Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

Bedrijfsnamen noemen mag, verwijzen naar bedrijfswebsites mag ook. Dat valt onder informeren. Je mag alleen geen waarde oordeel geven over een bedrijf. Als ik als particulier niet bij dat bedrijf kan bestellen, heb ik er niet zoveel aan ben ik bang.
Buscamper fan
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Camperbassie »

Heb je een PB gestuurd

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van overspanningsbeveiliging? Ik heb deze nu op de fase van walstroom aangesloten. Andere zijde de fase richting de multiplus.

Alleen hij geeft geen stroom door. Met spanningszoeker gecheckt; inkomend geeft stroom, uitgaand niet. Wat doe ik verkeerd?

De N heb ik gekoppeld met N richting multiplus.
De aarde idem.
Multiplus zelf is geaard op chassis.

Overigens werkt de omvormer 230v goed. Kabels multiplus zijn goed aangesloten.
IMG_0758.jpeg
IMG_0758.jpeg (210.58 KiB) 692 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door DJSmiley »

Een overspanningsbeveiliging geeft geen stroom door zoals een zekering. Je moet m op de fase en nul aansluiten.

Bij een overspanning maakt ie een kortsluiting en zal dus de voorliggende automaat laten trippen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Thanks! Dus dan moet ik een extra aardlekautomaat plaatsen toch?
- 1 direct na walstroom > die gaat over in bliksembeveiliging en Multiplus
- 1 direct na multiplus > die gaat naar de hoofdschakelaar en vanuit daar naar de 4 groepen
Lodiek
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 05 feb 2024, 12:41

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Lodiek »

Weet er iemand of je op een Ducato H3 smartclamp dakdrager rails kunt maken?
Wil namelijk een luifel en dakdragers hebben en ik zie de smartclamp alleen bij H2
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

Zie: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Overigens zie ik luifels op H3 fabriekscampers juist op de zijkant van het hoogdak, niet er bovenop. Op de foto een Knaus Boxstar ME met de luifel aan de zijkant.Afbeelding
Buscamper fan
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Als je zoekt op Fiamma F80/F65 Ducato Jumper Boxer H3 dan zijn er smartclamps. Ik heb daar geen ervaring mee, denk ook dat ivm het gewicht ik vooralsnog geen luifel ga plaatsen. Als ik het goed begrijp moet je dan wel een extra gat maken in het dak.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

ik heb ook een H3. Het Dak van een H2 is hetzelfde als een H3 dak. Bij mij zit er een Fiamma F65S op.

Afbeelding
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door kampo »

Eerlijk ?
Als ik de foto's vergelijk van deze 2 verschillende montage wijzes dan is de zijdelingse bevestiging op de Knaus veel mooier en de Fiamma dakmontage vooral beter als takkenvanger. (Sorry L4H3)
Bij die Fiamma dakmontage sluit de luifel helemaal niet aan met het dak. Het lijkt zelfs niet te passen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Hij zit er al 7 jaar op Kampo. En hij past prima want Fiamma heeft een speciale bevestiging set voor dit type luifel in combinatie met een H2 of H3 dak. Er rijden duizenden bussen die het zo hebben. Een luifel aan de kant ziet er optisch ook niet uit. Althans mijn mening. Ieder zijn ding. Ding steekt veel te ver uit. En je kunt er net als bij mij ook prima takken mee vangen. :cheers: Maar een beetje chauffeur vangt geen takken. :-B Ik heb er nog nooit last van gehad,
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

De radius van de kromming van de wand lijkt bij een H2 en een H3 hetzelfde, waardoor de wand van een H3 verder "naar binnen" lijkt te buigen? Het zou mij niets verbazen dat het "vlakke strookje" op het plaatje links naast de "paddestoel bij een H3 smaller is, waardoor een dakluifel op een H3 verder uitsteekt dan op een H2?Afbeelding
Buscamper fan
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door albertrietjens »

DJSmiley schreef:
di 06 feb 2024, 22:57
Een overspanningsbeveiliging geeft geen stroom door zoals een zekering. Je moet m op de fase en nul aansluiten.

Bij een overspanning maakt ie een kortsluiting en zal dus de voorliggende automaat laten trippen.
Volgens de specificatie moet die tussen de fase en aarde. Dit is ook geen overspanningsbeveiliging maar een blikseminslag beveiliging. Bij een bliksem inslag wil je de stroom zo snel mogelijk gecontroleerd laten afvloeien naar aarde. Maar hoe weet je, bij een euro steker, of je de steker goed om in de paal aangesloten hebt? CEE zou goed moeten gaan...

Installatie moet inderdaad na de zekering, c.q. alamat, cq aardlek gebeuren.

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (12.55 KiB) 337 keer bekeken
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Inmiddels weer een stukje verder!

Blij met de stoelen van Peter, onder beide een CTA draaiplateau gemonteerd; en kabels voor de DCDC zijn netjes onder de vloer weggewerkt.
Deze stoelen hadden toevallig stoelverwarming; aangesloten op 12v stroomkabeltje die onder de vloer lag. Helaas mist er 1 schakelaar, dus die staat op het lijstje voor de diverse autoslopen - anders tzt een eigen schakelaartje maken. Ook zoek ik nog een gordelspanner voor de passagiersstoel; die zijn schaars; voor nu zit er een 'simpele' in.

De achterramen en zijramen zitten erin. Voor alle 4 de ramen een gekromd binnenframe, die met Sikaflex 250 gekit en vervolgens met Sikaflex 710 het buitenframe erin. Alles schoongemaakt met metaalontvetter van Hammerite en reinigingsthinner. Maar wat een gedoe met die kit zeg; het eerste raam ging echt voor een zesje. Wat een rotzooi die Sikaflex 710 - hele kitspuit onder de kit omdat ik het gat te klein had gemaakt en alles achteruit kwam ipv vooruit. Vervolgens net te weinig bij aandrukken, dus extra erbij spuiten; wat een kliederboel... Gelukkig gingen raam 2-3-4 een stuk beter; dikke opening en veeeel sikaflex die er vervolgens rondom royaal uitkomt.

Voor het plaatsen van de achterruiten moest ik wel eerst de hele deur uitlijnen, er zat flink wat hoogteverschil tussen. Dat had ook wat voeten in de aarde, om de deurscharnieren onderaan te stellen verplaatsen moet het achterlicht, de bumper en het kunststof zijpaneel helemaal weggehaald worden; met een paar gebroken meubelclips tot gevolg. Gelukkig hoefde van de rechterzijde alleen het bovenste scharnier iets bijgesteld te worden; dat kan wel zonder verwijderen van panelen.

De buitenvuldop voor de watertank ook erin ingezaagd; onze watertank komt rondom de gordelbok. Voor het laatste zaagwerk resteren nu de 3 dakramen en wat doorvoeren in de bodem voor de waterafvoer en koelwater motor tbv boiler.

En gestart met het frame van de verhoging; zodat we de waterinstallatie kunnen gaan maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie