GPS: Holux of Haicom?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gré
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:54
Locatie: Ugchelen

GPS: Holux of Haicom?



Bericht door Gré »

Is er enig verschil in de Holux gps muizen of die van haicom?
Wil er een aanschaffen voor op de laptop.
Graag ervaringen met beide .
Groetjes Gré
Gebruikersavatar
Aussie
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:12
Locatie: Arnhem



Bericht door Aussie »

Wij hebben er een HI-202E Haicom (USB) en deze werkt perfect.
Buscamper Peugeot Boxer L2H2 uit 2016
Zelfbouw gestart Maart 2024
Het hoeft niet binnen 8 maanden klaar te zijn :-)

Aussie
Voor reisverslagen https://www.polarsteps.com/GerryWilbert
Gebruikersavatar
Peter G
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 07 dec 2003, 10:42
Locatie: Lanaken (België)



Bericht door Peter G »

ik heb ook die haicom usb werkt perfect op de laptop+/- 100€
Ik heb eerst een 220/12v omvormer getest maar met deze kreeg ik geen signaal van de Haicom gps 12/15V werkt prima. Ik weet niet of dit bij alle gps muizen zo is.

groetjes Peter
Germ Wentink
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:19
Locatie: Wenum Wiesel



Bericht door Germ Wentink »

Hoi Peter,

ik begrijp je antwoord niet zo goed wil deze nog wat toelichten?
Germ Wentink
Afbeelding
Lid commissie Techniek Camper Club Nederland
Gebruikersavatar
Peter G
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 07 dec 2003, 10:42
Locatie: Lanaken (België)



Bericht door Peter G »

Germ Wentink schreef:Hoi Peter,

ik begrijp je antwoord niet zo goed wil deze nog wat toelichten?
Sorry als ik wat onduidelijk was. Na aankoop van de usb muis heb ik mijn laptop met muis in de wagen getest met een 12/220 volt omvormer om mijn laptop te voeden (batterij +/- 3h) maar steeds als ik de omvormer gebruikte viel het signaal van de gps weg en werkte ik op de batterij van de laptop dan kwam het signaal terug. Verkoper zei me iets over een sinus en elektronica in de omvormer en gaf me de raad om een 12/15volt omvormer te gebruiken die het tot op heden geweldig doet.

Groetjes Peter
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

Hoi allemaal,

Ben ook reeds een jaar een tevreden gebruiker van zo'n Haicom GPS-muisje. Heb het modelletje dat via de seriele poort werkt. Is probleemloos. Niks installeren, gewoon aansluiten en het werkt.

Sinds enkele weken ben ik wel overgestapt op het gebruik van een PDA, maar dat doet niks af aan de kwaliteit van de GPS-muis :lol: :lol:

Gebruik(te) de laptop ook met een 12 naar 15volt omvormer. Geeft minder toestanden in de cabine :wink: .

Waarom de laptop + muis via de omvormer niet goed werkte zal inderdaad wel te maken hebben met de "quasi-sinus" variant, met een pure sinus omvormer zou het toch moeten lukken. Sommige toestellen hebben problemen met zo'n quasi-sinus omvormer, andere dan weer niet.
Ik heb bijvoorbeeld zo'n versterkt luidspreker setje voor bij de laptop en dat bromt verschrikkelijk met mijn 150-watt omvormertje :cry: , heb er maar gauw een 12volt ingang op gemaakt :lol: :roll:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Het gaat niet om het type muis maar om de chipset die er in zit. Eeen SIRF2 chipset is geloof ik tegenwoordig het modernst.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Peter G schreef:
Germ Wentink schreef:Hoi Peter,

ik begrijp je antwoord niet zo goed wil deze nog wat toelichten?
Sorry als ik wat onduidelijk was. Na aankoop van de usb muis heb ik mijn laptop met muis in de wagen getest met een 12/220 volt omvormer om mijn laptop te voeden (batterij +/- 3h) maar steeds als ik de omvormer gebruikte viel het signaal van de gps weg en werkte ik op de batterij van de laptop dan kwam het signaal terug. Verkoper zei me iets over een sinus en elektronica in de omvormer en gaf me de raad om een 12/15volt omvormer te gebruiken die het tot op heden geweldig doet.

