Lege accu door Truma dieselkachel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Kan dit theoretisch wel?
Vorige week een nacht vrij gestaan, toen we de dag later weg wilden rijden was de start accu leeg. We staan wel vaker een nacht vrij en het enige verschil is dat we dit keerde Truma diesel verwarming aan hadden staan.

Pech hulp heeft accu en dynamo gecontroleerd en die zijn beide OK. Er zit geen alarm op en ook geen radio "verkeerd" aangesloten.

Het enige wat niet goed werkt in de Chausson 747 van 2020 is de omschakeling van de koelkast naar 12 volt onder het rijden. In mijn beleving zit de kachel aangesloten op de leefbatterij? schakelt deze tijdens het rijden mogelijk over op de dynamo (net zoals de koelkast) want dan zou dat circuit wel eens niet goed kunnen zijn? Indien ja.. hoe kan ik dat controleren?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door kampo »

Je vraagt aan het forum wat er aan de hand is met je accu´s ?
Veronderstellingen en aannames van forumdeelnemers ipv feiten en waardes wil je horen ?

Jij bent net diegene die ons zou moeten kunnen vertellen over je camper op welke accu capaciteit de truma 6D staat, hoeveel stroom die in jou geval per nacht vreet en of je accu vol genoeg was om dit te kunnen leveren.
Wat lees je dan allemaal af ?

Als je voertuig s´ochtends niet meer kan starten wat heeft er dan de hele nacht aangestaan op de startaccu en wat lees je af ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Mocht er een probleem zijn dat de schakeling tussen startaccu en hh accu niet goed werkt en de koelkast op 12v blijft staan dan krijg je een lege startaccu.

Is de spanning op de startaccu identiek aan die van de hh accu terwijl de motor niet draait? Ja dan zijn ze gekoppeld dit is fout.
Heb je een absorptie aes koelkast? Zoja blijft die vaak op 12v/accu symbooltje staan?


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Ik vraag niet wat er aan de hand is met de accu's maar hoe kan het zijn dat een apparaat wat normaal vanuit de leef accu gevoed wordt mijn start accu kan leeg trekken?

Als ik probeerde te starten gaf de Truma een foutmelding (lage spanning) de stroomvoorziening van de leefaccu is intact gebleven dus concludeer ik dat mijn Truma op het moment van starten niet op de leefaccu draait maar op de start accu? Als dat niet zou moeten dan zou ik graag weten waar ik kan meten of ik in de juiste richting zit te denken?
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Even anders opgeschreven:

klopt het dat de kachel normaal zijn stroom krijgt van de leef accu?

kan het zijn dat de kachel bij draaiende motor overschakelt van leef accu naar voertuig dynamo?

indien ja waar kan ik controleren dat dat schakel circuit niet juist werkt?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Sorry, maar dan lees je niet goed of ik leg het verkeerd uit

Normaal werkt de kk op de hh accu klopt. Maaaar wanneer de twee accu's gekoppeld blijven en dus de koelkast 'denkt' dat de motor loopt trek je beide accu's leeg. Alleen bij de startaccu merk je dat eerder.
Je gaf zelf aan dat er waarschijnlijk wat fout zit daar?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Dus je meet of beide accu's dezelfde spanning hebben zoja dan zijn ze gekoppeld en trekt de kk ook de startaccu leeg.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door CaradoT135 »

TestCase schreef:
za 23 mar 2024, 11:40
Normaal werkt de kk op de hh accu klopt.
Sinds wanneer wordt een absorptiekoelkast via de de HH accu van stroom voorzien. Dat is nieuw voor mij, het lampje wel, maar het verwarmingselement?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door rongreven »

Het verwarmingselement werkt alleen als de motor draait.
Dan zijn huishoudaccu en startaccu gekoppeld door het scheidingsrelais, werken dus beide tijdens het rijden voor de koelkast op 12 volt.
En als dus het scheidingsrelais blijft plakken blijft ook bij stilstand de startaccu aangesloten op het camper circuit.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door Huub56 »

Je kachel werkt op de huishoud accu onder het rijden wordt die geladen via de booster uit de startaccu zodra je de motor stopt schakelt de booster uit via de d+ of gesimuleerde d+ dan zal je huishoudaccu steeds leger raken. Als de booster echter niet afschakelen blijft hij stroom trekken uit de startaccu om de huishoudaccu te laden. Gevolg je startaccu zal leeg raken voordat je huishoudaccu leeg is. Waarschijnlijk ziet je booster niet dat de motor niet loopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Huub56 schreef:
za 23 mar 2024, 13:05
Je kachel werkt op de huishoud accu onder het rijden wordt die geladen via de booster uit de startaccu zodra je de motor stopt schakelt de booster uit via de d+ of gesimuleerde d+ dan zal je huishoudaccu steeds leger raken. Als de booster echter niet afschakelen blijft hij stroom trekken uit de startaccu om de huishoudaccu te laden. Gevolg je startaccu zal leeg raken voordat je huishoudaccu leeg is. Waarschijnlijk ziet je booster niet dat de motor niet loopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zat ook die kant op te denken, waar kan ik het d+ signaal ergens meten zonder de camper helemaal te slopen?
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door CaradoT135 »

Als je een CBE DS300 hebt zit de zekering van de d+ op nr 10
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

CaradoT135 schreef:
TestCase schreef:
za 23 mar 2024, 11:40
Normaal werkt de kk op de hh accu klopt.
Sinds wanneer wordt een absorptiekoelkast via de de HH accu van stroom voorzien. Dat is nieuw voor mij, het lampje wel, maar het verwarmingselement?
Klopt. Normaal werkt alleen de besturing/print op de hh accu. Maar normaal werkt het verwarmingselement niet op 12v hh accu, behalve wanneer je deze expliciet aanzet op 12v of D+


TS.
Vandaar dat ik zei meet de accuspanning van beide wanneer de motor niet loopt. En evt. wanneer de motor wel loopt.
Weet je direkt of ze gekoppeld staan en dus de startaccu leeg getrokken is.
Staan ze gekoppeld dan 'plakt' het scheidingsrelais of de D+ staat 'hoog/aan'
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door javanes »

Normaal zit het verwarmingselement van de absorptie koelkast aangesloten op de startaccu.
Hoewel sommige forumleden soms de opmerking maken "dus ook op de HH accu" omdat start- en HHaccu parallel geschakeld zijn als de dynamo draait.
Maar als de beide accu's gescheiden zijn door een diodeblock dus niet. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie