Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door hathi »

Dat een Power Buttler maar 2 Ampère zou laden,gaat niet helemaal op ,dat is enkel het geval,als je 2 accu’s tegelijk laad !….zou zeggen probeer dat eens met de originele lader,die gaat ook niet meer doen ! Je kan het ook Theoretisch bekijken,maar ik heb meer aan de praktijk ,en dat is zoals beschreven,de Lfp is nog nooit 50 % leeg geweest,en de volgende dag weer vol ,want als ik de E bike gebruik schijnt ook de zon :-B
Hans
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door CaradoT135 »

Ik ga af op de tekst van Powerbutler.
Ausgang (E-Bike-Akku): Spannung 23-42 V, Strom 2 A (max)
En die van Bosch.
Bosch lader: Charger Standard 4A
Inclusief de los bij te kopen stekkers zit je op € 300,-, daarvoor heb je ook 12/1200 Victron die je ook voor andere doeleinden kan gebruiken.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door DJSmiley »

Dat verschilt per type fiets en leeftijd vd fiets

Een 2A lader is het meest gebruikelijk, de 4A laders zie je vnl bij de luxere modellen, of is een duurdere optie
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door hathi »

En de 2 kabels/ stekkers, had ik er bij ..kom je aan €300,- ,dus niets abnormaal om 2 accu’s te laden,koop je een ander merk fiets wissel je enkel kabel/stekkers,….een omvormer komt niet in mijn camper,nog nooit gemist ,dat is voor mij ,uit de tijd dat je nog 230v spullen van huis mee moest nemen :cheers:
Hans
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door jaap van duijn »

@TS en Haiti,

Ook hier de Powerbutler.
Gekocht inclusief de bekabeling voor 2 E-bikes gelijk opladen.
En betaalde ook 300,= €
Werkt goed voor ons.
Ik heb een plus en min kabel van 10mm2 aangelegd van voor naar achter - garage - en daar verzwaarde "sigaren aansteker" plug gemaakt.
Geheel werkt goed en spanning komt van de HH accu en is apart gezekerd direct na de accu.
We zijn er gek mee en kunnen de accu's - we hebben er elk 2 goed opladen na fiets tocht, in de zomer zeker, was het met slechte weer en minder zon augustus in Noorwegen minder maar gebruikten we ook de 2e accu niet.
Al meer malen vermeld dat HoofdNoorman - Rudy - een gelijk soortig apparaat leverde wat aanzienlijk goed koper zou zijn, misschien hem een PB sturen met je vraag? Hij is nu aan t overwinteren.
O en een accu laden geeft 4 ampere, 2 accu's laden tegelijk geeft 2 ampere per accu
Succes en groet Jaap van Duijn.
Bijlagen
Powerbutler.jpg
Powerbutler.jpg (58.88 KiB) 236 keer bekeken
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door Camper-T »

Jaap, ik denk in de specificaties van de Power Butler te zien dat een lader op 1 accu max. 2,6A (26V accu), of max. 2,0A (36V accu) doet.
Heb jij mogelijk apart gemeten met 1 accu waardoor je zag dat 1 accu toch wel met 4A geladen wordt?

DJSmiley schreef:
di 09 jan 2024, 20:56
Een 2A lader is het meest gebruikelijk, de 4A laders zie je vnl bij de luxere modellen, of is een duurdere optie
Wil je het nog luxer dan is er voor Bosch accu's ook nog een 230V Fast Charger van 6A.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door jaap van duijn »

@Camper-T,

Neen geen metingen verricht Maar!!!
Ik lees nu ook dat met 2 accu laden deze maar met 1,3 Amp. geladen worden - over heen gelezen dus en niets van bemerkt.
Wat ik altijd zeg "read the fu...g manual" nu zelf niet gedaan :(.
Ben ik straks in mijn garage zal ik zien of ik amperes kan meten en laat het weten

Groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door CaradoT135 »

Camper-T schreef:
do 11 jan 2024, 8:53
Jaap, ik denk in de specificaties van de Power Butler te zien dat een lader op 1 accu max. 2,6A (26V accu), of max. 2,0A (36V accu) doet.
Heb jij mogelijk apart gemeten met 1 accu waardoor je zag dat 1 accu toch wel met 4A geladen wordt?

DJSmiley schreef:
di 09 jan 2024, 20:56
Een 2A lader is het meest gebruikelijk, de 4A laders zie je vnl bij de luxere modellen, of is een duurdere optie
Wil je het nog luxer dan is er voor Bosch accu's ook nog een 230V Fast Charger van 6A.
Mijn 5 jaar helemaal niet luxe oude Gazelle heeft een 4A lader.
Het gaat ook niet wat wij voor lader hebben, TS zijn lader is van belang om tot een keuze te komen. Wil hij zijn huidige laders blijven gebruiken kan hij volstaan met een betrekkelijk lichte omvormer.
jorn27
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 11:33

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door jorn27 »

bedankt voor de vele reacties!
ondertussen aan het rondneuzen voor een power station.
deze verkopen ze nu ook met een opvouwbaar zonnepaneel.
grote voordeel voor mij is dat deze niet ingebouwd hoeft te worden en ik deze ook voor andere doeleinden kan gebruiken.
voor en/of tegenstanders van een power station? ik hoor het graag
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door Camper-T »

Een Power Station is een prima oplossing zonder klussen. Als je deze oplossing persoonlijk een handige keuze vind moet je dit gewoon doen.
Je kunt laden via een opvouwbaar zonnepaneel, via de sigaretten aansteker in de auto, of wat sneller, als je ergens 230V voor handen hebt.
De betere merken die vaker voorbij komen zijn Bluetti en Ecoflow.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jorn27
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 11:33

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door jorn27 »

bluetti komt inderdaad vaak terug.
ze hebben een set te koop 716Wh 1000watt met een 200 Watt zonnepaneel bij voor om en bij 800 euro.
lijkt mij een goede deal?
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door DJSmiley »

Hoe ga je dat ding weer opladen?

Je fietsaccu's zijn 500Wh per stuk. Als beide accu's halfvol zijn kun je die met zo'n 716Wh ding wel weer vol krijgen, maar dan is ie wel zo goed als leeg (als je ook de verliezen meerekend) na 1x de accu's opladen.

Met dat zonnepaneel kun je m best weer opladen, MITS je voldoende zon hebt. Via de dynamo gaat heel traag: Dat gaat via een sigarettenplug, dus met zo'n 8A (= 100Wh per uur). Dus dan moet je wel voldoende zon hebben, of heel lang rijden, of een extra lader (of andere oplossing) nemen zodat ie tijdens het rijden sneller laad.

Als je de volgende dag weer aan de paal staat is het natuurlijk geen probleem, dan kun je m daar weer zonder problemen opladen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jorn27
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 11:33

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door jorn27 »

daar moet ik dus nog goed over nadenken.
dat zonnepaneel laad die power pack wel wat op ,maar daar kan ik niet op rekenen natuurlijk
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Nieuwe aankoop: hoe de eBikes opladen?



Bericht door CaradoT135 »

Zo'n los paneel die je in de zon kan zetten geeft de meeste opbrengst vanwege de ideale hoek.
Als je die optimale situatie wil kan je het laden van de fietsen wel weer achterwege laten, je zal bij je camper moeten blijven om de het paneel in de ideale stand te houden (elk voordeel heeft zijn nadeel). Ik zou voor een vaste montage op het dak gaan, minder efficiënt maar wel diefstal ongevoeliger mocht je toch gaan fietsen.
Plaats reactie