Internetten in de camper

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
gastje

Internetten in de camper



Bericht door gastje »

Hallo,
Ik wil in de toekomst de laptop meenemen in de camper.
Wat heb ik dan nodig om te internetten?
Ik ben in het bezit van een laptop, Pentium 2.
Het is de bedoeling in te loggen op iemand anders zijn netwerk.
Wat heb ik dan nodig? Wat voor software? Wat voor kaart?

alvast bedankt voor de medewerking.
Groetjes.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Oeps, daar hebben we pas nog 5 pagina's over volgeschreven :lol:

Kijk eens op http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=9214 en lees dat eens rustig door. Als je dan nog vragen hebt, stel ze dan hieronder!

Wat je nodig hebt, in ieder geval:
- laptop met draadloos internet ingebouwd of
- laptop met wifi-kaartje
- programma Netstumbler: http://www.netstumbler.com/downloads/

Beetje luxer, in dit geval:
- long-range Wifi-kaartje (gevoeliger ontvanger, meer zendvermogen)
- externe antenne met ca. 2 meter kabel

Op onderstaande foto gebruik ik dit kaartje met de losse antenne. Die zie je niet, die staat op dak van mijn kampeerbus :lol:

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Aloys, hoe is nu jouw ervaring met de externe antenne? Duidelijk meer ontvangst?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Kries



Bericht door Kries »

Ik heb deze mee 13 Dbi (ook 18 Dbi) verkrijgbaar, directioneel met een open air ontvangst van 4,1 km.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

MonRoe schreef:Aloys, hoe is nu jouw ervaring met de externe antenne? Duidelijk meer ontvangst?
Ja, behoorlijk! Het grootste verschil zit 'm er natuurlijk in dat de antenne nu buiten de auto staat in plaats van binnen.

In onze Fiat Ducato bus met metalen dak heb ik een klein Heki dakluik, zo'n mini-Heki van 40 x 40 cm. Die doe ik open en dan zet ik het antennetje (met magneetvoet) bovenop de bus. Zoals je op de foto kunt zien is de kabel van 1,80 m. lang genoeg.

Als ik met de binnenantenne een signaal zie van 1 streepje (sterkte: laag) dan zie ik met de buitenantenne 5 streepjes (sterkte: uitstekend). Iemand schatte het "normale" beriek op 50-100 meter, en met de buitenantenne 100-200 meter. Zou best kunnen...

De antenne is een Big Turtle, 7 dBi versterking. Hij is ca. 30 cm lang, en je kunt 'm van het voetje afschroeven. Makkelijk mee te nemen, dus.

Afbeelding

Gekocht bij www.zx-yagi.nl (kijk bij wardrivekits, 4e menukeuze van onderen).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Kries schreef:Ik heb deze mee 13 Dbi (ook 18 Dbi) verkrijgbaar, directioneel met een open air ontvangst van 4,1 km.
Afbeelding
Leuk getal, 4,1 km. Dat is gemeten in open terrein, ten opzichte van een 0 dBi (isotopenstraler)? Of in open terrein, met 2 van deze antennes op elkaar gericht?

Nadeel is natuurlijk dat dat ding een richtantenne is, met een horizontale openingshoek van ca. 30 graden. Daar kun je 12 verschillende kanten mee uitrichten, in een 360 graden cirkel. Met het risico dat je een Access Point vlakbij je niet 'ziet', omdat je de antenne de verkeerde kant uit hebt staan...
Dan moet die arme Femma, terwijl ik rijd, niet alleen naar Netstumbler op de laptop kijken, ze moet dan ook nog die antenne in de rondte draaien... :lol:

Maar jij hebt je er goed mee kunnen redden?

Ik had ook nog een richtantenne bij me, zo'n "cantenna". Maar ik ben er nog niet aan toegekomen om die te testen. Die moet je op een fotostatief zetten :lol:

Afbeelding

Op de camping/camperplaats zit je dan buiten, aan tafel, op de volgende manier:

Afbeelding

Handig he?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kries



Bericht door Kries »

Ja Aloys, het werkt prima. Wel volgende bedenkingen :
1) Onze Euramobil is volledig in polyester. Dus een magneetvoetje...
2) Ook door deze polyesterbouw hebben wij met deze richtantenne een zeer goede ontvangst
3) Antenne is met een ingebouwde clientserver en USB aansluiting (dus "geen" verlies in het kabelgedeelte)
4) Netstumbler ontvangt ook veel meer open netwerken. Boodschap is dus : stoppen waar het kan en eventjes de antenne ronddraaien. Zeer goede ontvangst.
5) Tja, al eens het dashboard van een Eura integraal gezien? Zo'n klein antennetje in verhouding tot de plaats :lol:
Zo groot is ie ook niet : 11x11x2 cm met ingebouwde wifi.
Gebruikersavatar
ajhvdb
Berichten: 149
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 17:53
Locatie: Capelle a/d IJssel



Bericht door ajhvdb »

Kries schreef:Ik heb deze mee 13 Dbi (ook 18 Dbi) verkrijgbaar, directioneel met een open air ontvangst van 4,1 km.
Afbeelding
Dus dit is een antenne en wifi tegelijk? Alleen de usb aansluiten + drivers en je bent klaar?
Wat zijn de kosten? en wie levert hem?
Alvast bedankt voor de vele antwoorden :D
Erik, VW LT 2.8 1977
Kries



Bericht door Kries »

'k Heb een PB gestuurd. Geen reclame op dit forum. ( :?: )

Naschrift Aloys: je mag wel gewoon vermelden waar je 'm gekocht hebt, dat heb ik ook gedaan. Dat zie ik meer als een tip...
Kries



Bericht door Kries »

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik heb even gekeken, meer dan 300 Dollar, dat is niet goedkoop...
Volgens die technische gegevens heeft 'ie een netwerk-aansluiting, geen usb. Die van jou heeft wel usb?

Bij nader inzien ook een interessant dingetje!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Dat kastje op de achterkant van de ufo plakken/monteren, kan je goed ronddraaien om het beste ontvangst te krijgen :wink:
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

MonRoe schreef:Dat kastje op de achterkant van de ufo plakken/monteren, kan je goed ronddraaien om het beste ontvangst te krijgen :wink:
leuk ideen
maar ben bang dat je wordt gezien als een radio controleur die piratenzeders zoekt of iets degelijks
schiet me zomaar te binnen hoor kan ook wat overdreven zijn maar het idee erbij je schotel rondraaien
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Kries



Bericht door Kries »

Zonder Tv onderweg maar antennetje op een tv-draaischotel geplaatst. Rapporteren na de reis hoe het ging. :)
Plaats reactie