Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Moby Dick
Berichten: 11
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 8:20

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Moby Dick »

bupozaanstad schreef:
za 30 mar 2019, 19:08
Vandaag de roller er eens bij gepakt en begonnen aan de "transformatie" van vies wit naar legergroen. Morgen weer verder als het weer meezit.

Komen er ook nog "helemaal-klaar-foto's" ?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Van mij niet in ieder geval :mrgreen:
Maar we zijn er wel helemaal klaar voor.
Bepakt en bezakt en klaar om naar Italië te reizen.
Water erin. Accu’s doorgeladen. Zonnepaneeltjes en de rest van het glaswerk schoon etc etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Dacht te weten hoe groot de luchthapper was. Die ik gemaakt had was te klein, dus een ander gemaakt. Het concept is hetzelfde; op de ring een stuk horgaas gelijmd en dat zit klemvast in de binnenkant achter de lamellen.

Een frutsel bedacht om het vriesvak open te houden, als die niet wordt gebruikt. Had eerst een stukje installatie draad dusdanig gebogen dat dit ook deed. Was er al die tijd niet tevreden over.

Toen ik met de koelkast merkte ik dat de deur wat speling had. Deur uit genomen en zag dat het onderste draaipunt behoorlijk uitgelubbert was. Het gat opgeboord en er een busje ingelijmd. De vergrendeling was ook niet je dat. Het setje was me destijds te duur (iets van 17 euro). Heb nu een nieuw ringetje gemaakt.

Arie
Bijlagen
LuchtHapper.jpg
LuchtHapper.jpg (65.66 KiB) 537 keer bekeken
DraaiPuntVergrendeling.jpg
DraaiPuntVergrendeling.jpg (37.62 KiB) 537 keer bekeken
VriesVakOpenHouder.jpg
VriesVakOpenHouder.jpg (27.36 KiB) 537 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Je heb er aardigheid in gekregen Arie, is het niet? :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Vandaag voor de derde keer dit jaar de schoorsteen geveegd. Zucht. Mogelijk vieze LPG?
Probleempje was nog even dat het doekje bleef hangen in de schoorsteen. Hoop gedoe om dat weer los te krijgen. Maar weer schone wokkel en schone pijp ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Je moet ook een stukje pannespons, van dat groene met schuim eraan, aan een touwtje binden, 80 cm aan beide zijden uitsteken,
Touwtje door schoorsteen laten zakken en dan even raggen.

Niet vergeten ook de sproeier controleren.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Cee Pee »

Op het uiteinde van dat touwtje een moertje binden dan zakt het touwtje makkelijker door de schoorsteen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Ach ik dacht: "Je moet ook zelf wat verzinnen" :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Ik doe dat normaal met een ontstop veer van pakweg 10mm diameter waaromheen ik een doekje wikkel. Bleef echter op 20 cm van de onderzijde ineens vastzitten. Waarschijnlijk iets te groot doekje ;)
Lijkt dat ergens onderin die schoorsteen een versmalling zit, soort venturi?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
wo 22 mei 2019, 23:48
Vandaag maar begonnen de klerenkast uit te ruimen.
Mijn boiler doet het niet.
Nu had ik de boel laatst afgetimmerd maar nu kan het er dus weer uit. :bang:
Dat was dus afgelopen woensdag.
FOUT 1.
Alle schappen los zitten schroeven, heidens werk en ook nog omdat ik een aantal dingen met constructielijm gelijmd had. Maar goed, na een uurtje schroeven, snijden, breken en vloeken, kom ik bij de onderste plaat aan van de klerenkast waar mijn boiler zit. Blijkt dat ik al vanaf de bouw rekening had gehouden dat die plaat er uit zou moeten kunnen en had ik een paar puntjes bij de desbetreffende schroeven gezet. Uiteindelijk dus al het werk voor niets omdat die plaat er in 5 minuten uit had gekund. :bang:

