louissa schreef:Hallo, vandaag hebben we onze beladen camper laten wegen, 3100 kg. precies het max. toegestane gewicht. Netjes dachten we.....
Lees ik vanmorgen op deze site dat je daar ook het gewicht van de bestuurder en passagiers bij op moet tellen????
Is dat inderdaad zo????
Het is een Fiat Ducato uit 1991 en we gaan met 5 personen .
Helpppppp.
Louissa :shock:
Sorry Louissa maar je zal moeten uitpakken. Bij een gewichtscontrole door de politie wordt het voertuig gewogen zoals het op de openbare weg rijdt, dus met alle passagiers erin. Het gewogen gewicht mag niet in principe niet meer zijn dan het max. toegestane gewicht. Naar gelang het land en het humeur van de agenten wordt daar een kleine marge bijgeteld.
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Ruud01
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 23:35
Locatie: Bunde (L)

Re: Gewicht



Bericht door Ruud01 »

Wie o wie komt er nu eindelijk eens een keer met het ware verhaal. Ik lees zoveel berichten over gewicht en laadvermogen dat ik er totaal niets meer van snap. IQ is in orde.
Heb zelf een Fiat Ducato 2.5 TD Frankia 660 tandemasser van 1990, 6-persoons.
Massa ledig voertuig is 2820 kg, laadvermogen 680 kg, maximum massa beladen voertuig 3500 kg, max. last onder de vooras 1600 kg, achteras(sen) 2400 kg.
Weging op de weegbrug incl. bestuurder en inventaris 3260 kg.

Volgens mij worden heel veel kopers verkeerd voorgelicht en wordt het hoog tijd dat hier iets tegen gedaan gaat worden. Hoe kan ik in godsnaam nog 5 personen meenemen.
Ruud
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Re: gewicht



Bericht door Hendrick »

Ruud schreef: Wie o wie komt er nu eindelijk eens een keer met het ware verhaal.
Dit dus ;
luc schreef: Sorry Louissa maar je zal moeten uitpakken. Bij een gewichtscontrole door de politie wordt het voertuig gewogen zoals het op de openbare weg rijdt, dus met alle passagiers erin. Het gewogen gewicht mag niet in principe niet meer zijn dan het max. toegestane gewicht. Naar gelang het land en het humeur van de agenten wordt daar een kleine marge bijgeteld.
En de boete's zijn niet mals tot 10%-€115 tot 25% €173
Ruud schreef:Weging op de weegbrug incl. bestuurder en inventaris 3260 kg.
Echt reisklaar :?: (dwz tanken vol enzo)
3500 - 3260 = 240 - echtgenote = 175 : 4 = 43,75 kg per kind (moeten ze toch nog op dieet.):lol:
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie