Ford Transit Connect L2H1 ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Rowannn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 9:52

Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Rowannn »

Beste leden,

Ik zit met een dilemma, ik heb onlangs een ford transit connect l2h1 bus gekocht. Deze bus was gelukkig al een marge auto dus hier heb ik wat geld op bespaard. Dit omdat mijn eerste bedoeling was om hem gewoon als particulier te gebruiken en hier een bed, keukenkastje en zitplekjes in te maken, zonder deze bus dus op camperkenteken te laten zetten! Nou blijkt dus dat dit allemaal niet mag in een ‘bedrijfwagen’? Ik mag geen kisten bouwen met kleppen op omdat dit gezien wordt als zitplekken? Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven?

Nu kan ik deze bus natuurlijk ook op camperkenteken proberen te krijgen, echter zal hier dan een hefdak op moeten en er zal goed gepuzzeld moeter worden ivm alle eisen en afmetingen qua inrichting. Toch denk ik dat het wel mogelijk is! Maar… als ik een aanpassing in deze bus doe (bijv het tussenschot verwijderen) dan ben ik niet meer verzekerd? Ik gebruik hem ook als woon/werk verkeer dus ik kan niet onverzekerd rond gaan rijden. Hoe moet ik dit aanpakken? Heeft iemand hier ervaring mee? Het door een special bedrijf te laten doen neemt al het plezier weg en het is me ook veel te prijzig. Alvast bedankt!
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Camperbassie »

Als particulier mag je best een bus hebben en erin bouwen wat je maar wilt, echter je betaald de volle mep wegenbelasting voor een geel kenteken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Rowannn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 9:52

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Rowannn »

Bedankt voor je reactie! Met ‘je mag er alles in bouwen’ bedoel je dan ook een hefdak laten plaatsen? Ramen in de schuifdeur? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het plaatsen van keukenblokjes en opbergkisten niet mocht? Dat dit gezien wordt als zitplek?
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Camperbassie »

Hefdak, je mag niet zomaar je dak eruit zagen, een gecertificeerd bedrijf mag dat wel, met evt herkeuren.
Als je het rugschot verwijderd zijn de eisen of een raam rechts mag afhankelijk van de lengte achter de voorstoelen.
Maak je geen camper met kwart tarief eisen dan is veel meer mogelijk. Je komt niet meer bij de RDW voor een keuring, maar de wegenbelasting is fors, is dat wel wat je wilt?


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door tonic »

Camperbassie schreef:
ma 08 jan 2024, 14:09
Als particulier mag je best een bus hebben en erin bouwen wat je maar wilt, echter je betaald de volle mep wegenbelasting voor een geel kenteken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Nee!
Je vergeet de Provinciale opcenten en de BPM. Dus je hebt nog steeds enig voordeel om als particulier een grijskenten te rijden. Dus dan moet je nog steeds aan de fiscale eisen voldoen.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Hermine »

Zonder belastingvoordeel kun je dacht ik als particulier toch wel ver gaan in het aanpassen/inrichten van je bus.

Op wijzigingen aan de constructie (bijv. hefdak) moet voor zover ik weet altijd een VRT keuring volgen.

Voor wat betreft de verzekering is het goed te weten dat de RDW zegt dat dat van zodra je begint met ombouwen de registratie van je voertuig niet meer klopt en je dus niet meer verzekerd bent op de openbare weg. (zie: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ampeerauto )
Rowannn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 9:52

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Rowannn »

Bedankt voor de reacties, ik had al gevonden dat het verwijderen van het tussenschot alleen mogelijk is als je de bus op camperkenteken laat zetten. Het plaatsen van een hefdak door een erkend bedrijf was sws mijn keus, dus inprincipe als dit gedaan is en ik maak er zelf wat leuke meubeltjes in kan er niks mis gaan met de apk, verzekeringen enz? Het plaatsten van ramen is nog niet persee een must.
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door tonic »

Je geeft aan dat je een Transit connect hebt gekocht.
Ik weet niet welk jaar en uitvoering maar de meeste komen ook niet met een hefdak in aanmerking voor 1/4 tarief. Veel uitvoeringen komen in de problemen met het fiscale blok van 2 meter lang dat erin moet passen met de bestuurdersstoel in de achterste stand.
Een blok van 170cm hoog 90cm breed en 200cm lang moet erin kunnen voor de ombouw. Daarbij moet de achterdeur gesloten kunnen worden.
De meeste connecten komen een paar centimeter te kort in de lengte.
Dus eerst meten.

Als dit blok zou passen (wat ik betwijfel) dan zou het tussenschot verwijderd mogen worden. Zonder dat je in de problemen komt. Ramen is in dat geval ook geen probleem.
Daarna zou je om kunnen gaan bouwen maar je moet ervoor zorgen dat je niet compleet als camper rondrijdt. Dan net voor de keuring de boel compleet maken en keuren.

