Vragen over de Cyrix CT120A
Vragen over de Cyrix CT120A
- Volgens de pdf is dat 220mA in gesloten toestand. Is dat dan de toestand waarin beide accu's gekoppeld zijn?
- hoe kan je een cyrix testen eigenlijk? Hoe kan ik weten hoe die nog naar behoren functioneert?
- hoe kan je een cyrix testen eigenlijk? Hoe kan ik weten hoe die nog naar behoren functioneert?
Re: Vragen ivm Cyrix CT 120A
Meten.
Meet de spanning van de hh-accu en start daarna de motor.
Afhankelijk hoe leeg de startaccu is kan het even duren dat de cyrix de accu’s doorverbind, dat kan tot 10 minuten duren.
Meet weer op de hh-accu, als daar de spanning omhoog gaat werkt de cyrix.
Meet de spanning van de hh-accu en start daarna de motor.
Afhankelijk hoe leeg de startaccu is kan het even duren dat de cyrix de accu’s doorverbind, dat kan tot 10 minuten duren.
Meet weer op de hh-accu, als daar de spanning omhoog gaat werkt de cyrix.
Re: Vragen ivm Cyrix CT 120A
De stroom die een scheidingsrelais gebruikt is in bekrachtigde toestand, dus als de motor loopt.
220mA is niet heel gek: Het is een relais, met een conventionele spoel. Dat verbruikt wel wat meer dan een halfgeleider relais. Maar op zich maakt dat ook niet uit, want normaliter is die alleen actief als de motor loopt en dan is die 220mA niet zo'n probleem.
In het geval van start assist heb je die stroom ook, maar dat zet je dan kortstondig bewust aan.
Testen kun je door de HH accukant af te koppelen en daar een lamp of multimeter oid op te hangen. zonder draaiende motor geen spanning, en als de motor loopt (en het relais aantrekt) moet je daar dus 12V meten
220mA is niet heel gek: Het is een relais, met een conventionele spoel. Dat verbruikt wel wat meer dan een halfgeleider relais. Maar op zich maakt dat ook niet uit, want normaliter is die alleen actief als de motor loopt en dan is die 220mA niet zo'n probleem.
In het geval van start assist heb je die stroom ook, maar dat zet je dan kortstondig bewust aan.
Testen kun je door de HH accukant af te koppelen en daar een lamp of multimeter oid op te hangen. zonder draaiende motor geen spanning, en als de motor loopt (en het relais aantrekt) moet je daar dus 12V meten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Vragen ivm Cyrix CT120A
een goede raad gebruik geen startassist, een hh accu en zijn gebruikelijke bedrading is niet berekend op de grote amperages welke met starten optreden.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Vragen ivm Cyrix CT120A
De startassist werkt prima met het 400A Cyrix relais. Heb meerdere keren hier op gestart.
Kleine 120 en 230A cyrix relais zijn niet berekend voor een startmotor van bv Fiat Ducato. 1 keer starten en het Cyrix relais is stuk.
Om een cyrix te testen heb je nodig:
- een voltmeter
- een chronometer
- De handleiding met de waardes en tijden
Kleine 120 en 230A cyrix relais zijn niet berekend voor een startmotor van bv Fiat Ducato. 1 keer starten en het Cyrix relais is stuk.
Om een cyrix te testen heb je nodig:
- een voltmeter
- een chronometer
- De handleiding met de waardes en tijden
Groeten Kampo
Re: Vragen ivm Cyrix CT120A
die cyrix van 400A wel ja, maar de rest, accu en bedrading etc, moet er ook tegen kunnen, als een 120A/230A cyrix het al niet aan kan, de rest dan wel???.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Vragen over de Cyrix CT120A
Maar ……………. Als je de zaken goed op orde hebt, heb je toch geen startassist nodig
Re: Vragen over de Cyrix CT120A
Vergeet even de smartassist jongens, daar gaat het hier helemaal niet over.
Re: Vragen ivm Cyrix CT120A
Ja, ik heb hier een uurtje zitten meten, maar ik denk dat ik dat tabelletje eens ga afprinten. En die chronometer lijkt me ook noodzakelijk. Want dat ding is slimmer dan het er uit ziet.
De reden dat ik twijfels heb over die cyrix is dat ik over de smartshunt een stroom zie terwijl alles afgeschakeld staat. De ene keer is het -0,22A, en andere keer -0,95A, en nu heb ik -0,57A. En als ik nu de massa van de 86 los trek, dan staat er mooi 0,00A op de BMV-700. Ik snap er niks van.
Massakabel weer op de 86 aangesloten. Display toont -0,45A. Gebruik ik de centrale vergrendeling dan zie je de negatieve waarde even verhogen (meer negatief dus), dus je ziet het stroomverbruik daarvan. Dat is toch wel héél vreemd vind ik, dat hoort toch helemaal niet over de smartshunt te gaan?
Laatst gewijzigd door Muug op zo 07 jan 2024, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Vragen over de Cyrix CT120A
Over de hh accu, 13,19V. Motor draait niet.
Motor gestart. Over de startaccu meet ik dan 14,04V.
Na 3 minuten meet ik 13,54V over de hh accu.
Dat verandert niet meer, ook niet na elf minuten.
De relais voelt lauw aan.
Ik heb nu alle verbruikers uitgeschakeld.
Op de BMV700 display zie ik nu -0,45A.
Maak ik de kabel aan de 86 los (die hangt aan de stoelsokkel geaard) dan zie ik op de display 0,00A.
Vragen over de Cyrix CT120A
De bmv gekalibreerd?
Haal de aansluitingen van de load ff los en druk op kalibreren, dan weet je zeker dat nul ook nul is.
Daarna deload aansluitingen weer monteren.
Waarom je bij het testen van een cyrix een chrono moet hebben ?????
Haal de aansluitingen van de load ff los en druk op kalibreren, dan weet je zeker dat nul ook nul is.
Daarna deload aansluitingen weer monteren.
Waarom je bij het testen van een cyrix een chrono moet hebben ?????
Laatst gewijzigd door myway op zo 07 jan 2024, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vragen over de Cyrix CT120A
Net gedaan. Maakt geen verschil. Blijft op -0,45A.
Helaas moet ik nu stoppen met zoeken wegens wat andere to do's. Spijtig. Dank je, myway, misschien kunnen we later op de week nog wat verder zoeken?
Helaas moet ik nu stoppen met zoeken wegens wat andere to do's. Spijtig. Dank je, myway, misschien kunnen we later op de week nog wat verder zoeken?
Re: Vragen over de Cyrix CT120A
Kijk ook even of er spanning staat op de cyrix bij de kabel die van de startaccu komt.