Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ariyo
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 13:19

Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door ariyo »

Wij zijn bezig met de zelfbouw van een camper. Er ligt inmiddels 625 watt op het dak, en 400 Ah lifepo4 achterin. We gaan voor een vaste douche. We koken op gas. Verder hebben we de bekende eisen: een maxxfan, twee laptops, telefoons etc. We reizen offgrid, zullen weinig van walstroom gebruik maken. We reizen ook wel in de herfst/winter. 'Stealth' is belangrijk voor ons. Hoe minder overduidelijke 'camper' kenmerken hoe liever we het hebben. Zonnepanelen zijn ook goed weggewerkt bijvoorbeeld, geen caravanraampjes, geen zichtbare walstroomstekker, etc . Echt stealth is natuurlijk onmogelijk, maar hoe meer hoe liever.

De hebben 3 warm watersystemen op het oog:

- een elekrische boiler van Truma
Voordeel: geen gat in de wand ('stealth' verhaal). Vrij groot volume van 14 L. Acceptabele opwarmtijd van 70 min.
Nadeel: relatief trage opwarming. Trekt veel stroom (zo'n 85 Ah van 15-70 graden, volgens de beschrijving). Onbekend hoeveel hij gebruikt om op temperatuur te blijven.

- een gas/elektrische boiler van Truma
Voordeel: veel sneller heet, trekt minder stroom, gas hebben we toch al
Nadeel: gat in de wand, 10 L, Onbekend hoeveel hij gebruikt om op temperatuur te blijven.

- een fothermo fotovoltaische caravanboiler
Voordeel: betaalbaar, geen gat, kan 'rest'-electriciteit gebruiken van accu, kan ook direct op zonnepanelen aangesloten
Nadeel: 12v, dus erg traag (8 graden/u), combinatie/switchen van accu/zonnepanelen lijkt niet ingebouwd, en moet custom gemaakt, klein volume van 8 a 9 L, max temp 65.

Onze vraag aan jullie: met deze electrische installatie, is het gebruik van bijvoorbeeld de elektrische Truma aan te raden? Of zitten we nog wat krapjes? En heeft iemand ervaring met hoeveel Watt/Ah de truma's of Fothermo gebruiken om op temperatuur te blijven gedurende ca 24 uur?

Zie ik nog wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door beatrix18 »

Geen antwoord op je vraag, maar meestal begint men met wat wil ik en wat is daar voor nodig.
Jij begint andersom:
Er ligt inmiddels 625 watt op het dak, en 400 Ah lifepo4 achterin.
Vervolgens komen de vragen ... :roll:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je in de herfst en winter gaat reizen, heb je ook verwarming nodig. Dan kan dieselverwarming c.q. een combitoestel een interessante oplossing zijn. Bijv. de Truma Combi D, een dieselkachel met 10 ltr. boiler. Met dieselverwarming heb je geen gehannes met gasflessen die in koude periodes snel leeg zijn. De Truma Combi D heb je ook in de DE-variant, die heeft een geïntegreerd electrisch verwarmingselement.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door beatrix18 »

+1 :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door DJSmiley »

Diesel zou ook mijn optie zijn. Gas is toch prijzig en je loopt met gasflessen te slepen, of je moet een LPG installatie nemen.

Diesel heb je sowieso al bij je.

Alternatief zou een combi ding zijn zoals een Pundman of de nieuwe Autotherm Combiboil (die komen binnenkort uit). Dan kun je de warmte van de dieselkachel gebruiken als basis en waar nodig electrisch bijverwarmen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door StealthCamper »

Gewoon potje op het vuur zetten en dan wassen in een tobbetje? 8-)

Ow nee je gaat voor een vaste douche lees ik.
ariyo
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 13:19

Re: warm water: gas of stroom bij 400 Ah/625w



Bericht door ariyo »

evdoetelaar+larana schreef:
ma 06 nov 2023, 18:48
Als je in de herfst en winter gaat reizen, heb je ook verwarming nodig. Dan kan dieselverwarming c.q. een combitoestel een interessante oplossing zijn. Bijv. de Truma Combi D, een dieselkachel met 10 ltr. boiler. Met dieselverwarming heb je geen gehannes met gasflessen die in koude periodes snel leeg zijn. De Truma Combi D heb je ook in de DE-variant, die heeft een geïntegreerd electrisch verwarmingselement.
Had ik moeten toevoegen: we hebben een dieselheater (al) ingebouwd
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door kampo »

Wat zie je nog over het hoofd ?
Ik zou zeggen lees je in. Men is hier heel sterk in alles wat als oplossing goedkoper lijkt.
Er staat bv op dit forum hoeveel stroom je verbruikt om een magere 6 liter boiler elektrisch op temperatuur te brengen. 12 liter verbruikt het dubbel, maar dan kan je zeer nipt met 2 douchen.
Vergeet de druk van de pomp niet en de boiler moet dus een hoge drukversie worden of niet ?
Hoe maak je hem leeg, want anders is die bij de eerste vorst al stuk.

En het hoofdprobleem is dat het niet werkt zonder stroom.
Dus gedurende 5 maanden per jaar kan je niet echt off grid staan.
Je mag nog het dubbel accu's en zonnepanelen hebben. Het is dan snel gedaan.

Een elektrische boiler is zelden een volwaardige oplossing.
Maar wel goedkoper.
Ik gebruik regelmatig een 230V/500W Pundmann van 6 liter op een 230Ah AGM.
In mijn eigen camper wil ik dat niet want te weinig warm water.

Nog iets. Na een paar keer weg in het tussenseizoen zet je er toch een dieselkachel naast.
Zo kou wil je niet leven. Voorzie meteen de plaats. Dat kan slechts op een 2 talplaatsen. Dus eerst de kachels plannen en wat overblijft kan je gebruiken voor het interieur :-B

edit: oh de dieselkachel staat er al in. Slim :thumbup:
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door pwhooftman »

Wat erg weinig overwogen wordt (en waar ik zelf ook geen ervaring mee heb maar anderen wel) is een geiser (op gas). Direct warm water, en niet meer dan op dat moment nodig, en geen gasverbruik voor het warmhouden van een voorraad. En nog erg goedkoop ook, voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/de-1-campin ... KQEALw_wcB
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door Lambiek »

Gezellig zo'n stealt camper

Wat een onzin,.....

Zou het eerder verdacht vinden dat zo'n lelijke werkbus ergens staat.... ... waar ik "stiekem" 2 mensen in heb zien komen en niet eruit......haha.

Doe toch gewoon.

En betaal een paar euro voor overnachting.....

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

.
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door trevE »

Lambiek schrijft....Ik merk op....

Gezellig zo'n stealt camper
Zeker weten....

Wat een onzin.....
Voor de een onzin voor de ander zinvol....

Zou het eerder verdacht vinden dat zo'n lelijke werkbus ergens staat.... ... waar ik "stiekem" 2 mensen in heb zien komen en niet eruit......haha.
Dat krijg je met gluurders....en is niet om te lachen maar eerder om te janken....

Doe toch gewoon.
Zijn jou opmerkingen gewoon?....die slaan echt nergens op....

En betaal een paar euro voor overnachting.....
2 Euro dus....waar vind je die plekken?....

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Fijn om te lezen wat jij gebruikt....weten we dat ook weer....

trevE....
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door MarceldeHoog »

Lambiek schreef:
ma 06 nov 2023, 23:22
Wat een onzin,.....
Dat vat je reactie goed samen: voegt niets toe aan een oplossing voor gestelde vraag.

Wij werken met een electrische boiler (400W) en dat bevalt goed, mits er ook af en toe een stuk wordt gereden. Op mooie zonnige dagen weten de panelen de accu wel vol te houden, maar op bewolkte dagen is zo'n boiler een flinke hap uit je accu. Dat moet ook weer worden bijgeladen, vandaar af en toe tijden.

Voor jullie situatie zou ik dan ook altijd voor gas/diesel gaan. En dan dus een uitlaat hebben inderdaad, want waar verbranding is, moeten de gassen worden afgevoerd. Voor een stealth camper zou dat het mooiste op het dak uit komen (of onder de bus, net als bij een diesel kachel).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door MarceldeHoog »

Nog 1 aanvulling: of je nu 12 volt of 220 volt gebruikt, buiten het verlies van een omvormer maakt het niet uit: de hoeveelheid energie om een liter water op te warmen blijft hetzelfde.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Warm water: gas of stroom bij 400Ah accu en 625W zonnepanelen?



Bericht door beatrix18 »

de hoeveelheid energie om een liter water op te warmen blijft hetzelfde.
de hoeveelheid energie om een liter water op te warmen blijft hoog. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie