Cyrix raadsel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Wout207d
Berichten: 15
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 17:28

Cyrix raadsel



Bericht door Wout207d »

Hi! Ik ben bezig met het voorbereiden van de cyrix ct 120a installatie. Nu het raadsel: ik moet ongeveer 5,50 meter overbruggen. Als ik op internet zoek naar welke kabel ik moet hebben komt naar voren dat ik minimaal 25mm2 moet hebben maar eigenlijk 35mm2. Toen zat ik even naar de complete installatie set te kijken van Victron de zogeheten: battery combiner kit en daar zit een kabel in van 10mm2 a 6 meter….

Zorgt de combiner kit dan altijd dat je bus af fikt als je de volledige 6 meter gebruikt? Of is die 35mm2 toch wat aan de overdreven kant? Ik heb zelf een renault master met een 100ah litium HH accu! Ben benieuwd en dank voor jullie tijd!
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cyrix raadsel



Bericht door DJSmiley »

Als een kabel kan affikken dan is ie niet afgezekerd. Je moet altijd een zekering toepassen om de kabel te beschermen.

Met 5.5m zou ik voor 16 of 25mm2 gaan. Maar met een Cyrix CT ga je de mist in, die is niet geschikt voor een lithiumaccu, hij zal dan altijd bekrachtigd blijven (omdat de lithiumaccu een hogere spanning heeft).

Meest optimaal is om een DCDC te plaatsen om de lithiumaccu optimaal te laden en het laden te stoppen als je accu vol is. Dan kan 16mm2 prima bij 5.5m in combinatie met een 30A lader.

Alternatief is, als je dynamo krachtig genoeg is, om een NDS oplossing te nemen, dan heb je geen booster nodig. Wel moet je dan 35mm2 leggen. De 3link schakelt dan het laden uit als je HH accu vol is. Je kan dan, mits je dynamo de capaciteit heeft, sneller laden dan 30A (vandaar dat je ook voldoende dikke kabels nodig hebt)

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor een DCDC maar er zijn ook alternatieven zoals genoemd die, mits je ze bewust en juist monteert, ook prima kunnen werken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix raadsel



Bericht door kampo »

Een Cyrix ct 120A werkt niet in combinatie met een Lithium accu.
De rustspanning van een lithium accu is daarvoor te hoog.
Groeten Kampo
Wout207d
Berichten: 15
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 17:28

Re: Cyrix raadsel



Bericht door Wout207d »

Nou dat scheelt me een boel werk! Ik had de cytrix nog liggen van me vorige bus en zat al te twijfelen of ik het nodig had. Dank voor de reacties! Ik ga eerst kijken of ik het nodig heb maar een DCDC oplossing klinkt prachtig. Dank dank! Slimme koppen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix raadsel



Bericht door Kroppie »

victron heeft een cyrix lithium uitvoering, wel even informeren of het gescikt is voor een combinatie lood/lithium indien het geval is, https://stroomwinkel.nl/cyrix-li-ct-12- ... biner.html
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix raadsel



Bericht door myway »

Die Cyrix is bedoeld voor een systeem met een Victron lfp accu met externe bms.
Een paar weken geleden heb ik hem getest door op een andere manier aan te sluiten en dan is die wel te gebruiken met een lfp.
Ik heb toen al aangegeven dat dit geen schema is van Victron.
Plaats reactie