FOUT 2.
Gisteren dus de printplaat er uit gehaald. Zekering kapot en de klemmen van de zekering helemaal gaar. (Hitte)
Dus even de klemmen losgesoldeerd en nieuwe er op als mede een nieuwe zekering.
Ik heb helaas een (moderne) printplaat in die oude boiler (productie 1992) zitten. Er valt weinig te meten en hooguit wat condensatoren en diodes nakijken en nauwkeurig alles inspecteren op slechte soldeer verbindingen. Niets gevonden verder.
Dus, wat doet deze heikneuter? Hij drukt de stekkers op de printplaat en schakelt de boiler in. Klik, daar tikte de magneetklep weer. Ah, stijd gewonnen. :) Helaas, enige seconden later het rode lampje.
Dus de bediening naar buiten gelegd en gewapend met een BBQ aansteker willen helpen. Niets!!!
Aansteker deed het ook niet meer. Helemaal nat. Lamp er bij. Boiler staat helemaal vol water.
Boiler afgetapt en er uit gehaald. Trouwens een klusje van niets.
Het hele ding uit elkaar. Ach, toen zag ik waarom hij mogelijk niet meteen gewerkt had. De printplaat valt in een paar klemmen die gelijk de igniters aansturen. Dus als de printplaat niet goed op de plaats zit, kan hij niet ontsteken. :bang:
Boiler is als nieuw van binnen. Brander schoongemaakt en het hele zaakje even getest zonder de boilerketel en ommanteling. Perfect!

FOUT 3.
Vandaag eerst even de kachelventilator achter de kachel weggehaald. Het hele ding uit elkaar en het schoepenrad verwijderd en gewassen. Hierna het schoepenrad weer uitgebalanceerd en terug geplaatst. Ook even een aftakking gemaakt van de positieve zijde van de ventilatormotor. Die ga ik later gebruiken om extra ventilatoren te laten draaien die ook door de kacheltemperatuur geregeld wordt. Minimale spanning in de laagste snelheid is 4 volt maximaal 12 volt. Alles weer gemonteerd en dus de boiler ook weer op de plaats. Gelijk even een bithouder gered die vorig jaar daar achter was gevallen. (Kijk, en dat herinnerde ik mij nu wel weer!)
Alles keurig aangesloten, de boiler gevuld en aangestoken. Mooi, hij doet het. :clap:
Nu even dat nieuwe schakelaartje in mijn bedieningspaneel solderen. Dat was ook snel gepiept en het ziet er weer prima uit. Nu kan ik vanaf het paneel mijn omvormer weer aan/uit zetten. Wel zo netjes i.p.v. een apart bedieningskastje.

Afbeelding

Hierna het bedieningspaneel weer op de plaats en alle bedieningen van Boiler en kachel gemonteerd.
Nog even een check.
Kachel ventilator. OK
Tankmeters. OK
Omvormerschakelaar. OK
Boiler. :bang: :bang: :bang: Het groene lampje brandt, de magneetklep laat zich niet horen en de rode LED blijft ook uit.

Enfin, dus weer de printplaat er uit en nogmaals zéér goed geïnspecteerd. Aha, één van de stiftjes van het grijze stekkerblok was een tikje zwart. Afgekrabd en gemonteerd. Niets nada. :bang:
En toen, een helder moment :bow:. Ik zet de temperatuurkeuze op 70° en schakel de boiler aan. Tik, en hij doet het.
Dus alles was gewoon prima, maar de boiler was nog warm en de temperatuurinstelling was, bij het her monteren van de bediening naar laag gezet. Gevolg hij sloeg gewoon niet aan omdat hij al warm was. :bang:

Het waren dus een paar dagen met hindernissen en domme fouten. Morgen, tussen de F1 trainingen door, de kast weer afbouwen.


EDIT: Nog even een aanvulling.
Ik heb dus mijn beschermkap van de boiler zelden gebruikt. Achter de wanddoorvoer zit een buisje om eventueel vocht weg te kunnen laten lopen. Deze was verstopt en daarom stond alles vol water. Mogelijk is ook daardoor de storing ontstaan en de zekering defect gegaan.
Dus, af en toe ook even dat buisje doorprikken!!!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door fred101060 »

Vandaag de koelkast op gas aangesloten die koelt weer als een malle.
Kunnen we gaan staan waar we willen.
Lees camping of vrij.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

vandaag camper eens aangepakt, truma kachel eruit gesloopt en in het oudijzer(word door chinese dieselkachel vervangen), camper grote beurt gegeven, alle filters , alle vloeistoffen, remmen nagekeken, uitlaatrubbers vernieuwd, brandstof slangen vernieuwd en systeem weer ontlucht, motorruimte en motor schoongespoten en weer geconserveerd
apk gekeurd maandag afmelden, even langs de weegbrug en dan weer klaar voor een jaar, ga nu ff languit op de bank. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ruud-572 »

Kroppie schreef:
za 25 mei 2019, 16:31
apk gekeurd maandag afmelden
Huh, zelf gekeurd of zo?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

ja, en "nagekeurd" door een erkend keurmeester die altijd vind dat ik te streng ben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie