Schakeling stroom camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Daniel4589
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2023, 12:55

Schakeling stroom camper



Bericht door Daniel4589 »

Goedenavond,

Wij hebben een 2020 dethleffs trend half integraal. Alleen nu vraag ik mij af hoe de verlichting wordt geschakeld op de spots en led strips die in de camper zitten. Dus van 12v op de hh accu en dan als de camper aan de paal zit.

Ik wil onder de luifel een led strip plaatsen maar moet ik deze dan op 12v of op 220v kopen en dan met een omvormer gaan werken? Heb wel wat gezocht op het forum maar kon het niet echt helder krijgen.

Want ik wil ook een kleine led strip bijplaatsen in de camper dat we ook wat sfeerverlichting kunnen aanzetten. Alleen snap ik niet echt hoe dit werkt.

Wij hebben overigens geen omvormer in de camper, althans geen externe die later bijgeplaatst is, als ik het zo goed uitleg.

Hopelijk niet te lastige vraag :mrgreen:
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door jheeck »

Ik zou alle verlichting lekker op 12v houden, dan kun je het tenminste altijd gebruiken. Als de camper aan de paal hangt wordt je hh accu weer bijgeladen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Daniel4589
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2023, 12:55

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Daniel4589 »

Dus voor mijn beeldvorming, als ik een 12v ledstrip voor buiten koop met stekker werkt hij op 12v en aan de paal geeft dit geen storing of dergelijke? Dus dan pakt de 12v stroom uit de hh accu en die wordt aan de paal bijgeladen als ik het goed begrijp?

Maar hoe werkt het dan als ik het koffiezetapparaat gebruik? Deze gebruik ik natuurlijk alleen aan de paal maar hoe wordt dit dan geschakeld? Snap de schakeling nu nog niet zeg maar.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door TestCase »

Je hebt 2 circuits in de camper.
1 voor 230V bijv. wanneer je aan de paal staat.
1 voor 12V die voedt de lampen, de waterpomp etc.
De 12v komt van de huishoudaccu die weer bijgeladen wordt door de motor of door een acculader die gevoed wordt met 230v, of door zonnepanelen.

Wanneer je nu de extra ledstrip aansluit op 12v werkt het altijd. Wel een 12v ledstrip kopen!
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Daniel4589
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2023, 12:55

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Daniel4589 »

Ja die koop ik inderdaad op 12v dan, alleen die kan ik dan niet in een stopcontact steken als ik het goed begrijp? Gewoon op het 12v circuit van de camper dus?
Laatst gewijzigd door Aloys op do 21 mar 2024, 6:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1104
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Don Esteban »

Het principe van stroom in de camper is 12 volt. Dat wordt geleverd door o.a. de huishoudaccu zodat je niet afhankelijk bent van de paal. De huishoudaccu wordt geladen door de dynamo van de rijdende camper, of door zonnepanelen óf door 230 volt als je wel aan de paal staat. Kortom, wil je een led strip plaatsen koop je uiteraard een 12 volt led strip. Een omvormer is bijv. nuttig als je zonder paal toch 230 volt wilt. Bijv. een koffiezetapparaat op 230 volt.
Stopcontacten in een camper zijn veelal 230 volt dozen. Zo'n led strip sluit je aan op een 12 volt punt. Voor buiten zal je die apart moeten aanleggen. Weet waar je aan begint!
Laatst gewijzigd door Don Esteban op wo 20 mar 2024, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Daniel4589
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2023, 12:55

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Daniel4589 »

Super bedankt voor het advies en de tips en nu is het helder voor mij :bow: zal tzt wel een paar foto's plaatsen als het erin zit :-B

En even op zoek gaan waar ik het beste de 12v vandaan pakken
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door cor heku »

Led----Light Emitting Diode --(Licht uitstralende diode) werkt altijd op gelijkspanning.
Vind het jammer dat de termen--elektriciteit--spanning --stroom-- zo vaak door elkaar worden gegooid, werkt enorm verwarrend, zeker voor de leek.
Bij aansluiting , waar gepraat wordt over 240v(in de camper) is het vrijwel altijd wisselspanning, benoem dit dan ook!
Bij aansluiting van 12v(in de camper) is het vrijwel altijd gelijkspanning. Met een + en een min. Deze bedrading NIET verwisselen(omdraaien) want dan komen er problemen!!
V.b. Led strips zullen niet werken wanneer + aan min zit en min aan plus.
Voor de raadgevers---Gebruik de juiste termen,! Iets anders zorgt alleen maar voor verwarring.
Stroom is vlugger getypt dan elektriciteit maar is niet hetzelfde.
cor
Camperrer
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Camperrer »

Voor mijn job hoor ik hét veel dat er geen stroom op het stopcontact staat. . Dat is normaal, er staat spanning op, de stroom komt pas uit als je een toestel insteekt, zeg ik altijd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door Aloys »

@Cor Heku: dan moet je zélf ook geen verwarring stichten Cor! :D

Bij vrijwel alle LED-verlichting die ik gebruik, zowel 12V-LED als 230V-LED, is er geen verschil zichtbaar tussen plus en min. In de LED-verlichting zit wel een chipje ingebouwd die "ziet" dat jij plus en min verwisselt, en die dat dan voor je corrigeert.

Anders krijgen we direct de vraag: "ik heb een 12V LEDbalk met 2 witte draadjes, hoe weet ik nou wat plus en min is?"
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door myway »

Meestal loopt er dan een zwart streepje over een van de draden of zit er een plakkertje aan met plus en min.
Als het lampje het niet doet weet je dat je de draadjes ff om moet draaien.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door jheeck »

Daniel4589 schreef:
wo 20 mar 2024, 22:24
En even op zoek gaan waar ik het beste de 12v vandaan pakken
Voor een ledstrip onder de luifel zou ik het aansluitpunt gaan zoeken bij de (schakelaar van de) buitenlamp. Het voordeel van die groep/zekering is dat deze bij de meeste moderne campers automatisch uitgeschakeld wordt zodra de motor loopt. Dan kun je nooit per ongeluk rondrijden met ongewenste en onwettelijke verlichting aan de buitenzijde.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door TestCase »

Precies mijn gedachte, kijk bij de buitenlamp. Maar denk eraan dat de draad verbinding naar binnen waterdicht moet worden!
Misschien is aansluiten via raam of deur op 12v (sigaretten-)plug wel zo eenvoudig.
Denk eraan dat een lange ledstrip flink uit je hhaccu kan slurpen!

Verder stroom, volt, ampere, spanning, ik ben mijn hele leven al aan het verbeteren, helpt alleen zo weinig wanneer de krant en het andere nieuws het steeds hebben over 'stroom uitgevallen' (Nee, electriciteit is uitgevallen) Pas op er staat stroom op! (Nee, er staat spanning op) En ga maar door.

(Idem trouwens met 'Corona', die besmetting heet Covid-19!)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Schakeling stroom camper



Bericht door rongreven »

En d'r is helemaal niks "uitgevallen".
Ik heb nog nooit iemand elektriciteit of stroom op zien vegen. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Plaats reactie