Groot gezin, andere camper
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 12:26
Groot gezin, andere camper
Hallo allemaal,
Na ruim 7 jaar een grote alkoof-camper te hebben gehad is het nu tijd voor iets nieuws. Ons gezin wordt te groot (Fam van zeven is inmiddels Fam van negen) en we passen er niet meer in. Te zwaar, te weinig personen op kenteken en te weinig ruimte bij een regenachtige dag.
We dubben heel erg wat onze volgende stap zal zijn en we komen tot de volgende opties:
- een touringbus
- een paardenvrachtwagen
- een gewone vrachtwagen
- heel eventueel toch een C1 camper
We hebben al wat opties bekeken, en ook het forum flink doorgespit. De ombouw is niet perse het probleem, man ziet dat gelukkig zitten en is handig. Aan de andere kant, als het niet hoeft is dat nog handiger natuurlijk
Onze overwegingen zijn de volgende:
- Bij een touringbus (max 12 meter) aangemeld als camper zit je op een heel hoog MRB. Optie voor aanmelden als vrachtwagen is er natuurlijk ook, maar - zoals ik begreep - dan moet je minimaal 50% aan laadruimte hebben. En als vrachtwagen is het weer lastiger verzekeren. (Toch?) We staan over het algemeen vrij (Scandinavie) of gratis (Zuid Europa CPs), maar pakken af en toe een camping voor douches en wasjes. Zijn we nog welkom met zo'n groot bakbeest? En hoe zit het met de reparaties? Dat we in een duurdere klasse vallen als we geen normale camper meer hebben begrijpen we, maar is een touringcar dan de duurste van deze opties?
- Bij een paardenvrachtwagen moet je over het algemeen meer bankjes in gaan bouwen en meer personen op kenteken krijgen, deze staan vaak op 2 of 3 zitplaatsen. Als dit een ouder model is (zeg 1999) dan hoeft dit niet veel problemen op te leveren. Denken we. Wel moet dit liever een model zijn met al een doorgang van cabine naar de living. In geval van groot model paardenvrachtwagen hetzelfde probleem met de campings; worden we daar geaccepteerd? En, hoeveel ruimte moet er overblijven om het paardenvrachtwagen te laten zijn bij de Belastingdienst, of worden we sowieso een camper als we de boel redelijk vol bouwen? De paardenvrachtwagens die wij op het oog hebben zijn 9 a 10 meter max, dus dat scheelt ook alweer iets met een touringcar.
- Een gewone vrachtwagen/bakwagen is vele malen goedkoper dan een paardenvrachtwagen. Hier zul je altijd een doorgang moeten maken van de cabine naar de laadbak. En dan moet alles er nog in gebouwd worden. Daar hebben we eigenlijk wel zin in, om alles echt te maken naar ons eigen zin, maar misschien halen we ons daarmee teveel op de hals. En dan moet de RDW nog beslissen of we een vrachtwagen danwel camper zijn. Maar met die inrichting verwacht ik dan het laatste. En dan hebben we ook weer een heel hoge MRB. Ook hier zoeken we naar ongeveer max 9 meter.
- De C1 camper is als al het bovenstaande onmogelijk blijkt en we echt een heel grote, ruime camper kunnen vinden. Met 9 personen op kenteken of 'aantal personen: niet geregistreerd'.
Alle tips zijn welkom!
Groetjes,
Fam van zeven / negen
Na ruim 7 jaar een grote alkoof-camper te hebben gehad is het nu tijd voor iets nieuws. Ons gezin wordt te groot (Fam van zeven is inmiddels Fam van negen) en we passen er niet meer in. Te zwaar, te weinig personen op kenteken en te weinig ruimte bij een regenachtige dag.
We dubben heel erg wat onze volgende stap zal zijn en we komen tot de volgende opties:
- een touringbus
- een paardenvrachtwagen
- een gewone vrachtwagen
- heel eventueel toch een C1 camper
We hebben al wat opties bekeken, en ook het forum flink doorgespit. De ombouw is niet perse het probleem, man ziet dat gelukkig zitten en is handig. Aan de andere kant, als het niet hoeft is dat nog handiger natuurlijk
Onze overwegingen zijn de volgende:
- Bij een touringbus (max 12 meter) aangemeld als camper zit je op een heel hoog MRB. Optie voor aanmelden als vrachtwagen is er natuurlijk ook, maar - zoals ik begreep - dan moet je minimaal 50% aan laadruimte hebben. En als vrachtwagen is het weer lastiger verzekeren. (Toch?) We staan over het algemeen vrij (Scandinavie) of gratis (Zuid Europa CPs), maar pakken af en toe een camping voor douches en wasjes. Zijn we nog welkom met zo'n groot bakbeest? En hoe zit het met de reparaties? Dat we in een duurdere klasse vallen als we geen normale camper meer hebben begrijpen we, maar is een touringcar dan de duurste van deze opties?