Groetjes Peter
had je de omvormer op de sigareten aansteker aangesloten
dan is dat waarschijnlijk het probleem dan krijgt de omvormer nl te wienig amp binnen om de laptop bij te houden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter G
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 07 dec 2003, 10:42
Locatie: Lanaken (België)



Bericht door Peter G »

de laptop werkte goed scheerapparaat werkte kortom alles werkte behalve de gps muis. De omvormer heb ik via een zwevende zekering op de batterij aangesloten.
Groetjes Peter
Hubert
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:06
Locatie: Arnhem



Bericht door Hubert »

Er is een duidelijk verschil in omvormers.
Voor een laptop heb je een omvormer nodig die Lineaire spanning levert.
Dat wil zeggen een spanning waarvan het frequentiebereik is afgevlakt.
Voor een koffiezetapparaat niet belangrijk, maar voor een laptop wel.
Ik heb een omvormer van 220/12V 300W lineair.
Levert ruim voldoende voor de receiver, tv en laptop.
De frequentie moet liggen tussen de 50 en 60 Hz.
Bij de goedkopere maar zware omvormers ca 500-800 W ligt dat tussen 40 en 80Hz, en dat is niet zo bevorderlijk voor fijne apparatuur.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, dus begin elke dag met een lach want deze is het begin van de rest van je leven ................ in een Frankia 750AK
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

Hoi Hubert,

Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen de verschillende omvormers die gebruikt kunnen worden om een wisselspanning mee op te wekken.
Als je met lineair bedoelt dat de spanning vervormingsvrij is, dan heb je het bij het recht eind, waar daar gaat het vaak om.
Er bestaan dus grofweg twee soorten omvormers, de sinus omvormers

Afbeelding

en de quasi-sinus omvormers

Afbeelding

Deze laatste worden ook wel eens gemodifieerde blokgolf omvormers genoemd. Het plaatje maakt wel duidelijk waarom.

Het probleem met omvormers van het laatste type is niet zozeer de frequentie (tenzij je er een klokradio op wil laten lopen :lol: )
Het addertje zit'm in de PFC-techniek die in veel toestellen gebruikt wordt.
PFC staat voor Power Factor Correction oftewel cos-phi correctie.
Simpel gezegd wordt dit gebruikt om de toestellen zo efficient mogelijk met de aangevoerde energie om te laten gaan.
Het probleem dat hier dus opduikt is dat het PFC-circuit in de voeding van het toestel niet juist kan werken met een wisselspanning die een blokgolfvorm heeft, en de voeding begint dan allerlei gekke dingen te doen.
Jammer maar helaas.

De moraal van het verhaal: koop gelijk een sinus omvormer (zelfs al is het een kleintje :lol: :lol: )
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

heb hier nog een Hi-com gps muis overcompleet,heb een VDO DAYTON ms5000 aangeschaft dat is pas genieten
En dan de camera in breedbeeld stand op een statiefje tussen ons in en aangesloten op het multi media scherm.

Oh-ja de muis is een seriele,en haalt de 5 volt uit de ps2 aansluiting van de laptop dus geen extra drivers nodig.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

Jappie, wil je daarmee zeggen dat je het VDO scherm ook kan gebruiken met een externe video ingang, zodat je filmpjes kan kijken :?:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

Ja dat klopt Peter,
Dat kan op twee manieren ,je kunt er een dure multimediabox tussen zetten maar ik sluit de camera rechtstreeks op de zijkant van de monitor aan en heb dan een perfect 16:9 breedbeeld .
Eergisteren heb ik mijn opnamen van Noorwegen 2002 er op bekeken en was blij verrast door de kwaliteit.
En ook de nieuwste NORDIC cd is binnen dus de keuze is dit jaar niet moeilijk,maar dat gaat helemaal niet meer over schermpjes enzo.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Plaats reactie