Trillen bij accelereren Ford Transit MK3 LaStrada (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Fordlastrada
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2023, 21:39

Trillen bij accelereren Ford Transit MK3 LaStrada (1991)



Bericht door Fordlastrada »

Goedenavond medemens,

Dit weekend op pad geweest langs de IJssel! Prachtig, echter na de een poosje gereden te hebben zonder problemen begon na een korte pauze de ‘problemen’. In eerste instantie een kleine tril in het stuur bij accelereren die bij extra gas geven heftiger werd. Nu is het bijna de gehele optrek fase totdat ik op kruissnelheid kom (95km/h). De tril is best flink haha, en kan in bocht afwezig zijn of in mindere mate. Daarnaast ook soms even weg, na remmen optrekken weer terug.

Nu lijkt het mij in de aandrijflijn te zitten. Omdat ik geen raar geluid hoor bij stationair draaien of bij het gebruik van koppeling. Dit zou ik graag even willen toetsen bij jullie (hoop namelijk niet de koppeling :shifty: ).

- wat zou het kunnen zijn in aandrijflijn (kardan ,speling, wiel ophanging?)
- rubbers
- of wat zou het meer kunnen zijn?

Motor 2.5 D

Vriendelijke groet,
Martijn
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Trillen bij accelereren Ford transit mk3 1991 lastrada



Bericht door tranny »

De MK3 heeft achterwielaandrijving, als er in de aandrijflijn wat hapert dan zal je dat eerder als een trilling door de carrosserie voelen als in het stuur.
Wat het kan zijn als het werkelijk de aandrijflijn betreft:
- kruisstukjes (of hardyschijf) in de cardanas kapot/vastgelopen
- lagerblok van de cardanas kapot
- rubber waarmee de versnellingsbak bevestigd is kapot
- pignonlager achteras kapot

De 1e en 2e zijn de meest voorkomende oorzaken.
Versnellingsbak even in de vrij zetten, kruip er onder en check alles op speling... pignonlager, lagerblok en uitgaande as van de versnellingsbak kun je wel voelen door de cardanas op en neer proberen te bewegen, bij de kruisstukjes ook even proberen of je de gaffelverbinding waar die kruisstukjes in zitten niet tegen elkaar in kunt draaien.
Geeft dit geen voelbaar resultaat dan de cardanas demonteren en voelen of de kuisstukjes in een hoek nog wel soepel kunnen bewegen, want het kan namelijk ook zijn dat de naaldlagers van het kruisstukje gewoon vastgelopen zijn door vetgebrek en niet soepel kunnen bewegen.
Als het probleem in de kruisstukjes zit dan hoop ik voor je dat de gaffels van de cardanas nog niet beschadigd zijn doordat er te lang mee doorgereden is, als dat wel het geval is dan zit je aan een complete cardanas revisie vast en dat zal een dure aangelegenheid worden want nieuw zijn die cardanassen al niet meer leverbaar.
(een lagerblok kost ongeveer € 100,= als je hem zelf vervangt en een kruisstukje € 60,=, maar een uitgelubberde cardanas laten reviseren gaat momenteel al snel over de € 1400,=)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Meine
Berichten: 4759
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Trillen bij accelereren Ford Transit MK3 LaStrada (1991)



Bericht door Meine »

Is bijna altijd het hanglager of het rubber er omheen.
Fordlastrada
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2023, 21:39

Re: Trillen bij accelereren Ford Transit MK3 LaStrada (1991)



Bericht door Fordlastrada »

Dankjewel voor het mee denken. Vandaag erg slecht weer, ik kruip er morgen onder en ga ik even alles na. Ik hou jullie op de hoogte.

Dankjulliewel 😊

Groetjes,
Martijn
Plaats reactie