Groot gezin, andere camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup:
Goed gevonden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door Bas vd laar »

Was er, net als met de paardenvrachtwagens, niet iets met een voorstel dat alles na 1986 nooit meer vrijstelling kan krijgen?
1987 wordt nog belastingvrij, 1988 niet meer

https://topgear.nl/autonieuws/belasting ... anaf-2028/
Familie van Zeven
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 12:26

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door Familie van Zeven »

gjvonk schreef:
za 24 feb 2024, 13:26
Misschien dat deze wel een optie is? Ik schreef al: heeft 8 zitplaatsen + bestuurder 6 slaapplaatsen, maar met wat crea bea kun je de 2 x 2 stapelbedden ombouwen naar 2 x 3 of je maakt onderin 3 extra slaapplaatsen voor de oudste pubers (privacy Afbeelding).

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... obus-313ul

Hele goeie optie inderdaad! Deze hebben we inmiddels (in levende lijve) bekeken en staat op de lijst van mogelijkheden. Ook hebben we een andere door jullie getipte bus bekeken (maar krijg die nu even niet gequote).

En verder is de informatie dat oldtimers straks (waarschijnlijk/misschien) geen vrijstelling van de MRB hebben ook belangrijke info die van belang is.

Dat zijn tips waar we wat aan hebben :thumbup:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door jan- »

Hou wel rekening met de motorrijtuigenbelasting: per tijdvak van 3 maanden: € 1296 En dat wordt straks het dubbele.
Maar je kan schorsen. Dus als je niet te lang op vakantie gaat, is het wel te doen. Maar daarna moet hij dan wel van de openbare weg af.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Familie van Zeven
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 12:26

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door Familie van Zeven »

Update:

We hebben een paardenvrachtwagen gekocht!
Hij rijdt super, goed onderhouden, is net iets meer dan 9m lang, aantal zitplaatsen niet geregistreerd, laadvermogen meer dan 3000 kg en met doorgang van cabine naar achteren. Precies wat we zochten. Weinig roest, ook vloer is netjes (weinig paardenurine), geen paardengeur. En ook nog voor een fantastische prijs (heel erg ruim onder de eerdergenoemde 52.000 :lol: ).

Oh, en de MRB? Die is 15 Euro per maand :lol3:
Dat is zelfs met straks het voltarief prima te doen.

Bedankt voor jullie tips. En tot ziens bij de zelfbouw-afdeling, waar we ongetwijfeld nog wel eens langs zullen komen.

Groetjes,
Fam van 7 / 9
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door tonic »

Familie van Zeven schreef:
di 27 feb 2024, 20:56
Update:

We hebben een paardenvrachtwagen gekocht!

Oh, en de MRB? Die is 15 Euro per maand :lol3:
Dat is zelfs met straks het voltarief prima te doen.

Je denkt legaal 7 mensen te gaan vervoeren in de laadruimte van een als paardenwagen geregistreerd voertuig????
Je zal moeten omkeren naar camper!
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door AadenAnke »

Ruimte voor één zo’n mini paardje beschikbaar houden je kan het proberen natuurlijk :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door kampo »

Leuk !
Wat is het basisvoertuig?
In welk jaar voor de eerste keer op kenteken gezet ?
Breedte ?
MTM ?
Nu nog ingeschreven als N2 of N3 ?
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door AadenAnke »

Ben benieuwd of het ooit nog op de weg komt in de gewenste uitvoering 8+1 op kenteken :think: succes en blijf hier melden waar je tegen aan loop

Gr Aad
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door tonic »

Dat zal wel geen lukken. Bij het omkeuren naar camper worden de zitplaatsen op het kenteken vermeld.
Ook wordt het gewicht opnieuw gewogen en daar betaal je dus campertarief houderschapsbelasting voor.
Maar uit het bericht van de TS krijg ik een beetje het idee dat deze denkt dat er geen her registratie nodig is.
Ga je personen vervoeren in de laadruimte van een vrachtwagen/paardenwagen dan zijn deze niet verzekerd. Bij controle krijg je ook gewoon boetes voor elk persoon welke in de laadruimte wordt aangetroffen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door AadenAnke »

Zou wel erg onverantwoord zijn! Maar ik denk dat je gelijk heb. Daarom denk ik dat het niet gaat lukken hoewel ik het wel een mooi idee vindt. Maat van me is eigenlijk met ongeveer zelfde verhaal bezig. Vrachtwagen gekocht op een executie veiling. Hij dacht ook geen doorgang dus geen probleem maar nadat ik hem gewezen had niet meer voldoen van de inrichtingseisen bijna alles er weer uit moeten halen en nu naar modulair systeem om aan het bouwen zodat het er allemaal zonder gereedschap te verwijderen is. Eierkist sluitingen heeft hij nu in diverse maten. Hij was op een haar na klaar en nu alweer een maand of 5 bezig. Iets minder gemotiveerd als toen hij begon en er achter kwam dat er regels zijn waar je jezelf aan moet houden. Hij heeft geen landbouwtrekker dus het aanpassen van de regels gaat hem niet lukken :lol3:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gefeliciteerd, nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar foto's :)

Ik ben ook wel nieuwschierig naar hoe je hem verzekerd hebt, dat kreeg ik bij mijn LT46 (die had een MTM van 4600kg toendertijd) als particulier nergens voor elkaar. Was wel jammer want toen was ook daarvoor de MRB maar 25€ ofzo :) (rijdende werkplaats)
Maar dat is al een jaar of 10 geleden en misschien is dat nu wel makkelijker mogelijk :)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Groot gezin, andere camper



Bericht door jan- »

Familie van Zeven schreef:
do 22 feb 2024, 13:46


De extra zitplaatsen in een paardenvrachtwagen: dat hoeft zeker niet zoveel te kosten als kampo zegt. Als het een ouder model betreft (ik dacht voor 2004, maar pin me er niet op vast), volstaat een zijbank of een zitbank naar achteren gericht, zonder gordelplicht. (En daar komt ongetwijfeld weer een bult commentaar op, maar dat is mijn vraag dus niet) We hebben bijvoorbeeld een paardenvrachtwagen gezien met 5 zitplaatsen, waarvan 2 in de cabine en 3 in de living, op zijbanken. Daar kunnen er prima wat bijgebouwd worden.
Volgens mij lag de grens bij 2012. Aloys heeft dacht ik zo ook 8 zitplaatsen, maar dan wel op kenteken

Hoe het precies zit met extra zitplaatsen maken als het aantal zitplaatsen niet geregistreerd is, weet ik niet. Dat is denk ik net zo vaag als het dwarsbankje vervangen door een gordelblok, wat hier soms geadviseerd wordt.

Maar het probleem wordt denk ik dat na de verbouwing het niet meer geschikt is voor het vervoer van een paard. Of hou je daar nog een ruimte voor gereserveerd?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie