Iveco 3.0/180 pk start slecht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door GeVaSta »

Ik heb ooit dezelfde ervaring gehad met deze 3 liter motor. Sloeg koud moeilijk aan. Leek geen technisch probleem te zijn maar een vervelende eigenschap van deze verder uitstekende motoren.

Mijn remedie was om me aan te leren de contactsleutel bij het starten vast te houden tot hij echt loopt. Niet even starten en direct loslaten maar even een tel extra lang vasthouden.

Daarna heb ik dit probleem niet meer als een echt probleem ervaren.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door isoplus »

Man, een motor die slecht start en niets kunnen vinden? Dan is de oplossing niet de motor te wisselen.., wel een bedrijf te zoeken met verstand van dieselmotoren.
De motor loopt verder goed en trekkracht voldoende, het probleem zit waarschijnlijk in de brandstof toevoer naar de pomp. De pomp kan slecht met lucht omgaan, controleer eens of er wel direct brandstof is tijdens starten. Is eenvoudig te doen maar de garagist moet wel tijd en zin hebben. Ik heb 11 jaar Zo'n prachtige 3,0 liter diesel gehad, geen vlotte starter van nature maar een beresterke betrouwbare diesel.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door PJD »

Je wacht een 5 seconden met starten als je de auto op contact hebt gezet?
Dit is het probleem bij mijn werk auto, te snel doorstarten resulteerd in slecht aanslaan, ook al doet die het ook wel eens slecht als je wacht, auto is bijna 2 jaar oud en garage kent het probleem en noemt het een Iveco kwaal.
Tweede keer start die wel prima.
Laatst gewijzigd door PJD op di 13 feb 2024, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door gjvonk »

Dat is ook mijn ervaring, maar dan met de 2,3 Sofim (Ducato 2007) en de 2,2 PSA (vorige en huidige Jumper) motoren; ik wacht dus met het doordraaien van de contactsleutel tot het merendeel van de controlelampjes uit gaat (idd iets van 4 of 5 seconden bij koudstart en 2 a 3 seconden bij een warme start).
Buscamper fan
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door PJD »

Mijn Jumper met die 3.0 iveco motor en 157Pk start altijd in 1 keer, nog nooit gehad dat die het niet deed, ook al vermoed ik wel dat de startmotor wat zwak is voor deze motor of hij is wat versleten, hij gaat niet zo vlot rond als de werk iveco met 180 Pk
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door Zijspan »

Ik heb ook die motor in de camper en het is een die beetje aarzelend aanslaat, maar gaat altijd op gang.
Het is geen motor die met een klik aanslaat, je houdt de sleutel even vast en we zijn weg.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door PJD »

Dat aarzelende aanslaan bemerkt ik ook, ik vermoed dat de startmotor wat aan de zwakke kant is, ik ken dit ook van de Peugeot 307 met 2.0 Hdi motor, daar is een sterkere startmotor voor beschikbaar die de motor makkelijker en sneller rondslingert en die dan beter aanslaat.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door Bas vd laar »

Is vrij standaard bij de 3.0 uitvoering
Op contact zetten, seconde of 8 wachten ( iets langer dan het voorgloeien.
Bij starten de sleutel een fractie langer vasthouden.
Ben het al heel vaak tegen gekomen, altijd bij de 3.0.
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door Zijspan »

Goeie tip gaan we eens proberen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2438
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door pepon »

Heb nog niet gelezen of er een Comfortmatic achter zit.

Zo ja, is het belangrijk dat je de handel in de vrij hebt en voet op de rem anders gaat het starten moeizamer en de motor heel soms in de noodloop heb ik gemerkt.

Zo staat het ook specifiek in de manual van de Comfortmatic.

Zagen stationair deed hij ook, reinigen van EGR en gasklep verhielp dat


Nu geen problemen meer, beer van een motor.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
c.dekker
Berichten: 406
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door c.dekker »

De meeste oudere diesels slaan direct aan , maar de moderne diesels doen dit niet , eerst moet de krukas enkel keren rond draaien en dat slaat hij aan , volgens heb dit te maken met de dooie punt sensor , als deze het signaal krijgt b.v 2 x dan geeft hij pas de brandstof vrij , en slaat de motor aan .
Waarom is dit als de motor enkel keren rond draait dan wordt er de ontsteking temperatuur in de cilinder opgewarmd en spuitje dan pas diesel in dat verbrand hij het schoner als bij de oude diesel . Het kan dus zijn dat dit bij deze motoren zo hoort .

Wat wel belangrijk is dat het start toerental niet te traag is want theoretisch hoort dit 2 x sneller te zijn als bij een benzinemotor zo staat het in de boeken .

Vraag een bij de Iveco dealer of dit normaal is bij dit type .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door Kroppie »

als ik dit zo lees dan noem ik het geen slecht starten , hooguit dat je er wat extra seconden/tijd eraan moet besteden.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31993
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door Bob Diesel »

Gewoon een andere motor er in :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Iveco 3.0/180 pk start slecht



Bericht door PJD »

Echt niet, betere motor kun je niet krijgen in de sevel, bijna niet stuk te krijgen, wel alles wat er aan hangt, bij een vorige werkgever die pas is overleden, JdR reden we minimasl 8 ton met die blokken, en zelden haalde er 1 het niet, koppelingen en bakken redden het niet, maar ja niet gek met dagelijks 8/9 ton op pad en ook naar de zuiderburen en luxemburg met al die hoogte verschillen.
Plaats reactie