Duitse termen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Bericht door wingman01 » wo 02 feb 2011, 9:21

de hoekies schreef:Dat heeft onze VW bus ook ,en die standkachel werkt inderdaad op de diesel uit de tank zoals eerder vermeld en daar hoeft de motor niet voor te draaien en je kunt met -5 gr in een t-shirt in je auto gaan zitten.
Moet er wel bij vertellen dat onze bus 5 meter is met hoogdak dus een grotere camper zou misschien te groot zijn om met een standkachel helemaal te verwarmen.
Vrachtwagens hebben ook zo`n standkachel zodat je niet bevriest als je onderweg moet slapen. :wink:
ga er maar vanuit dat ee goede standkachel een camper echt wel warm krijgt.
vrachtwagencabines zijn dan wel kleiner, maar zelf heb ik de ervaring dat bij -20 mijn cabine vroeger lekker warm was s,nachts, de standkachel draaide niet eens op volle capaciteit en de thermostaat stond meestal op 17 graden, + dat een camper beter geisoleert is.
mijn eerste standkachel liep op gas.....en wanneer is het gas op????? juist, midden in de nacht, bijkomend nadeel vond ik het stroomverbruik voor de aanjager, met het risico s,morgens te staan met zwakke accu,s en een koude motor.
later een dieselkachel die de waterhuishouding warm hield, dus in feite centrale verwarming, de cabine werd verwarmd door de normale ventilatieopeningen , groot voordeel was dat s,morgens de motor ook warm was, als de accu dan al een beetje zwak was , was dat geen probleem,
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 14278
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contact:

Bericht door Aloys » wo 02 feb 2011, 9:35

de hoekies schreef:Moet er wel bij vertellen dat onze bus 5 meter is met hoogdak dus een grotere camper zou misschien te groot zijn om met een standkachel helemaal te verwarmen.
Wij hebben ook zo'n Webasto kachel in de Fiat Ducato buscamper, mear dan een 'zware', van 3,5KW.

De uitvoering die de motor voorverwarmt wordt vaak gebruikt in bedrijfsauto's en is dan meestal
ingebouwd onder de motorkap: je kunt een tijd instellen dat ie 's morgens aangaat. Dan verwarmt
de kachel het koelwater in de radiator, en bij een bepaalde temperatuur springt automatisch de
aanjager in de cabine aan, zodat er ook wat warmte de bus in gaat. Maar dat is niet zo veel, en niet
geschikt om een hele camper te verwarmen!

De andere uitvoering is een klein hetelucht-kanon op diesel. Bij ons zit hij ingebouwd onder de
rechter voorstoel, hij blaast warme lucht schuin naar achteren. Die 3,5KW krijgt het ook bij een
buitentemperatuur van -20 nog aangenaam warm in de bus! Hij is computergestuurd, zelfstartend
en gaat steeds langzamer draaien wanneer de gewenste temperatuur bijna is bereikt.

Afbeelding

Hij zuigt de verbrandingslucht aan van buiten, via een slang, en heeft ook een eigen uitlaat, compleet
met dempertje, onder de bus. De te verwarmen lucht zuigt hij aan uit de cabine, voor de
voorstoel, en hij blaast het er aan de achterkant weer uit. Op volle toeren gebruikt hij 0,4 liter diesel
per uur, in de praktijk merken we er vrijwel niets van in het dieselverbruik. Zomer en winter ca. 1:10...

De reden dat we hiervoor gekozen hebben (in 2002) is dat we géén gastanks aan boord hebben.
Ok, een kleintje (Campingaz, 3.5Kg) om te koken. Maar koelen doen we met een compressorkoelkast
(met een motortje, net als thuis). Die draait tot max. 5 dagen op onze 200Ampere accu.

Standkachels zijn niet goedkoop: in 2002 betaalden we in totaal, met inbouw, al zo'n € 2000.
Maar hij bevalt ons erg goed, dus we zouden het weer doen!

Gebruikersavatar
steeg 73
Berichten: 917
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 20:00
Locatie: Ringe Neugnadenfeld BRD

Bericht door steeg 73 » wo 02 feb 2011, 18:46

In de advertenties op Mobile.de en truckscout24.de word wel vaker over standheizung geschreven,maar meestal word hier gewoon de truma kachel mee bedoeld,stukje ontwetendheid van de verkopers denk ik

Groeten Chris
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lieke
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contact:

Bericht door Lieke » do 03 feb 2011, 14:09

OK, als er Standheizung staat, moet ik dat dus even navragen.
Van een camper verwacht ik toch sowieso dat er een kachel in zit.
Stoelverwarming vind ik niet nodig, standkachel is een prettige optie.
Volgende: HU & AU ?
Dat zal een soort keuring zijn, maar ik ken eigenlijk allen de TÜV.
Ik vermoed dat het twee verschillende keuringen zijn; eentje voor het autodeel en eentje voor het camper-(of opbouw)deel.
Alvast bedankt!

Lieke
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen

Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen

Bericht door Harm1 » do 03 feb 2011, 15:33

Lieke schreef:OK, als er Standheizung staat, moet ik dat dus even navragen.
Van een camper verwacht ik toch sowieso dat er een kachel in zit.
Stoelverwarming vind ik niet nodig, standkachel is een prettige optie.
Volgende: HU & AU ?
Dat zal een soort keuring zijn, maar ik ken eigenlijk allen de TÜV.
Ik vermoed dat het twee verschillende keuringen zijn; eentje voor het autodeel en eentje voor het camper-(of opbouw)deel.
Alvast bedankt!

Lieke
HU=Hauptuntersuchung; AU=Abgasuntersuchung

Gebruikersavatar
Lieke
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contact:

Bericht door Lieke » do 03 feb 2011, 15:58

Vrij vertaald: APK en roetmeting?
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Locatie: Millen (D)

Re: Duitse termen

Bericht door janmetdoka » vr 15 mar 2019, 14:41

Lieke,

Je kunt het vraagteken weghalen en een punt achter je zin zetten.
Je hebt namenlijk helemaal gelijk. :thumbup:
Ubi bene, ibi patria.

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 11798
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Duitse termen

Bericht door Marco Polo » vr 15 mar 2019, 14:42

Is een topic uit 2011 Jan.
Denk dat onze nieuw aanwinst op het forum Quirin, op het verkeerde knopje drukt bij het stellen van zijn vraag.

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Locatie: Millen (D)

Re: Duitse termen

Bericht door janmetdoka » vr 15 mar 2019, 14:54

:wtf: :roll: :bang: Heb ik weer. :eh:
Ik zal wel last van de warmte hebben. :wink:
Ubi bene, ibi patria.

greyfox
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Duitse termen

Bericht door greyfox » vr 15 mar 2019, 22:35

Ondanks dat het hier om de Duitse termen gaat,
wil ik toch nog even er aan toe voegen dat op de uitvoering die de motor voor verwarmd ook nog een of meerdere extra verwarmings "radiatoren" ( ook als uitvoering met extra ventilator erin) kunnen worden aangesloten die in het interieur geplaatst worden.
In mijn camper is z'n stand verwarming alleen voor de wooncabine gemonteerd met in totaal z'n 10 "radiatoren" en daarbij nog een warmtewisselaar in het motor koelcircuit die tijdens het rijden de "radiatoren" ook van warmte kan voorzien.
Het hoeft dus niet perse een hete lucht verwarming te zijn. Ofschoon dat natuurlijk wel het gemakkelijkste is om te monteren.
greyfox

Plaats reactie