Camperkeuring naar hoger gewicht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door Dafluc »

We willen er dus juist niet nog zoveel over praten als we willen.
Dit is het en daarmee zult u het moeten doen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door Going »

@peterlmc
Bekijk uw foto nog eens goed.
3850 is de maximum massa
5650 is de totale maximum massa inclusief geremde aanhanger
As 1 (vooras) 1850 kg
As 2 (achteras) 2000 kg
Dus de wagen maximum massa is geen 5000 plus.
Wel hier de maximum wagen massa is gelijk aan de assen optelsom.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10206
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door Peter LMC »

Je haalt een paar dingen door elkaar Going.
Dat regeltje met de 5000kg moet je eigenlijk vergeten. Sorry.
Dat is een info regeltje wat ik wat verwarrend geplaatst heb.
OP het plaatje staat 1850 kg en 2000 kg is totaal 3850 kg.
Dus de die 3850 is het max totaal gewicht.
En dit zijn de asdrukken samen opgeteld.
En mijn eigen Sprinter is ook zo.
Vooras max 1800 en achter max 2400 is bij elkaar 4200 en dat is bij mij het max totaal gewicht.
Een opwaardering in Duitsland ging zo simpel bij de TUV en als het voertuig dan
in Nederland voor een kenteken kwam werd dit over genomen door de RDW.
Waar het mij over gaat is; Dat er heren zijn die roepen dat dit niet gaat maar het blijkt in de
praktijk dat het soms/regelmatig wel gaat.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door Dafluc »

Soms is het de som van de aslasten. Vaker niet. Het is dus geen regel dat je ze kunt optellen en dat je het dan weet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door Going »

Mijn gezamenlijke aslasten zijn 4500kg.
Mijn maximum massa is 4250 kg.
Rdw wilde bij invoer niet verhogen naar 4500 kg.
De COC in mijn bezit heeft ook 4250 kg maximum massa.
Als bij het oude liedje
Niet alle vogeltjes keutelen hetzelfde.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
GreDon
Berichten: 106
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:54
Locatie: Mook (L)

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door GreDon »

Mijn aslasten zijn 2100 en 2240 kg. Totaal toegelaten door de RDW 4000 kg.
Dus niet zo maar op te tellen.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door tranny »

Dat gemakkelijk laten opwaarderen van het gewicht gaat alleen maar als F1 (technische max. massa) op het kentekenbewijs hoger is als F2. (toegestane max. massa)
In de praktijk zijn dit meestal de auto's die bij de toelating op papier terug gewaardeerd zijn (F2) zodat je ze met B-rijbewijs mag rijden.
Maar is dat niet het geval dan wordt het opwaarderen meestal wel een langdraderige en/of dure kwestie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door tonic »

Nee hoor, pas als de fabrikant/ importeur je niet aan een CVO kan helpen wordt het duur of onmogelijk.
De kosten voor zo'n CVO verschillen per merk maar meestal rond de 300 euro.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door dedruivenplukker »

Voor mijn 409D camper geldt :

GMassa rijklaar2910 kg
Massa ledig voertuig2810 kg
F.1Technische max. massa voertuig 0 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 0 kg

Technisch toegestane maximum aslast 0 kg0 kg
Wettelijk toegestane maximum aslast 0 kg0 kg

Dan ben je al snel overbeladen. :thumbup: :crazy:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door tranny »

Dat soort ontbrekende gegevens had m'n Wagoneer vroeger ook nog op het kenteken staan, maar toen die een keer naar de RDW moest om een brandstof uit te schrijven zijn al die ontbrekende gegevens ook allemaal gelijk opgezocht en vermeld.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camperkeuring naar hoger gewicht



Bericht door AadenAnke »

Bij mijn oude Tok stond massa ledig gewicht 24?? Rijklaar gewicht 25?? Bij de rest stond allemaal 3500kg het was ook een beestje uit 85 ergens in de begin jaren 90 ingevoerd als vrachtwagen met open bak waar later eind jaren 90 een alkoof op is gezet en toen dus een camper werd. Genoeg kansen dus voor de rdw om er iets geks voor te noteren :lol:

Gr Aad
Plaats reactie