Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 12478
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Marco Polo » di 14 mei 2019, 22:46

Dit was een stukje van voor de Zweedse crashtest
https://www.promobil.de/werkstatt/siche ... ntegriert/
Toen waren er geen crashtests bekend maar ook uit de praktijk waren nauwelijks ervaringen te halen omdat camperaars zeer zelden bij (zware) ongevallen betrokken zijn.
Misschien dat dit alleen voor Duitse camperaars geld natuurlijk :mrgreen:

Slaap lekker :hug:

Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14
Locatie: Buren

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Zadowolony » wo 15 mei 2019, 8:26

Lekker geslapen in mijn buscamper en gelukkig weer wakker geworden
Buscamper Hymer Yellowstone 2018, 150 pk automaat

hathi
Berichten: 6787
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door hathi » wo 15 mei 2019, 11:16

Als je hiermee,maar niet wil zeggen,dat een buscamper veiliger zou zijn dan een org cabine met opbouw,want dat is niet zo,die slapen net zo heerlijk :lol3:
Hans

Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14
Locatie: Buren

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Zadowolony » wo 15 mei 2019, 12:18

hathi schreef:Als je hiermee,maar niet wil zeggen,dat een buscamper veiliger zou zijn dan een org cabine met opbouw,want dat is niet zo,die slapen net zo heerlijk :lol3:
Laat ik wel het gevoel hebben dat dit veiliger is.........
Buscamper Hymer Yellowstone 2018, 150 pk automaat

Gebruikersavatar
Abri079
Berichten: 565
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Abri079 » wo 15 mei 2019, 17:35

De meeste ongevallen gebeuren in en om het huis. Alle aanleiding om weer op pad te gaan! :lol3:

Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 521
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door bupozaanstad » wo 15 mei 2019, 19:10

Dan is een Ducato bus toch duidelijk een stuk sterker wat cabine constructie betreft.



Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991

HJM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door HJM » wo 15 mei 2019, 19:17

Besten,
Mooie les hieruit, twijfel over een buscamper wel of toch semi is nu opgelost :clap:
Tweede les die ik eruit haal: een camper is net een motorfiets....je wilt gewoon geen ongeluk krijgen, dus wil je voorrang? "Ik ben lekker op pad dus stress lekker ergens verder, ga je gang". :wave:
HJM

Raimon
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Raimon » wo 15 mei 2019, 19:32

Vind eigenlijk dat standaard Fiat bus ook wel ver ingedrukt wordt zeker het cabinedeel.
De peugeot houd zich eigenlijk vrij goed nog maar het camperinterieur geeft gewoonweg problemen.
Naar mijn idee maakt het niet uit wat voor camper je hebt want het interieur kan nooit zo'n klap hebben.
Mijn transit mk2 zal het vast ook niet super doen en ga het ook niet proberen, wel gemaakt van echt dik staal nog.

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 141
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door the kapitein » do 16 mei 2019, 23:03

HJM schreef:Besten,
Mooie les hieruit, twijfel over een buscamper wel of toch semi is nu opgelost :clap:
Tweede les die ik eruit haal: een camper is net een motorfiets....je wilt gewoon geen ongeluk krijgen, dus wil je voorrang? "Ik ben lekker op pad dus stress lekker ergens verder, ga je gang". :wave:
HJM
Derde les. Nooit harder dan 50 kmph rijden met die tupeware campers.



Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


camilo
Berichten: 816
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door camilo » za 18 mei 2019, 7:52

Afgezien van de drang naar groot, groter en nog groter: moet je je eens voorstellen hoe men campers stukken veiliger zou maken als men de ruimte zou hebben om daar een paar honderd kilo veiligheidsvoorzieningen aan te mogen treffen. Zo gek lijkt me dat niet, nu er kennelijk sprake is van een verruiming van het B rijbewijs van 3.500 kg naar 4.250 kg in het geval van elektrische bestelbussen. Een steviger constructie lijkt mij niet de grootste kostenpost bij de fabricage van een camper. Helaas weegt mijn camper, lengte 6,39 meter, reisklaar al meer dan die 3500 kg, dus voor extra veiligheidsvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld een rollbar, is geen ruimte meer. Ik moet dus wel zó op pad in m'n karretje van karton en piepschuim.....

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3824
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Mickel Moen » za 18 mei 2019, 8:22

Je kunt het eigenlijk zo ook wel bedenken, maar met name dat laatste filmpje laat zien, dat het gevaar niet alleen van buiten komt, maar zeker ook van binnen.

Meubilair wat op geen enkele manier hier op berekend is of tegengehouden wordt. Voorwerpen o.a. uit bovenkastjes die als projectielen gelanceerd worden.

Het is bijzonder dat met al die huidige veiligheidseisen dit soort campers nog de weg op mag.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 12478
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Marco Polo » za 18 mei 2019, 10:02

je zou kunnen concluderen dat het alleen een theoretisch issue is.
Dat er in de dagelijkse praktijk nauwelijks gewonden en of doden vallen specifiek door de gebruikte constructies.
Dit soort constructies worden al sinds de jaren 80 gebruikt - of eerder. - en veel lijkt er in die tijd niet veranderd.
(Behalve dat constructies stijver gebouwd kunnen worden door moderne technieken en materialen),

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 28554
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Kroppie » za 18 mei 2019, 10:09

aan de ene kant willen de mensen het maximale en aan de andere kant staan ze te dringen om heel veel geld te mogen betalen voor het minimale.
, mens is onbegrijpbaar.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 12478
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Bericht door Marco Polo » za 18 mei 2019, 10:11

Zeker, een caravan kopen is logischer :mrgreen:

Plaats reactie