Campers & zendamateurs (met lijst!)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Aloys
Site Admin

Re: Campers & zendamateurs (met lijst!)

Bericht door Aloys » di 24 mar 2020, 14:42

Hoi Egbert,

ik heb in de afgelopen 40 jaar nogal wat Kenwoods en Yaesu's "versleten". Met Icom had ik iets minder, ooit had ik Icom met bijna álle banden (160m t/m 70cm) maar omdat ik in die tijd niet zó actief was verdwaalde ik doorlopend in de menustructuur van deze IC-706MK2G. Wel een mooi setje, klein, 100Watt, het frontje kon eraf zoals op de foto hieronder.
Een vriend van me had 'm op het dashboard van zijn Mercedes Sprinter-kampeerbus.

ic706mkIIg.jpg
ic706mkIIg.jpg (12.64 KiB) 148 keer bekeken

Zelf heb ik in de camper een Yaesu FT-857, formaat autoradio, ook met alle banden en een los te gebruiken frontje. Ik heb de zender zelf weggebouwd bij mijn huishoudaccu.
Afbeelding
Ik gebruik 'm niet zoveel meer, want ik neem nu een Icom IC-7300 mee op reis!

Tegenwoordig heb ik dus (2 stuks) Icom IC-7300, één daarvan gaat (in een kratje) mee op reis. De IC-7300 heeft een nadeel: geen 2 meter en 70 cm, maar die gebruikte ik toch minimaal op vakantie. En enkele goedkope porto's heb ik altijd nog wél bij me.

IcomIC7300.jpg
IcomIC7300.jpg (30.71 KiB) 148 keer bekeken

De IC-7300 heeft echter ook voordelen: compact maar met een groot kleurendisplay, het is een SDR-zend/ontvanger én hij heeft een ingebouwde automatische antennetuner. Maar het belangrijkste: de usb-aansluiting.
De set koppel je met een simpele usb-kabel aan je laptop en dan kun je ook vrijwel alles wat er maar digitaal mogelijk is! Zonder tussenkomst van een extra aan te schaffen interface met allerlei moeilijke driver-problemen.

Ik noem mijn IC-7300 zonder meer "de leukste transceiver" die ik in 40 jaar heb gehad! Ik heb er nu dus zelfs twee. Maar er komt nog wat nieuws aan: de Icom IC-705. Echt álle banden van 160m t/m 70cm.

icom-ic-705.jpg
icom-ic-705.jpg (33.47 KiB) 148 keer bekeken

Portable, eigen accu. Maximaal 10W output op 13,8V, ik dacht 5W output op zijn accu. Klein en compact maar met hetzelfde kleurenscherm als de IC-7300. Uiteraard de usb-aansluiting. Ingebouwde GPS en nog wat dingen. Alleen geen ingebouwde, automatische antennetuner (heb ik in de camper ook eigenlijk niet nodig). Maar wat een fantastisch ding! Ik ken al mensen die er eentje in bestelling hebben, om ook mee te nemen in de camper.

Charm

Bericht door Charm » di 24 mar 2020, 17:13

Mooie apparaten! Waar gebruik jij die porto's voor?
--Groeten van Mea & Egbert PE9B --

In afwachting van onze nieuwe Benimar Cocoon 463 Northautokapp.

Aloys
Site Admin

Bericht door Aloys » di 24 mar 2020, 17:16

Het zijn 2 porto's die enkele jaren geleden iets van 3 tientjes kostten, 70cm.
Als ik zonder Femma (PA3DWK) aan de wandel ga, dan zegt ze vaak: neem maar een porto mee, kan ik je roepen.
Ik heb nog wel eens de neiging om onderweg op een camping of camperplaats met deze of gene lang te blijven staan kletsen... :D

bupozaanstad

Bericht door bupozaanstad » di 24 mar 2020, 17:45

De Icom 7300 is inderdaad een heel leuke tranceiver en echt een "bestseller" en ik heb er ook heel veel plezier van. Verder noemde Aloys de Icom 706MK2G waar ik ook heel veel plezier van heb gehad, enig nadeel als je er een koopt waar de filters niet inzitten dan kan je zoeken tot je een ons weegt om die voor een normale prijs te vinden. Verder heb je ook nog de Icom 7000 waar je geen filters voor hoeft aan te schaffen omdat deze allemaal zijn ingebouwd. Het kleurenscherm van de 7000 vind ik persoonlijk ook erg goed afleesbaar en een groot voordeel van deze tranceiver is dat je er zonder probleem een monitor aan kan koppelen zodat je een groot "display" hebt. Ik gebruik de 7000 nu alweer enkele jaren in de camper en heb er heel leuke verbindingen mee gemaakt op HF, 2 meter en 70 centimeter. Echt een kleine alleskunner met net als zijn voorganger de 706 een afneembaar frontje.
.

Afbeelding
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991

PE1OPQ Theo

Bericht door PE1OPQ Theo » di 24 mar 2020, 19:51

Ik wacht met smart op de Icom ic-705 :D
De 7300 heb ik gehad en was zonder meer mijn beste transceiver in mijn loopbaan als zendamateur.
Maar heeft geen 2 en 70 aan boord, wat soms toch een gemis is in de camper.
Dus ik moet even een paar weken zonder doen :P
En de 7300 is al goed dus heb ik voor het eerst in mijn leven blind de ic 705 besteld.
De 705 heeft dezelfde SDR structuur als de 7300 onder de kap.
Vandaar mijn vertrouwen.

Theo

Kubo

Bericht door Kubo » di 24 mar 2020, 21:40

Jammer van de 705 is het Qrp vermogen.
Daarom heb de Ic-7100 met AH4 tuner vast in de camper.
Thuis gebruik ik de 7300 en de 9700 verder de ontvanger van Icom de R8600
Verder porto’s voor Dstar en Fusion.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD

bupozaanstad

Bericht door bupozaanstad » di 24 mar 2020, 22:11

De 705 is zonder meer een prachtig ding Theo, alleen vind ik persoonlijk het vermogen van 10 watt aan de lage kant. Persoonlijk had ik een watt of 25 op 13.8 volt mooier gevonden. Het zal mij ook niets verbazen dat Icom binnen een jaar met een eindtrap komt voor deze set die dan door menig amateur gekocht gaat worden, de echte Icom fans willen niet anders ;-)

Ik denk niet dat ik hem ga aanschaffen omdat ik met de 7300 en de IC-92D eigenlijk net zoveel kan. Net als de IC-9700 ik vind het een pracht set maar als ik ga nadenken wat is het voor mij dan voor aanvulling, ik heb hier een prima TM-V71 van Kenwood voor VHF en UHF die ook op 23 centimeter ontvangt. erg leuk maar ik mag er niets, wil ik op SSB werken dan heb ik de IC-7000 ook nog.

Verder denk ik dat als ik nog wat nieuws aanschaf dat ik de volgende ochtend op bed gevonden wordt met een deegroller naast mijn kussen :lol3: :lol3:
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991

Plaats reactie