Is het kopen in Duitsland de moeite waard?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door HJM »

Besten,
Vergeef me mijn onwetendheid maar hoe meer ik Google hoe meer vragen er komen :-? .
Wij zoeken straks naar een camper van max. 6,5 mtr en een Knaus 550 spreekt erg aan of een buskcamper maar het lijkt heel goedkoop bij de buren.
Hebben jullie ervaring met de bpm en btw als de camper rond 2010 tot 2013 op kenteken is gezet?
Zou denk ik met een makelaar gaan kopen maar roep eens??.
Groeten en tot kijk ergens op een mooie plek,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door durisotti »

BTW hoef je niet meer te betalen, BPM alleen de rest BPM, en dat valt mee bij een camper van die bouwjaren !
Gebruikersavatar
Alexander73
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 20:55
Locatie: Sliedrecht

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Alexander73 »

Kopen bij de buren kan zeker lonend zijn zelf inmiddels een auto en camper uit BE gehaald scheelde toch een paar duizend euro.
Btw zal je niet meer hoeven te betalen alleen bpm is bij benadering te berekenen op autotelex.nl
Mocht je meer info nodig hebben stuur dan effe een pb
Ik heb geen hekel aan werken, het kost alleen zo'n hoop vrije tijd.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door jet55 »

Wij hebben net een camper in DE gekocht scheelde heel wat euro’s
Jet
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door hathi »

Als je in een van de omliggende landen,koopt zal de verkopende partij,ook het invoerprobleem voor zijn rekening willen nemen,de gerenommeerde bedrijven,doen het steeds vaker,zeker in de grensstreek ,al stelt het niet veel voor,vandaag de dag
Hans
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door B1gcheese »

Ik was ook aan het rondkijken in Duitsland en op terugweg langs een NL dealer gereden waar onze droomcamper toevallig bleek te staan. Ben achteraf blij dat ik hem daar gekocht heb want ik had nogal wat garantieperikelen. En hoewel de Duitsers ook garantie geven was ik blij dat ik het in het Nederlands af kon en niet erg ver hoefde te reizen om naar de dealer te rijden. Dit ter overweging.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door lassche »

Wij zijn ook op zoek naar een andere camper en kijken daarbij ook over de grens. Maar mijn ervaring is dat je voor de prijs niet meer naar Duitsland hoeft te gaan. Daar zijn de prijzen de laatste jaren nog harder gestegen dan in Nederland. Wel is het zo dat de markt en daarmee het aanbod en de keuze veel groter is.
De prijzen in België en Frankrijk liggen over het algemeen wel wat lager dan in Nederland, vooral van de Duitse merken.
Maar daarvan is juist in die landen het aanbod weer niet zo groot. In Frankrijk wel opvallend veel aanbod met lage kilometerstand. Die Fransen gaan het land niet uit. Hoeft trouwens ook niet want ze hebben alles wat een vakantieland aantrekkelijk maakt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Marcel1962 »

Als je er een wilt kopen doe dat dan rechtstreeks van de huidige eigenaar.
Op deze manier loop je het minste risico dat er geknoeid is met de km-stand.
Fraude met een km-stand is in Duitsland nog steeds strafbaar, liegen over oude schadegevallen ook.
Gebruik het standaard koopcontract van mobile.de

Succes! :thumbup:
Groet Marcel, DK1NL.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door DonCamillo »

Rechtstreeks kopen van een dealer is net zo veilig. Fraude wordt in Duitsland streng bestraft. Het is de (Nederlandse?) tussenhandel die fraudeert: net voor de auto/camper de grens overgaat wordt de kilometerstand teruggedraaid. Als je zelf koopt en importeert is er niets aan de hand.

Wij hebben goede ervaringen met kopen in Duitsland, zowel voor een jonge Mazda CX-5 (met echt alles erop en eraan) en een jonge camper. Ik krijg wel de indruk dat de prijzen van oudere voertuigen niet zo veel schelen met Nederland (na verrekening van evt. rest-BPM). Maar daar ben je zelf bij.

Hou er rekening mee dat net over de grens er geen koopjes meer te halen zijn, daar stikt het al van ervaren Nederlandse handelaren, daarvoor zal je echt verder Duitsland in moeten. Wij hebben er voor gekozen, hoewel we nog Europese garantie hadden, om het risico van kleine mankementen zelf te laten herstellen (daarvoor moesten we namelijk een uur naar een officiele Nederlandse dealer rijden). Het prijsverschil met Nederland was uiteindelijk zo groot, dat we in ons eerste jaar hard lachend allerlei extra's aan onze camper hebben laten aanbrengen.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Marcel1962 »

DonCamillo schreef:
vr 26 apr 2019, 11:16
Rechtstreeks kopen van een dealer is net zo veilig. Fraude wordt in Duitsland streng bestraft. Het is de (Nederlandse?) tussenhandel die fraudeert: net voor de auto/camper de grens overgaat wordt de kilometerstand teruggedraaid. Als je zelf koopt en importeert is er niets aan de hand.
Dit klopt helemaal maar ik wilde niet meteen met een beschuldigende vinger naar de Nederlandse tussenhandel wijzen! :-B
Groet Marcel, DK1NL.
Camper_01

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Camper_01 »

Die Nederlandse tussen handelaren toch, dit zijn zaken die al jaren bekend zijn. Het bewijs ervan leveren is bijna niet mogelijk. Want de klant is kennelijk niet mondig genoeg.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Marcel1962 »

Camper_01 schreef:
vr 26 apr 2019, 12:56
Het bewijs ervan leveren is bijna niet mogelijk.
Heel simpel, vraag om het laatste keuringsrapport van de TÜV of DEKRA , kan hij dit niet overleggen heeft hij kennelijk iets te verbergen.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door HJM »

Nog een beginnersvraag: wat is een redelijke onderhandelingsruimte?
Hebben ze een paar %% in de prijs voor onderhandeling of is 10% of meer te verwachten in Duitsland?
Dank en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Is het kopen in Duitsland de moeite waard?



Bericht door Marcel1962 »

Ik denk niet dat je hier een standaard antwoord op kunt geven.
Je weet zelf hoeveel een bepaald type camper moet kosten.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Duitsers niet zo'n goede handelaren zijn t.o.v. Nederlanders.

Een Duitser zal sneller geneigd zijn een vraagprijs te betalen, terwijl een Nederlander graag wil onderhandelen.

Verwacht dus niet dat er veel van een vraagprijs af zal gaan, proberen mag natuurlijk altijd. :-B
Groet Marcel, DK1NL.
Plaats reactie