Massaschakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Massaschakelaar



Bericht door ErnestC »

Nadat we een keer stil hebben gestaan door een platte accu ben ik alles na aan het lopen in het elektrische circuit. Iedereen heeft het over een massa schakelaar, die zit bij ons ook in het leefgedeelte maar ik zou verwachten dat die dan ook de massa zou schakelen? Bij mij zit aan de ene kant van die schakelaar de + van de accu en de plussen van de twee solarladers. Aan de andere kant zit de omvormer, de DC DC Booster en een rode draad die verder de auto in gaat. Is dit een juiste manier van aansluiten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massa schakelaar



Bericht door Kroppie »

men noemt het een massa schakelaar maar je kan er ook plus mee schakelen, een bierglas kan je ook gebruiken om wijn uit te drinken, zie het zo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Massa schakelaar



Bericht door CaradoT135 »

Een massa schakelaar zet je op de de massa, anders is het geen massaschakelaar. Ik heb een hoofdschakelaar, die zit bij mij op de de plus.
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Massa schakelaar



Bericht door ErnestC »

Gaat erom dat ik amper spanningsverschil meet tussen "aan" en "uit" er staat ook aan de kant van de omvormer en Dc DC Booster 13 volt hoe de schakelaar ook staat? Ook de omvormer blijft aan of de schakelaar aan of uit staat. Heeft iemand een schema hoe het systeem in elkaar zou moeten steken bij Lifepo4 met zonnepanelen?
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Massa schakelaar



Bericht door CaradoT135 »

Een hoofdschakelaar moet zo dicht mogelijk bij de pool van de accu zijn gemonteerd, zonder gebruikers tussen de schakelaar en accupool.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Massa schakelaar



Bericht door hathi »

ErnestC schreef:
vr 29 mar 2024, 10:22
Gaat erom dat ik amper spanningsverschil meet tussen "aan" en "uit" er staat ook aan de kant van de omvormer en Dc DC Booster 13 volt hoe de schakelaar ook staat? Ook de omvormer blijft aan of de schakelaar aan of uit staat. Heeft iemand een schema hoe het systeem in elkaar zou moeten steken bij Lifepo4 met zonnepanelen?
Dat is dus een verkeerde aansluiting,( aan een zijde) zoals je het beschrijft,…..wat is er nu makkelijker kabel aan een zijde er in,aan de andere zijde er weer uit,of dat nu de plus of de min is ,het blijft gewoon een onderbreking van de kabel,door een schakelaar,ik schat dat de +voeding aan de verkeerde kant zit ??
Hans
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Massa schakelaar



Bericht door ErnestC »

Lijkt inderdaad wel op een hobby installatie:

De solar regelaars rechtstreeks op de accu, die kan ik dus niet van de accu scheiden.

Maar dat verklaard niet waarom er 13 volt op de andere kant van de schakelaar blijft staan?

Geeft die DC DC booster spanning af als de auto niet aan het net zit en ook de motor niet draait?

Dan gaat er nog een rode draad de bodem in geen flauw idee waar die heen gaat?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Massa schakelaar



Bericht door javanes »

Hoe is de instelling/aansluiting van de DC/DC booster.
Bij mij schakelt die pas in via een relais als de dynamo draait.
Als hij verkeerd is aangesloten levert de startaccu ook bij stilstand 12V aan het boordnet.

Misschien is dat de dader.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Massa schakelaar



Bericht door ErnestC »

Jacques Als ik de auto start zie je de leds op de DC DC converter anders knipperen dus het D+ signaal komt daar aan. Meten is moeilijker aangezien alles zeer compact is ingebouwd. Ik heb besloten van de winter de camper binnen te zetten en alles dan opnieuw op te bouwen.
Plaats reactie