Past het blok niet? Wat bij de meeste connecten zo is.
Dan moet het schot blijven zitten en kun je nooit 1/4 tarief krijgen.
Je kan er dan voor kiezen om de camper inrichting als lading te gaan vervoeren (los in de laadruimte)
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door tonic »

Rowannn schreef:
ma 08 jan 2024, 15:39
Bedankt voor de reacties, ik had al gevonden dat het verwijderen van het tussenschot alleen mogelijk is als je de bus op camperkenteken laat zetten. Het plaatsen van een hefdak door een erkend bedrijf was sws mijn keus, dus inprincipe als dit gedaan is en ik maak er zelf wat leuke meubeltjes in kan er niks mis gaan met de apk, verzekeringen enz? Het plaatsten van ramen is nog niet persee een must.
Je rijdt nu een voertuig met een bedrijfsauto kenteken daardoor heb je ook als particulier bepaalde voordelen. Over het voertuig is geen of minder BPM betaald en ook betaal je geen provinciale opcenten bij de houderschapsbelasting.
Om die voordelen te hebben of te houden moet je aan bepaalde fiscale eisen voldoen en die staan hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
Je voertuig moet hier voor het omkeuren bij de RDW als camper ALTIJD aan voldoen. Zo niet? Dan kun je bij controle een fikse boete met naheffing verwachten.
Ook als je niet gaat omkeuren moeten deze fiscale eisen gevolgd worden dus dan geen zitplaatsen in de laadruimte. En opletten dat het geheel niet als vamper aangemerkt kan worden. Want dan zou je ook BPM plichtig zijn.
Rowannn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 9:52

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Rowannn »

Ik heb een L2H1 uitvoering van 2015, ik weet niet zeker hoelang de laadruimte is, maar als dit inderdaad net tekort is dan kan ik het camperkenteken vergeten. Het is duidelijk dat ik me aan de fiscale eisen van een bestelbus moet voldoen. Echter in hoeverre kan ik als camper rondrijden in een bestelbus? Mag ik de bus bestickeren? Een hefdak laten plaatsen door een specialist is wel mogelijk, heb er meerdere langs zien komen. Of is dit dan ook teveel van het goede? De BPM is door de vorige eigenaar al betaald, hij gebruikte de bus ook als particulier dus deze hoef ik toch helemaal niet meer te betalen?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door jan- »

Hermine schreef:
ma 08 jan 2024, 15:21
Op wijzigingen aan de constructie (bijv. hefdak) moet voor zover ik weet altijd een VRT keuring volgen.
Dit is nieuw voor mij. Sinds wanneer is dat ingegaan?

Je mag in een bestelauto een camperuitrusting plaatsen die zonder gereedschap er uit te halen is. Dus bijvoorbeeld vleugelmoeren gebruiken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door tonic »

Bij de ombouw naar camper ben je altijd nog rest BPM verschuldigd.
Je bedrijfswagen mag er best aan de buitenkant uitzien als camper. Alleen zolang het voertuig een bedrijfswagen kenteken heeft moet hij aan de binnenzijde voldoen aan de fiscale eisen. Dus zolang de camper uitrusting/inrichting eruit ziet als lading is er nooit iets aan de hand.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door tranny »

Bpm bestelauto is heel anders als bpm personenvoertuig.

Even uit eigen ervaring met een eigen import Caddy bestelauto:
Je mag rustig afwijken van de fiscale inrichtingseisen voor een bestelauto, maar je moet dan wel zelf bij de belastingdienst bezwaar gaan maken tegen het verstrekte mrb tarief grijs kenteken en het mrb-tarief geel kenteken aanvragen... en let gelijk ook even op de bpm-verrekening die erbij komt.
De praktijk is dat je hem dan eigenlijk net zo goed gelijk in kunt richten en dan om laten keuren tot personenauto/camper, want alle grijs kenteken voordelen zijn hiermee toch al vervallen.

Het enigste probleem waar ik tegen aan liep was dat de RDW tijdens de importkeuring een kale bedrijfsauto niet als een personenauto kan/wil registreren, enkel een ontbrekend tussenschot en 2 zijramen (L+R) in de laadruimte was blijkbaar niet voldoende voor een personenauto registratie.
M'n Caddy heeft dus wel grijs kenteken, maar betaal mrb voor geel kenteken en de bpm personenauto is betaald bij import... ik kan er dus geheel legaal alles mee doen qua inrichting, en er ook extra zitplaatsen in maken zolang die zitplaatsen maar niet gebruikt worden tijdens het rijden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Rowannn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 9:52

Re: Ford Transit Connect L2H1 ombouwen



Bericht door Rowannn »

Super bedankt voor alle berichten! De keuze wordt wellicht een demontabel camperinterieurtje. In de toekomst misschien een raam aan de rechterzijde en verder gewoon als particulieren bestelbus laten. Weet iemand een goede leverancier van zo’n kant en klaren boxen die je er in een keer in schuift?
Plaats reactie