Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg

Met de camper naar de sneeuw!
jnfhes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 14:27

Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door jnfhes »

Hoi forumleden,

Wij zijn lekker aan het wintercamperen in Oostenrijk, maar we doen blijkbaar toch iets niet helemaal goed, want keer op keer kan ik met een gietertje de watervoorraad aanvullen, omdat die er weer onderuit is gegooid.
Het is dan wel koud, ‘s nachts -12, maar dat zou toch moeten kunnen, mits de verwarming aanblijft.

We camperen met een Knaus Sun Ti Platinum, hebben de gaskachel 24u per dag aanstaan (steeds warmer, inmiddels ‘s nachts op 13), in het serviceluik het ‘touwtje’ van de verwarming op ‘verwarmen’, ik voel ook dat de luchtslang die langs de tanks loopt warm is. En toch is dan ‘s ochtends het water ervandoor gegaan. Heb ook al een keer geprobeerd om dat ‘touwtje’ dan maar op de andere stand te zetten, maar dat hielp uiteraard niet.

Doe ik iets stoms? Zie ik iets over het hoofd?

Jeroen
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door seth_space »

Kijk eens even waar je vorstbescherming zit.
ziet er vaak zo uit:
https://www.obelink.nl/truma-frostcontrol-set.html
Als het daar te koud wordt ( lager dan 3 graden) dan gaat die open en laat het water weglopen. Dat kan al ontstaan door een tochtstroom ergens.
Maar die gaat niet uit zichzelf weer dicht.. dus als je kunt bijvullen zonder dat je de vorstbescherming hoeft te sluiten dan is er iets anders aan de hand.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jnfhes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 14:27

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door jnfhes »

Die vorstbeveiliging zit achter het serviceluik, en moet ik idd steeds dichtdoen voor ik weer bijvul.
Niet gerealiseerd dat die er een eigen mening op nahoudt. Dus dan houd ik de hele boel warm, maar wordt het daar blijkbaar toch te koud. Ik verwachtte dat die op de temperatuur in de watertank zou reageren.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door TestCase »

Nee, die reageert op de temperatuur van de vorstbeveiliger zelf en is om de boiler te beveiligen niet de watertank.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1105
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door Don Esteban »

Onze Knaus heeft hetzelfde probleem. De vorstbeveiliging direct achter een serviceluik geplaatst, is helaas een ongelukkige plek. Zeker met -12 graden red je het niet om het daar +3 graden te houden. Vanaf 5 graden buitentemperatuur plaats ik een latje die de beveiligingsknop blokkeert. Maar met temperaturen onder 0 en zeker met -12 zeker moet je beslist niet gaan blokkeren i.v.m. vorstschade. Wellicht dat de verwarming het water nog boven de 3 graden houdt maar het is de beveiliging zelf die niet tegen de vrieskou kan.
Het touwtje heeft trouwens 2 standen. Aangetrokken sluit een klep en in de losse stand verwarmt hij de watertank. Maar nogmaals, de beveiliging achter de serviceklep redt het daar niet mee.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
jnfhes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 14:27

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door jnfhes »

Bedankt voor de info!
Gisteravond laat nog eens kritisch gekeken naar de serviceruimte, waar ook de stroomkabel door een dunne plastic klep naar binnen komt. Daar heb ik om te beginnen maar eens een dikke handdoek overheen gepropt, om dat gat met binnenkomende kou een beetje te dichten. Ik zag ook dat er toch wel iets van verwarming is, een klein zwart pijpje waar warme lucht uit komt.

Het lijkt te helpen: vanochtend is voor het eerst de vorstbeveiliger er niet uitgeschoten. Ben benieuwd voor de komende nachten, het wordt nog kouder volgens de meteo.

Vandaag eerst maar eens een rondje naar Lech skiën, daar hebben ze ervaring met vorstbeveiliging 8-)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9192
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door gjvonk »

Daarmee lijkt het het overwegen waard om te onderzoeken of je de serviceruimte extra kunt isoleren? Daarbij moet je wel in de gaten blijven houden dat de opstelruimte waar de boiler staat nooit kouder zou mogen worden dan de ruimte waar de vorstbeveiliging staat...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 472
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door SkiRon »

Ik denk dat idd die klep waar de kabel binnenkomt de boosdoener is, daar kruipt een hoop kou naar binnen, zeker bij -12, en die zit pal naast de vorstbeveiliger, ik vind het een denk/condtructie fout van knaus, ik heb er af en toe ook last van, met een doek idd isoleer je de boel hopelijk voldoende.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9192
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door gjvonk »

Zou het niet logischer zijn om de vorstbeveiliger in dezelfde ruimte als de boiler te plaatsen? Zou verplaatsen mogelijk zijn?

Ik kan zeggen wat ik wil van onze Pössl buscampers (onderdeel van Dethleffs) tot nu toe, maar de vorstbeveiliging zit tot nu toe bij ieder exemplaar zo ongeveer naast de boiler ingebouwd. Dat gold overigens ook voor alle huurcampers waarmee we ooit op pad waren: achtereenvolgens een Dethleffs Globebus II, een Adra Twin en een HymerCar 322. Is het bij de vorstbeveiliging te koud, dan is het bij de boiler ook te koud...

Brandt de combi (al dan niet met water gevuld), kan hij toch nooit bevriezen?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door seth_space »

Ik zou trouwens bij een dergelijke constructie ook zeker kijken naar de leidingen die naar de vorstbeveiliging lopen.
Als de vorstbeveiliging nu warm blijft en de leidingen naar dat service luik zijn onvoldoende geïsoleerd dan heb je een nieuw probleem.
Goed volgen en aanpassen waar nodig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door Camperic »

jnfhes schreef:
zo 14 jan 2024, 7:58
Ik zag ook dat er toch wel iets van verwarming is, een klein zwart pijpje waar warme lucht uit komt.
Ik zou de capaciteit van deze verwarming vergroten om zowel vorstbeveiliging als de leidingen warmer te houden in die ruimte. Grotere of extra uitstroomopening, met een klep af te sluiten en alleen te gebruiken indien nodig.

De constructie af fabriek verbaast me niet, want ik ben al meer dingen tegen gekomen waarvan je jezelf afvraagt hoe ze dat zo hebben kunnen bedenken en maken :bang:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door Denja »

Ik had over een paar jaar terug hetzelfde probleem. Bleken de Aftapventiellen voor watertank te zijn waar er 1 een beetje uit elkaar zat waardoor mijn watertank steeds leeg liep. :?:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
jnfhes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 14:27

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door jnfhes »

Even een update: de betere (provisorische) isolatie van de serviceruimte lijkt te werken. Ondanks dalende temperaturen in de nacht, geen problemen meer gehad.

Na de vakantie maar eens even over nadenken hoe ik die ruimte beter kan isoleren.
Misschien starten met beter compartimenteren, want het is nu een hele grote ruimte waar zelfs de metalen draagconstructie in uitkomt. En zeker iets verzinnen op de plastic klep waar de stroomkabel doorheen komt.

Bedankt voor alle tips en het meedenken, heel fijn dit forum!

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat doen we verkeerd: watertank steeds leeg



Bericht door TestCase »

Isoleren is prima maar isoleer het van de kou die van buiten komt niet van de warmte die van binnenkomt, die warmte heb je nodig om de ruimte 'warm' te houden.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie