Hoofdnoorman schreef: ↑wo 22 mei 2019, 23:48
Vandaag maar begonnen de klerenkast uit te ruimen.
Mijn boiler doet het niet.
Nu had ik de boel laatst afgetimmerd maar nu kan het er dus weer uit.
Dat was dus afgelopen woensdag.
FOUT 1.
Alle schappen los zitten schroeven, heidens werk en ook nog omdat ik een aantal dingen met constructielijm gelijmd had. Maar goed, na een uurtje schroeven, snijden, breken en vloeken, kom ik bij de onderste plaat aan van de klerenkast waar mijn boiler zit. Blijkt dat ik al vanaf de bouw rekening had gehouden dat die plaat er uit zou moeten kunnen en had ik een paar puntjes bij de desbetreffende schroeven gezet.
Uiteindelijk dus al het werk voor niets omdat die plaat er in 5 minuten uit had gekund.
FOUT 2.
Gisteren dus de printplaat er uit gehaald. Zekering kapot en de klemmen van de zekering helemaal gaar. (Hitte)
Dus even de klemmen losgesoldeerd en nieuwe er op als mede een nieuwe zekering.
Ik heb helaas een (moderne) printplaat in die oude boiler (productie 1992) zitten. Er valt weinig te meten en hooguit wat condensatoren en diodes nakijken en nauwkeurig alles inspecteren op slechte soldeer verbindingen. Niets gevonden verder.
Dus, wat doet deze heikneuter? Hij drukt de stekkers op de printplaat en schakelt de boiler in. Klik, daar tikte de magneetklep weer. Ah, stijd gewonnen.
Helaas, enige seconden later het rode lampje.
Dus de bediening naar buiten gelegd en gewapend met een BBQ aansteker willen helpen. Niets!!!
Aansteker deed het ook niet meer. Helemaal nat. Lamp er bij. Boiler staat helemaal vol water.
Boiler afgetapt en er uit gehaald. Trouwens een klusje van niets.
Het hele ding uit elkaar. Ach, toen zag ik waarom hij mogelijk niet meteen gewerkt had. De printplaat valt in een paar klemmen die gelijk de igniters aansturen.
Dus als de printplaat niet goed op de plaats zit, kan hij niet ontsteken.
Boiler is als nieuw van binnen. Brander schoongemaakt en het hele zaakje even getest zonder de boilerketel en ommanteling. Perfect!
FOUT 3.
Vandaag eerst even de kachelventilator achter de kachel weggehaald. Het hele ding uit elkaar en het schoepenrad verwijderd en gewassen. Hierna het schoepenrad weer uitgebalanceerd en terug geplaatst. Ook even een aftakking gemaakt van de positieve zijde van de ventilatormotor. Die ga ik later gebruiken om extra ventilatoren te laten draaien die ook door de kacheltemperatuur geregeld wordt. Minimale spanning in de laagste snelheid is 4 volt maximaal 12 volt. Alles weer gemonteerd en dus de boiler ook weer op de plaats. Gelijk even een bithouder gered die vorig jaar daar achter was gevallen. (Kijk, en dat herinnerde ik mij nu wel weer!)
Alles keurig aangesloten, de boiler gevuld en aangestoken. Mooi, hij doet het.
Nu even dat nieuwe schakelaartje in mijn bedieningspaneel solderen. Dat was ook snel gepiept en het ziet er weer prima uit. Nu kan ik vanaf het paneel mijn omvormer weer aan/uit zetten. Wel zo netjes i.p.v. een apart bedieningskastje.
Hierna het bedieningspaneel weer op de plaats en alle bedieningen van Boiler en kachel gemonteerd.
Nog even een check.
Kachel ventilator. OK
Tankmeters. OK
Omvormerschakelaar. OK
Boiler.
Het groene lampje brandt, de magneetklep laat zich niet horen en de rode LED blijft ook uit.
Enfin, dus weer de printplaat er uit en nogmaals zéér goed geïnspecteerd. Aha, één van de stiftjes van het grijze stekkerblok was een tikje zwart. Afgekrabd en gemonteerd. Niets nada.
En toen, een helder moment
. Ik zet de temperatuurkeuze op 70° en schakel de boiler aan. Tik, en hij doet het.
Dus alles was gewoon prima, maar de boiler was nog warm en de temperatuurinstelling was, bij het her monteren van de bediening naar laag gezet.
Gevolg hij sloeg gewoon niet aan omdat hij al warm was.
Het waren dus een paar dagen met hindernissen en domme fouten. Morgen, tussen de F1 trainingen door, de kast weer afbouwen.
EDIT: Nog even een aanvulling.
Ik heb dus mijn beschermkap van de boiler zelden gebruikt. Achter de wanddoorvoer zit een buisje om eventueel vocht weg te kunnen laten lopen. Deze was verstopt en daarom stond alles vol water. Mogelijk is ook daardoor de storing ontstaan en de zekering defect gegaan.
Dus, af en toe ook even dat buisje doorprikken!!!