- Bij een paardenvrachtwagen moet je over het algemeen meer bankjes in gaan bouwen en meer personen op kenteken krijgen, deze staan vaak op 2 of 3 zitplaatsen. Als dit een ouder model is (zeg 1999) dan hoeft dit niet veel problemen op te leveren. Denken we. Wel moet dit liever een model zijn met al een doorgang van cabine naar de living. In geval van groot model paardenvrachtwagen hetzelfde probleem met de campings; worden we daar geaccepteerd? En, hoeveel ruimte moet er overblijven om het paardenvrachtwagen te laten zijn bij de Belastingdienst, of worden we sowieso een camper als we de boel redelijk vol bouwen? De paardenvrachtwagens die wij op het oog hebben zijn 9 a 10 meter max, dus dat scheelt ook alweer iets met een touringcar.
- Een gewone vrachtwagen/bakwagen is vele malen goedkoper dan een paardenvrachtwagen. Hier zul je altijd een doorgang moeten maken van de cabine naar de laadbak. En dan moet alles er nog in gebouwd worden. Daar hebben we eigenlijk wel zin in, om alles echt te maken naar ons eigen zin, maar misschien halen we ons daarmee teveel op de hals. En dan moet de RDW nog beslissen of we een vrachtwagen danwel camper zijn. Maar met die inrichting verwacht ik dan het laatste. En dan hebben we ook weer een heel hoge MRB. Ook hier zoeken we naar ongeveer max 9 meter.
- De C1 camper is als al het bovenstaande onmogelijk blijkt en we echt een heel grote, ruime camper kunnen vinden. Met 9 personen op kenteken of 'aantal personen: niet geregistreerd'.
Alle tips zijn welkom!
Groetjes,
Fam van zeven / negen
Re: Groot gezin, andere camper
Wow, das een puzzel.
Wild kamperen dus dan moeten alle 9 ook binnen slapen?
En wat zijn de leeftijden?
Allemaal klein of jongvolwassen?
Wild kamperen dus dan moeten alle 9 ook binnen slapen?
En wat zijn de leeftijden?
Allemaal klein of jongvolwassen?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 12:26
Re: Groot gezin, andere camper
Klopt, alles slaapt binnen. En dat lukte overigens tot nog toe best met een beetje creativiteit.
Oudste is 15, jongste een baby en dan de rest met mooie regelmaat er tussenin
Oudste is 15, jongste een baby en dan de rest met mooie regelmaat er tussenin
- Bob Diesel
- Berichten: 31989
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Groot gezin, andere camper
Zoek op de naam Nico ,Joncheer
Misschien leest hij dit topic wel
Neem iig nooit een stads bus
Altijd een touring car ,maar deze mag beslist niet langer zijn als 12 mtr
Anders krijg je hem nooit op camper kenteken
Dan ook nog 1 zonder loopgoot
En dan word een zoektocht ,zeker aangezien deze altijd vlug weg zijn
Er zullen zeker nog meer tips komen ,er zijn er nog merr aanwezig welke jullie voor gingen
Hier nog leesvoer
viewtopic.php?p=2226666#p2226666
En hier een bus, 11,97
https://autoline.nl/-/verkoop/intercity ... 1192396200
Misschien leest hij dit topic wel
Neem iig nooit een stads bus
Altijd een touring car ,maar deze mag beslist niet langer zijn als 12 mtr
Anders krijg je hem nooit op camper kenteken
Dan ook nog 1 zonder loopgoot
En dan word een zoektocht ,zeker aangezien deze altijd vlug weg zijn
Er zullen zeker nog meer tips komen ,er zijn er nog merr aanwezig welke jullie voor gingen
Hier nog leesvoer
viewtopic.php?p=2226666#p2226666
En hier een bus, 11,97
https://autoline.nl/-/verkoop/intercity ... 1192396200
- Cor Gonny en de kids
- Berichten: 167
- Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
- Locatie: de Kempen
Re: Groot gezin, andere camper
Dit is misschien een mooi degelijk exemplaar:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... -schoolbus
Gr. Cor
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... -schoolbus
Gr. Cor
Re: Groot gezin, andere camper
Jonckheer met een c en een k. Maar Nico was het laatst actief in november. Je kunt hem natuurlijk mailen voor info:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=15284
memberlist.php?mode=viewprofile&u=15284
Re: Groot gezin, andere camper
- een camper met caravanFamilie van Zeven schreef: ↑di 20 feb 2024, 20:28- een touringbus
- een paardenvrachtwagen
- een gewone vrachtwagen
- heel eventueel toch een C1 camper
- twee campers
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Groot gezin, andere camper
En voor als je echt in een mooie negenzitter wil rijden:
https://www.leboncoin.fr/offre/caravaning/2494873492
Belastingvrij (let op de nieuwe belastingregeling die er aan komt) en milieuzone vrij op veel plekken.
Er staan meer grote campers te koop op Le Bon Coin.
Let op met paardenwagens ombouwen:
Het kabinet verhoogt de mrb voor paardenvervoer per 1 januari 2026 naar voltarief. Het gaat alleen om voertuigen die speciaal zijn ingericht voor het vervoeren van paarden. En die eigenaren alleen niet-beroepsmatig voor de paardensport gebruiken.
Te weinig bedden?
Een daktent op het imperiaal!
https://www.leboncoin.fr/offre/caravaning/2494873492
Belastingvrij (let op de nieuwe belastingregeling die er aan komt) en milieuzone vrij op veel plekken.
Er staan meer grote campers te koop op Le Bon Coin.
Let op met paardenwagens ombouwen:
Het kabinet verhoogt de mrb voor paardenvervoer per 1 januari 2026 naar voltarief. Het gaat alleen om voertuigen die speciaal zijn ingericht voor het vervoeren van paarden. En die eigenaren alleen niet-beroepsmatig voor de paardensport gebruiken.
Te weinig bedden?
Een daktent op het imperiaal!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Groot gezin, andere camper
Vrij simpel qua aantal kan het nog precies als vrachtwagen ( max 8 zonder de chauffeur) vrachtwagen 50% laad oppervlak bagage ruimte mag je meetellen. Als vrachtwagen verzekeren lukt nog wel als touringcar particulier kan je wel vergeten! Stevige bus camper met een flinke sleurhut lijkt mij zo op het oog de makkelijkste oplossing!
Gr Aad
Gr Aad
- Bob Diesel
- Berichten: 31989
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Groot gezin, andere camper
Touringcar omgebouwd naar camper
Is verzekeren als camper,
Maar door het gewicht denk ik dat je waarschijnlijk leeg gaat lopen
Op de nieuwe belasting regel ,afschaffing kwart tarief
Maar de Giens de voyage oplossing van Jan en Aad
Nog een leuk topic
viewtopic.php?t=8474222&hilit=Volvo.touringcar
Is verzekeren als camper,
Maar door het gewicht denk ik dat je waarschijnlijk leeg gaat lopen
Op de nieuwe belasting regel ,afschaffing kwart tarief
Maar de Giens de voyage oplossing van Jan en Aad
Nog een leuk topic
viewtopic.php?t=8474222&hilit=Volvo.touringcar
Re: Groot gezin, andere camper
Daarnaast, met een gezin wil je w.s. ook (eens/vaak) naar een camping. Je zult op vele niet met open armen ontvangen worden met bus/vrachtwagen.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Groot gezin, andere camper
Voorbeeld motorrijtuigenbelasting:
Setra S210 H
€ 17.850,00
https://link.marktplaats.nl/m2039879580 ... ialbuttons
Motorrijtuigenbelasting €1116,00 per kwartaal, wat dus in 2026 €2232,00 wordt.
Setra S210 H
€ 17.850,00
https://link.marktplaats.nl/m2039879580 ... ialbuttons
Motorrijtuigenbelasting €1116,00 per kwartaal, wat dus in 2026 €2232,00 wordt.
Groet, Ron Greven
Re: Groot gezin, andere camper
Als camper of vrachtwagen ingeschreven mag je maximaal 8+1 personen hebben.
Extra rij-zitplaatsen creëren is moeilijk op een recent voertuig.
Het zal dus een oldtimer worden met alle nadelen vandien.
Een 8+1 camper kant en klaar kopen zal zo goed als onmogelijk zijn.
Zelf bouwen kost je misschien wel 2 jaar.
Kunnen de grotere ? kinderen niet invliegen en ter plaatse een auto huren + tentje.
Waarbij je dan de te kleine (normale) camper als logistiek centrum voor 9 gebruikt ?
Dat laatste zal eenvoudiger en goedkoper zijn.
Extra rij-zitplaatsen creëren is moeilijk op een recent voertuig.
Het zal dus een oldtimer worden met alle nadelen vandien.
Een 8+1 camper kant en klaar kopen zal zo goed als onmogelijk zijn.
Zelf bouwen kost je misschien wel 2 jaar.
Kunnen de grotere ? kinderen niet invliegen en ter plaatse een auto huren + tentje.
Waarbij je dan de te kleine (normale) camper als logistiek centrum voor 9 gebruikt ?
Dat laatste zal eenvoudiger en goedkoper zijn.
Groeten Kampo
Re: Groot gezin, andere camper
Ook hier geldt dat je eerst eens kan huren voor je zelf de grote stap neemt. Deze bijvoorbeeld:
https://www.goboony.nl/campers/nederlan ... termeer/27
Ook niet spotgoedkoop, maar als je niet heel vaak/lang weg kunt allicht voordeliger dan aanschaffen en/of ombouwen. Krijg je ook een beter idee hoe praktisch zo'n groot vehikel voor jullie is.
https://www.goboony.nl/campers/nederlan ... termeer/27
Ook niet spotgoedkoop, maar als je niet heel vaak/lang weg kunt allicht voordeliger dan aanschaffen en/of ombouwen. Krijg je ook een beter idee hoe praktisch zo'n groot vehikel voor jullie is.