Dodehoekspiegel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2438
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door pepon »

AadenAnke schreef:
vr 01 mar 2024, 7:48
Nou eigenlijk wel :thumbup: maar de meeste vinden het doodeng die willen hun eigen wagen zien dus net in de rand van de spiegel en voor de rest gewoon ff wat beweging in het lichaam :shh:

Gr Aad
Hier ook, kan ik de afstand naar het overige verkeer beter inschatten.

En mijn achterwiel tot de stoeprand zien.
Zo ook geleerd en gedaan ooit bij de touringcar.

Ook bij de Zoë zie ik graag de afstand wiel-stoeprand.

En de afstand afvoer van de tank grijs water zien.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door 508overland »

Achteruitrij camera staat min of meer op de planning.. Ik heb een originele vw 2din radio met scherm, in theorie is dit plug en play. Maar ik zie er tegen op om mijn halve bus te demonteren (de panelen) om draden te trekken en electra heb ik echt een hekel aan. Als puber electra gehad als vak op school maar echt niks voor mij :crazy:

Dus eerst maar eens experimenteren met wat extra spiegels.
Bedankt voor alle input, fijn weekend mensen! :cheers:
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door gjvonk »

@slabbetje: waar heb je e.e.a. gekocht? Had je al een binnenspiegel en heb je het dubbele scherm er overheen gemonteerd? Maken de camera's draadloos verbinding met het scherm? Haal je de voeding van het scherm bij de cabine verlichting vandaan?
Buscamper fan
slabbetje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 jun 2017, 21:20

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door slabbetje »

Ik heb zelf geen draadloze camera's.
Ik heb een achteruitrij camera passend voor een Ducato via Alie gekocht.

Op de vooruit zat een aansluiting voor een binnenspiegel.
Ik heb zelf nooit geen binnenspiegel gehad (niet af fabriek) omdat er geen ramen in de deuren zitten.
De mogelijkheid zit er wel af fabriek op de voorruit.

Op Alie gezocht naar een achteruitkijkspiegel met 2 displays. (Let op, de meeste hebben maar 1 display)
Op Alie kun je zoeken naar een adapter die past op de voorruit. Vaak staan deze types in de advertentie bij het scherm vermeld.
Camera is met gele tulp stekker aangesloten (mogelijkheid om 4 losse camera's aan te sluiten)

In principe zou je ook een draadloze camera kunnen gebruiken, al ben ik daar zelf geen voorstander van.
Mogelijk heb je dan last van storingen.

De stroom haal ik achterin de bus weg via de 12 volt sigaretten stekker. Deze heb ik afgetapt aan de achterzijde, om zo de 12v mogelijkheid te behouden.

De achteruitkijkspiegel is aangesloten via de 12v stekker voorin de auto.

In principe zou je iedere achteruitkijkspiegel monitor kunnen gebruiken. Ik zou dan kiezen voor een systeem met TULP stekker, en daar dan een bijpassende camera met TULP bij nemen.

Kosten achteruitkijkspiegel monitor +/- € 60,- camera € 25,-

Spiegel: https://a.aliexpress.com/_EJ5o3Fr (zo te zien zelfde spiegel / raam adapter als bij Ducato/Jumper etc.)
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 02 mar 2024, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door gjvonk »

Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Nog 1 vraagje over de stroomvoorziening: je zegt "achter bij de 12 volt sigaretten stekker" bedoel je daarmee die in het dashboard of zit er achterin de laadruimte ook nog een? Zo ja, waar zit die dan?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door amigob2 »

Ik zie hier heel wat "dodehoek" spiegels voor bij komen maar nog geen goede oplossing voor
gebied 4, en dat is waar ik de meeste moeite mee heb. Bij rechts af slaan zie je niet of er een snelle (electrisch)fiets brommor aan komt.
Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door tranny »

Gebied 4 is de dode hoek waar je meestal mee geconfronteerd wordt bij het verlaten van een rotonde, daar moet je (binnen bebouwde kom) de fietsers voor laten gaan die vanuit de cabine niet meer zichtbaar zijn.
Ik heb dit al eens geprobeerd op te lossen met een extra dode hoek spiegel rechts, maar van de beelden uit die spiegel wordt je ook weer knettergek bij het normaal rijden.
Ik los het meestal wel op met anticiperen, maar als je voorligger even tot stilstand komt op die rotonde dan wordt het toch weer een kansspelletje en moet je de rotonde even heel voorzichtig te verlaten. (de rotonde daarbij zo haaks mogelijk verlaten werkt dan wel een beetje mee voor het uitzicht)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door Peter LMC »

Dat probleem is eigenlijk simpel op te lossen.
Door bv de fietsers geen voorrang te laten nemen.
Deze fietsers weten precies waar ze wel of geen voorrang hebben en rijden, al op hun telefoon kijkend, gewoon door.
En/of de fietsers baan een paar meter van de rotonde af te leggen.
Dan sta je namelijk al gedraaid met je cabine en heb je zicht op het fietspad gedeelte.
Maar ja wie ben ik. :wtf:
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door AadenAnke »

Amigob2 met een goede breedtespiegel zover als mogelijk naar voren geplaatst is van gebied 4 meer dan de helft opgelost. Zo afstellen dat je moet bewegen voor dat je er zicht in heb.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dodehoekspiegel



Bericht door Marinus »

Na eerst "geëxperimenteert" te hebben met de (in mijn ogen waardeloze) kleine opzetspiegels heb ik een extra steun gemaakt met een caravanspiegel. De originele buitenspiegel geeft onvervormd het achteropkomend verkeer weer.
De caravanspiegel geeft ook onvervormd het verkeer op de linker rijbaan weer in een hoek vanaf een tiental meters achter de camper tot verkeer naast de bestuurdersdeur.
Buitenspiegel-1.jpg
Buitenspiegel-1.jpg (62.96 KiB) 90 keer bekeken
Buitenspiegel-2.jpg
Buitenspiegel-2.jpg (33.06 KiB) 90 keer bekeken
Plaats reactie