motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door BoxerCamp »

incl.aanpassing van de vering voor luchtveren.
(zodat met motor+bagage of zonder motor/bagage, de achterkant op (juiste) hoogte wordt gezet/blijft.
Op de foto met een enduro motor, maar drager kan ook een big bike aan.
Schermafbeelding 2022-06-08 om 18.48.10.png
Schermafbeelding 2022-06-08 om 18.48.10.png (1.15 MiB) 363 keer bekeken
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door tonic »

Dat het past snap ik maar hoe zit het met je totaal gewicht en gewicht op de achteras 't.o.v de maximum belasting van die as?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door Hoofdnoorman »

Pebblesbert schreef:
ma 29 jan 2024, 15:09
Het verhaal van Rudy klopt, is wellicht niet helemaal compleet.
Uit krachtenevenwicht in verticale zin kan je afleiden dat as A en B samen 200 kg (ik zou liever in Newton rekenen, maar goed!) meer moeten dragen.
Door Momentevenwicht in A (en ook in B) wordt de aslast in B (achteras) 266,67 kg hoger dan normaal én de aslast in A (vooras) 66,67 kg LAGER (dat zou je ook verwachten, met zo'n zware motor achterop.)
Je hebt gelijk, het is inderdaad niet helemaal compleet, maar ik wilde het kort houden. Ik heb dan ook liever dat men het steunpunt even anders in de formule zet.

Door punt A te gebruiken volgt daarin dat je dan vanzelf punt B kunt uitrekenen.
Wil je het effect uitrekenen voor de vooras, gaan we er dus vanuit dat punt B het scharnierpunt is.
De formule blijft: "Som van alle momenten t.o.v. punt B = 0"
De conclusie is dat de uitkomst hetzelfde is maar je weet nu dat het idd lichter sturen is. ::)

EDIT: 10 minuten na het plaatsen.
Ik lees jouw opmerking nogmaals en je slaat de spijker op z'n kop door te zeggen dat het overgewicht achter van het vooras moet worden afgetrokken. Dus ook Aad met z'n BLO of OLO :lol3: heeft het inderdaad helemaal goed. Misschien is het wel veel beter voor een leek om te begrijpen en in dit geval ben ik een slechte leraar. Altijd al geweest trouwens.

Nu valt de afname op de vooras nog wel mee. Als je de juiste asdruk en banden specificaties hebt, kun je kijken of een extra motorrek wel kan. In dat geval dus wegen.
Het gaat voor velen te ver om voor te rekenen wat de gevolgen zijn voor aslasten als je een heuvel op zou gaan. In dat geval moet ik de hele wetenschap voor trigonometrie gaan uitleggen en zelfs jonge studenten hebben hier wel even een aantal uren voor nodig om dit te snappen.( Ik heb ooit voor het topic "Raad het plekje" van de datum, tijdstip, merk camper en de stand van de schotel kunnen uitrekenen waar het plekje zou moeten zijn. Ik zat er, geloof ik iets van 20 kilometer naast. Ik heb nogal wat commentaar daarover gehad.)

Weet wel dat de afname van de druk op de voorwielen behoorlijk kunnen zijn bij een helling omhoog. Op dat moment gaan de desbetreffende zwaartepunten ook meetellen. Op een beetje klim, kunnen voorwielen dan zo maar even gaan doorslippen. In dat geval is dan achterwielaandrijving te appreciëren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door AadenAnke »

In dat geval waarschuwt voorwiel aandrijving wel beter! In het extreme zou je op alleen de achterwielen kunnen rijden :oops: maar gewoon op een vlakke weg is dit al zeer onwenselijk
@Rudy BLO met gymnastiek is in het Rotterdamse een uitdrukking van “ dat snap ik zelfs “ :lol3: misschien snap ik dat om dat er een stuk ervaring is in het plaatsen van lading! Heb ooit bijna een truck met vriescontainer met een snelheid van 20/25km om laten slaan “de oorzaak 30ton hangende runderen dan een bochtje nemen wordt een hele ervaring :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door Hoofdnoorman »

Aad, ik wist niet of je in de vracht zat of bus.
Ik wilde namelijk idd even hangend vervoer aanhalen of die dubbeldekkerbus met alle passagiers bovenin, hier in Benidorm die de bochten nogal snel neemt.

Ik had jouw BLO met Gymnastiek wel begrepen. Wij hanteren in Salland OLO. Ontiegelijk laag onderwijs. :lol3:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door AadenAnke »

Die kon ik nog niet :lol3: ooit ongeveer rond deze tijd 49 jaar geleden mijn grote rijbewijs gehaald. Nee niet met een
Opel Blits maar met een echte 508 :lol: daarna van alles gedaan vrachtwagen taxi touringcar en dat een paar keer heen en weer dan rijschool met tussendoor allerlei uitstapjes in de metaal bouw horeca en daarna het OV voor een 35 jaar en nu al op weg naar 4 jaar met pensioen met regelmatig een dag op de vrachtwagen dus zoals het gezegde luid iemand van 12 ambachten 13 ongelukken :shh: :lol3:

Gr Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door doov »

Die gymzaal zat pal naast de BLO in de Maliestraat, Aad.
Dat maakt het wel makkelijk voor je :-B
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door AadenAnke »

Hij zat jij bij mij op school :lol3: ik ben er een uit de uit de korte Tweebosstraat :lol: zat ook een school op 30 meter lopen. Heb in de loop der jaren het ongelijk van mijn leerkrachten wel bewezen! Er waren er meerdere die keer op keer beweerde dat met door het raam kijken je geen droge boterham kon verdienen :silent:
nou heb ik dat toch wel een kleine 40 jaar gedaan en best nog goed belegd ook :lol3:

Gr Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door doov »

Ik zat ook op de Afrikaanderschool.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door Going »

Hoofdnoorman schreef
Weet wel dat de afname van de druk op de voorwielen behoorlijk kunnen zijn bij een helling omhoog. Op dat moment gaan de desbetreffende zwaartepunten ook meetellen. Op een beetje klim, kunnen voorwielen dan zo maar even gaan doorslippen. In dat geval is dan achterwielaandrijving te appreciëren.

Het kan erger.
1x in Noorwegen met onze oude camper.
Berg was goed stijl. Ik stop om en foto te maken. Door mijn gewicht weg van de voorkant zweefden de voorwielen 4 cm van de asfalt af. Gauw ingestapt en eerst achteruit dwars op de weg gezet en toen laverend in de 1 weggereden waar de weg wat minder stijl was en toen de achterkastjes leeggehaald en dat voorin de cabine gelegd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door BoxerCamp »

tonic schreef:
ma 29 jan 2024, 20:40
Dat het past snap ik maar hoe zit het met je totaal gewicht en gewicht op de achteras 't.o.v de maximum belasting van die as?
Was die vraag aan mij?
Als ik aan mijn maximaal toelaatbare gewicht zit incl motor, heb ik nog ruim 200kg tov max belasting (achter) as.
1 keer gedaan om te zien (meten rijhoogte) op hoeveel de luchtdruk achter moest.
In praktijk kom ik nooit tot aan het toelaatbare gewicht als ik geladen ben om te reizen :-B
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door BoxerCamp »

Going schreef:
di 30 jan 2024, 12:57
Het kan erger.
1x in Noorwegen met onze oude camper.
Berg was goed stijl. Ik stop om en foto te maken. Door mijn gewicht weg van de voorkant zweefden de voorwielen 4 cm van de asfalt af. Gauw ingestapt en eerst achteruit dwars op de weg gezet en toen laverend in de 1 weggereden waar de weg wat minder stijl was en toen de achterkastjes leeggehaald en dat voorin de cabine gelegd.
Dat die kastjes gewoon aan de muur bleven hangen, niks mis met de kwaliteit van de camper :-B :thumbup: )
Tommyboy
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 jan 2024, 19:14

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door Tommyboy »

Bedankt zover,als ik het allemaal begrijp niet doen dus beter in de buscamper of op de aanhanger :cheers:
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: motordrager voor 200 kg op camper of camperbus

Bericht door Dekker-Achterhoek »

Truck-Overload.jpg
Truck-Overload.jpg (148.14 KiB) 123 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gesloten