Wanddikte triplex

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Wanddikte triplex



Bericht door susxt »

Ik ga m'n bus afwerken met vuren latten van 7mm tegen het plafond en de wanden met triplex. Neem ik best 5,5mm of is 3,6mm dik genoeg? Het is Meranti-triplex en er zit 28 tot 34cm tussen de stijlen waartegen de wand wordt geschroefd.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Wanddikte triplex



Bericht door WiSpi »

Een plaat meranti triplex van 2,44 m x 1,22 m heeft het volgende gewicht
3,6 mm: 7 kg per plaat
5,5 mm: 9,6 kg per plaat
Verschil: 2,6 kg

Hoeveel platen heb je nodig? Als dat er 6 zijn, dan heb je met de 5,5mm 6 x 2,6 = 15,6 kg meer gewicht.
Dat zou voor mij een overweging zijn om voor de 3,6 mm te gaan. Gewicht vind ik toch belangrijk. Bovendien zitten de achterlatten tussen de 28-34 cm uit elkaar. Je kunt er dan ook voor kiezen op plekken die het risico op meer doorbuigen heeft een extra lat te monteren, net zoals op plekken waar iets meer gewicht aan kan komen te hangen.

Ik zou (als timmerman) niet kiezen voor populierentriplex. Heb er net een bedombouw van gemaakt, maar het is in feite niets. Het rafelt veel, de structuur is zeer open en het is vooral zacht. ooi hout om klompen uit te maken. Berkentriplex is sinds de oorlog in Oekraïne duur geworden, omdat het mooiste berkentriplex uit Rusland komt.
Maar dit is mijn visie.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2222
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wanddikte triplex



Bericht door DucatoDolf »

5,5mm is wel net ff wat steviger. En als je het nog gaat beplakken dan is populieren multiplex wel weer lekker licht. Gebruik ik ook. En uiteindelijk zul je waarschijnlijk ook weer niet heel veel platen nodig hebben? Zal wel weer een persoonlijke keuze worden. :-B
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Wanddikte triplex



Bericht door Hermine »

Tegen het plafond bevestigen wij 3.6 mm multiplex. Dat komt ook grotendeels tegen de wanden. Uit ervaring is die dikte voor ons voldoende gebleken. Daar waar bijvoorbeeld stopcontacten komen of er meer tegen de wand geleund wordt gebruiken we 9 mm. Vanwege het gewicht hebben we gekozen voor falcata multiplex. Dit heeft een soortelijk gewicht van 320 kg/m³. Voor populierenmultiplex is dit 450 kg/m³.
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Wanddikte triplex



Bericht door susxt »

WiSpi schreef:
do 28 dec 2023, 15:18
Een plaat meranti triplex van 2,44 m x 1,22 m heeft het volgende gewicht
3,6 mm: 7 kg per plaat
5,5 mm: 9,6 kg per plaat
Verschil: 2,6 kg

Hoeveel platen heb je nodig? Als dat er 6 zijn, dan heb je met de 5,5mm 6 x 2,6 = 15,6 kg meer gewicht.
Dat zou voor mij een overweging zijn om voor de 3,6 mm te gaan. Gewicht vind ik toch belangrijk. Bovendien zitten de achterlatten tussen de 28-34 cm uit elkaar. Je kunt er dan ook voor kiezen op plekken die het risico op meer doorbuigen heeft een extra lat te monteren, net zoals op plekken waar iets meer gewicht aan kan komen te hangen.

Ik zou (als timmerman) niet kiezen voor populierentriplex. Heb er net een bedombouw van gemaakt, maar het is in feite niets. Het rafelt veel, de structuur is zeer open en het is vooral zacht. ooi hout om klompen uit te maken. Berkentriplex is sinds de oorlog in Oekraïne duur geworden, omdat het mooiste berkentriplex uit Rusland komt.
Maar dit is mijn visie.
Ik heb twee platen nodig en ga denk ik toch wel voor de 5,5mm te gaan. Ik ben eens gaan voelen in de DHZ en vond de 3,6 wel erg flexibel. Als ik ga verstevigingsbalken ga aanbrengen ga ik ook daar voor extra gewicht zorgen.
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Wanddikte triplex



Bericht door susxt »

Hermine schreef:
vr 29 dec 2023, 9:40
Tegen het plafond bevestigen wij 3.6 mm multiplex. Dat komt ook grotendeels tegen de wanden. Uit ervaring is die dikte voor ons voldoende gebleken. Daar waar bijvoorbeeld stopcontacten komen of er meer tegen de wand geleund wordt gebruiken we 9 mm. Vanwege het gewicht hebben we gekozen voor falcata multiplex. Dit heeft een soortelijk gewicht van 320 kg/m³. Voor populierenmultiplex is dit 450 kg/m³.
Daarvan zag ik dat de samenstelling ook uit populier bestaat, maar misschien heeft die website geen juiste info over de houtsoort. Ik las ook dat hij soms niet helemaal gevuld is en je dan moet plamuren. Dat is ook niet de bedoeling. Aangezien ik niet veel platen nodig heb, hou ik het voor 15mm bij populier en voor 6mm bij meranti.
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Wanddikte triplex



Bericht door HoK »

5.5 is de enige praktische keus. Stel je wil schroeven ietsje verzinken dan zit er nog wat houvast in 5.5. Bij 3.6 is dat geen optie meer.

Ik heb bij stopcontacten 12mm multiplex onder de plaat gelijmd. Moet je wel voortijds weten waar je stopcontacten komen.
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Wanddikte triplex



Bericht door susxt »

HoK schreef:
zo 31 dec 2023, 0:19
5.5 is de enige praktische keus. Stel je wil schroeven ietsje verzinken dan zit er nog wat houvast in 5.5. Bij 3.6 is dat geen optie meer.

Ik heb bij stopcontacten 12mm multiplex onder de plaat gelijmd. Moet je wel voortijds weten waar je stopcontacten komen.
Bedankt voor de tip!
Plaats reactie