Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Burnster
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 0:11

Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Burnster »

mijn camper Burstner met Peugeot J5 2,5 TD uit 1992 op mijn dashboard brand constant een oranje lamp ( soort waaier met strepen ) Dit is tijdens mijn vakantie in Duitsland gebeurd, heb de ADAC erbij gehaald, volgens het bijbehorende boekje zou het iets met luchtfilter te maken hebben, de ADAC heeft de stekker losgenomen had geen resultaat, de gehele luchtfilter met leidingwerk losgenomen, Schoon geen vervuiling. Dus naar een garage gereden. Bij een Citroen/Peugeot dealer (had het enorm druk) had er naar gekeken en vertelde als de trekkracht niet minder is dan kan ik mijn reis vervolgen. Heb ondanks dat het lampje constant brandde toch mijn vakantie kunnen voort zetten. Voor dit geheel heb ik de auto een grote beurt laten doen met nieuwe distributieketting, nieuwe olie en filter.
Nu is mijn vraag oliefiltersensor of luchtfiltersensor defect?? (zie ook de foto )
Opmerking: Tijdens de rit heeft de camper genoeg pit en trekt behoorlijk goed op.

PXL_20230808_164304438~2.jpg
het gaat om het oranje lampje
PXL_20230808_164304438~2.jpg (58.83 KiB) 383 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 1992, oranje lamp blijft branden soort waaier met puntjes



Bericht door Bas vd laar »

In de leiding van je luchtfilter naar de inlaat zit die sensor, met een rood knopje
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Peugeot J5 1992, oranje lamp blijft branden soort waaier met puntjes



Bericht door cor heku »

En daarbij denk ik dan----Onvoldoende of incorrectie luchtdoorvoer . Luchtfilter dicht(was al vervangen)(muizenbezoek?) sensor defect/slecht contact/vervuiling, slangklemmen van luchtkanaal niet goed vast/luchttoevoer verstoort(bladeren?).
Bij iets verminderde luchtstroom zal de motor reageren alsof er op de "choke"wordt gereden en meer brandstof verbruiken/roeten. Omdat het iets minder is blijft de trekkracht intact.
cor
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Duco »

Zou eerst de draad naar de sensor controleren en vervolgens de sensor, je kunt er makkelijk bij en zou ook zomaar kunnen dat ze de draad zijn vergeten bij wisselen van het luchtfilter of dat deze geen goed contact maakt.

Als je zelf in de gaten houdt of het luchtfilter op tijd wordt vervangen is deze onderdruk sensor totaal overbodig en kan gewoon afgekoppeld worden.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door ChaussonZaan »

Je moest bij deze sensor, na het wisselen van je luchtfilter, dat rode knopje toch goed indrukken ?
Burnster
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 0:11

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Burnster »

heb zelf geen rode knop gezien en denk dat de man van ADAC het ook niet heeft gezien
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 04 feb 2024, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Burnster
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 0:11

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Burnster »

Duco schreef:
zo 04 feb 2024, 9:31
Zou eerst de draad naar de sensor controleren en vervolgens de sensor, je kunt er makkelijk bij en zou ook zomaar kunnen dat ze de draad zijn vergeten bij wisselen van het luchtfilter of dat deze geen goed contact maakt.

Als je zelf in de gaten houdt of het luchtfilter op tijd wordt vervangen is deze onderdruk sensor totaal overbodig en kan gewoon afgekoppeld worden.
ga dit nakijken of deze nog heel is en of contact maakt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Kroppie »

ik had ook een 2,5 TD burstner uit begin 1990, maar in 14jaar nooit een rood knopje gezien, ook dat oranje lampje niet, en alle onderhoud deed ik zelf
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Duco »

Heel vaak halen ze die sensor weg als die problemen geeft, is maar net de vraag waar de draden dan zijn gebleven als die draad contact maakt met de massa brandt het lampje ook namelijk. Gewoon laten branden kan geen kwaad in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door Bas vd laar »

De luchtinlaat zit bij de balk aan de bovenzijde van de radiateur, ik heb al vaker gezien dat men hier iets van gaas voor gespannen had, om insecten e.d. te weren.
Zo'n horretje is soms al voldoende om het lampje te laten branden.
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Peugeot J5 (1992): oranje lamp blijft branden



Bericht door metatoon »

Dieselfilter al eens vervangen.?

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie