Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichelVB
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 jun 2023, 11:28

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?



Bericht door MichelVB »

Beste mensen,

Ik zoek tevergeefs info over om de hoeveel km de distributieriem moet vervangen worden op de ford transit mk5.
Is een ford transit van 1995
Ik hoorde eerst om de 60.000 maar een andere bron gaf me aan om de 90.000 km....

Ik weet het, beter iets meer dan te laat, maar toch wou ik weten of hier iemand correcte info over heeft.

Mvg,
Michel
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden op de ford transit mk5 ( 1995 ) ?



Bericht door EasyBee »

Kijk je dan ook even naar de leeftijd van die riem? Het is meer dan alleen maar de kilometers.
Als die riem er al 6 jaar of langer in zit, moet je ook denken aan veroudering en uitdroging van die riem.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden op de ford transit mk5 ( 1995 ) ?



Bericht door PE1OPQ Theo »

idd leeftijd is vaak nog belangrijker dan de km stand.
Dus als je het niet weet wanneer de riem vervangen is, dan zou ik deze preventief vervangen.

Theo
Meine
Berichten: 4768
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden op de ford transit mk5 ( 1995 ) ?



Bericht door Meine »

Hier staan alle antwoorden, ook op de vragen die je nog niet gesteld hebt:

https://fordtransit.org/forum/viewforum ... a2078e012a
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?



Bericht door Bas vd laar »

idd leeftijd is vaak nog belangrijker dan de km stand.

Dat kun je niet zo stellen.
Toevallig vandaag een riem laten vervangen, 7 jaar oud en 60.000 km
Riem is helemaal nieuw, geen droogtescheurtjes of wat dan ook.
Spanner en rol ook helemaal als nieuw.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Er zijn altijd uitzonderingen die het bevestigen.

Theo
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?



Bericht door tranny »

MichelVB schreef:
di 26 mar 2024, 12:53
Ik zoek tevergeefs info over om de hoeveel km de distributieriem moet vervangen worden op de ford transit mk5.
Is een ford transit van 1995
Was handig geweest als je het motortype er ook gelijk even bij had vermeldt, de MK5 had namelijk dieselstokers en benzinestokers.
Ik ga gemakshalve maar uit van de 2.5 (turbo)diesel: vervangingstermijn 5 jaar / 80.000 km. (benzine 5 jaar / 90.000 km)
Let wel even goed op: er zijn 2 verschillende breedtes van distributieriemen voor die diesels, ik vermoed dat je de 25,4mm versie moet hebben en niet de 28mm versie.... meten = weten. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MichelVB
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 jun 2023, 11:28

Re: Wanneer moet de distributieriem vervangen worden op een Ford Transit mk5 (1995)?



Bericht door MichelVB »

Bedankt iedereen voor de reacties!

Het zekere voor het onzekere genomen en een afspraak gemaakt voor de vervanging bij de Ford garage van de gehele kit.
Wil het niet voorhebben om ergens door deze nalatigheid in panne te vallen en in zware kosten.

Dank voor alle tips!
Plaats reactie