Hefdak: voor- en nadelen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Autocaravana »

Voor de meeste mensen is het bij een VW-bus een no-brainer om voor een hefdak te kiezen. Niet voor niets zie je de Volkswagencamper bijna nooit met een verhoogd dag, maar vrijwel altijd met hefdak.
Voor mij is het belangrijkste de compactheid. Je kunt in elke parkeergarage en verschepingen zijn een stuk goedkoper. (Ik zit nu in Zuid-Amerika.)
Je vangt ook minder wind natuurlijk en je bent je buren minder tot last als je hem in de straat parkeert.
Voordelen zijn ook de betere ventilatie en dat je de vogeltjes hoort als je 's morgens wakker wordt.
Als het 's avonds te koud wordt kun je het dak geheel of gedeeltelijk dicht doen. 's Nachts doen we het op een kier als het erg koud is of als we minder willen opvallen bij vrij staan.
In de 35 jaar dat ik hefdakcampers heb gehad heb ik nooit lekkage gehad en ook nooit een beschimmeld doek. Bij langer stallen blijft het dak gewoon dicht. Een keer heb ik zelf een klein hefdak geplaatst op een T2, een keer een groot SCA-dak laten plaatsen op een Trafic en nu een VW fabriekscamper van 24 jaar oud.
Als ik goed ben ingelicht worden er tegenwoordig zwaardere eisen gesteld aan de dakconstructie bij het plaatsen van een hefdak, dus dat zou je moeten navragen.
Succes met je keuze.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Ik ben blij met alle reacties hier, inmiddels weer aardig verder gegoogled. Ik lees best wel wat aanbevelingen voor een SCA dak overal. Voor mijn bus zou de SCA 292 nu geschikt moeten zijn. Maar over bedrijven die SCA inbouwen kan ik niet zoveel vinden...Ik vond er 1 in Groningen en nog 1 in Friesland...Voor het inbouwen zou ik dat niet perse een probleem vinden, maar ik zou graag zo'n dak eens in het echt zien...En om alleen even te gaan kijken vind ik het wel ver...Ik woon onder Rotterdam dus dat zou al gauw een kleine 3 uur reistijd zijn.

Zijn er ook bedrijven meer in het midden/zuiden die SCA hefdaken leveren?

Austops heb ik wel gevonden en die hefdaken vind ik wel erg mooi, maar ik denk dat ik de afwerking bij SCA toch nog wat mooier vind...
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Inmiddels kwam ik via de site van SCA bij het bedrijf Hekkema kampeerauto's, heeft iemand daar toevallig ervaringen mee?

Naar ik begreep worden bedrijven niet openlijk besproken, maar ik hoop dat er dan via pb wat reacties komen. Op Google staan niet veel reviews en op fb/insta heb ik ze nog niet gevonden...ervaringen zijn dus meer dan welkom!
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Nou, ik dacht eruit te zijn...had een mooi hefdak van SCA gevonden. Maar blijkbaar moet er een LOTO verklaring bij en SCA heeft die niet (enkel Reimo) blijkbaar...

Ik wil mijn bus als rolstoelbus houden maar het rdw geeft aan dat een hefdak een wijziging is die alsnog gekeurd dient te worden...

Nja al met al lijkt het erop dat ik voorlopig nog even vast zal lopen en dat een hefdak er voorlopig niet inzit...flink balen...mja matrasje achterin dan maar...
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Camperbassie »

Is toch logisch dat een hefdak gekeurd moet worden, je halve of meer van je dak wordt verwijderd.
Versterkingen en plaatwerk verdwijnen.
In het hefdak van een gerenommeerd bedrijf zit een versterking die het gat compenseert.
Dat ontwerpen en bedenken en gecertificeerd krijgen kost geld, en maakt het verschil met de goedkopere daken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Ja dat snap ik, maar de nieuwe loto-verklaring snap ik niet....Het is niet dat een SCA dak nou echt onder een goedkoper dak valt...(en ook niets alsof SCA geen keuringen doen ofzo)

Het enige merk dat de Loto verklaring afgeeft is Reimo....Dus is de optie nu..of Reimo, of niets en dat vind ik wel vreemd?!
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door rongreven »

Bij deze leverancier staat RDW gekeurd.
Maar wat de keuring inhoud staat er niet bij?
Mogelijke oplossing?

Slaaphefdak geschikt voor Volkswagen Transporter T5 T6 T6.1
€ 2.350,00
https://link.marktplaats.nl/a1495552134 ... ialbuttons
Groet, Ron Greven
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Daar ben ik vorig jaar geweest maar hij dacht het niet voor elkaar te kunnen krijgen bij een rolstoelbus (zitplaats achterin), maar bedankt voor de tip!

Heb inmiddels nog een dealer gesproken en die gaf aan te verwachten dat het hefdak dat ik wil van SCA de goedkeuring nog wel gaat krijgen...Ik moet dus even geduld hebben en hoop houden maar 😅

Voor nu maar rond ah kijken voor een box die ik erin kan zetten om te slapen, toch fijner dan een los matje/matras en ook fijn om wat bagage kwijt te kunnen.

Vorig jaar had ik mijn tas/koffer ad rolstoelbevestigingen verankerd, opzich prima maar lagen daardoor wel midden op de vloer :lol:
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door rongreven »

Veel succes met het vervolg.
Toch wel iets van gezonde spanning wat betreft de afloop.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie