Garantieproblemen ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door califke »

hallo,

mijn camper wordt binnenkort 2 jaar, ik heb een aantal problemen aangekaart bij mijn verkoper / garage, en vervolgens langs geweest om de zaken te herstellen.
Er waren verschillende zaken te doen maar één ervan was de kraan vervangen, die was na 14 maand in de keuken defect.
Na het vervangen van de kraan en de andere zaken in orde te hebben gebracht kwam de rekening.

Volgens hen valt de kraan ( en de werkuren) niet onder de garantie , aangezien dit een defect is door gebruik.

Ik was verrast ik dacht dat ik 2 jaar garantie heb op problemen in het campergedeelte, maar niets blijkt minder waar te zijn, het is blijkbaar aan de garage om te bepalen als ik bepaalde zaken te veel heb gebruikt en ifv daarvan moet ik wel of niet betalen.

BTW de kraan was in nieuwstaat en er was niets aan te zien, de mensen (niet de verkoper) vertelden me dat het een interne elektrische switch was die kapot was..

Ik heb dus een serieuze factuur mogen betalen... is dit normaal? hebben anderen hier gelijkaardige ervaringen met garantie en campers?
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Garantie problemen ervaringen?



Bericht door PJD »

Ik vind dat een kraan zeker meer dan twee jaar mee moet gaan, en dat mag je mijns inziens zeker ook wel verwachten, ook al gebruik je hem dagelijks, maar ja, je hebt betaald en dat is eigenlijk een teken dat je het er mee eens was, of heb je op de factuur laten zetten dat je onder protest betaald hebt, dan kun je er nog een zaak van maken, de eerste twee jaar is het aan de verkoper om hard te maken dat jij er onzorgvuldig mee bent omgegaan, na die twee jaar is het aan jou om te bewijzen dat jij er netjes mee bent omgegaan en de kraan langer mee moet kunnen gaan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door seth_space »

BTW de kraan was in nieuwstaat en er was niets aan te zien, de mensen (niet de verkoper) vertelden me dat het een interne elektrische switch was die kapot was.
Dit klinkt niet als een eerste eigenaar die aanspraak maakt op garantie.
Waarom is die kraan in "nieuwstaat" dat is toch normaal met een camper van minder dan twee jaar oud.
Dus de informatie lijkt wat incompleet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door califke »

eh, nieuwstaat, betekent dat hij er uitzag zo goed als nieuw en geen kalkaanslag, normaal gebruik maar goed onderhouden.
De kraan en de wagen is 23 maand oud, maar defecte kraan al na 14 maand.

Ik schreef nieuwstaat, maar had misschien beter verwoord kunnen worden als uitstekende staat, sommige mensen hun camper ziet er na 6 maand al uit als eentje van 4 jaar, dat wou ik weergeven...
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door Bob Diesel »

En wat is nu de vraag
Wat wil je horen ,of niet :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door bently »

Had je dat van die kraan wel al gemeld bij 14 maanden ? Ik zou toch nog eens gaan praten bij die verkoper .
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Garantie problemen ervaringen?



Bericht door califke »

PJD schreef:
ma 30 okt 2023, 17:49
Ik vind dat een kraan zeker meer dan twee jaar mee moet gaan, en dat mag je mijns inziens zeker ook wel verwachten, ook al gebruik je hem dagelijks, maar ja, je hebt betaald en dat is eigenlijk een teken dat je het er mee eens was, of heb je op de factuur laten zetten dat je onder protest betaald hebt, dan kun je er nog een zaak van maken, de eerste twee jaar is het aan de verkoper om hard te maken dat jij er onzorgvuldig mee bent omgegaan, na die twee jaar is het aan jou om te bewijzen dat jij er netjes mee bent omgegaan en de kraan langer mee moet kunnen gaan.
ik snap dat ik betaald heb, als je daar mee aageeft dat ik akkoord ben dan is dat zo, maar in principe ben ik niet akkoord, en heb 25 minuten gediscussieerd, maar voor de garage was dat voldoende, ze zeiden dat ik weigerde te betalen en daar hield het mee op voor hen, ik kon natuurlijk de politie er bij halen (ze hebben immers mijn sleutels, dat heb ik in het verleden al eens voorgehad met een nieuwe AUDI wagen van me die plots stil stond na 4 maand, de garagist zei dat ik iets verandert had aan de motor, wat ook onzin was ) of een rechtszaak aanspannen, maar laten we eerlijk zijn, kosten baten analyse... dat is/was me het allemaal niet waard.

Maar ik voel me wel in het zak gezet, en wou weten als dat vaker voorkomt dat verhaal van die garantie.. hun feedback was, het eerste jaar is alles sowieso garantie, na het eerste jaar ( en dus voor de officiële 24 maanden) kijken ze naar het gebruik, en de fabriek geeft aan dat de garagist die beoordeling kan doen, aan de kraan was er niets te zien, ze zeggen gewoon dat de switch te veel gebruikt is geweest en dat je dat nooit kunt zien.. soit een dovemansoren gesprek..
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door PJD »

Ik.zou genoeg weten bij zon verkoper, mij niet meer gezien, hoe bewijst hij dat jij er niet als een "goed huisvader" od "moeder" met de kraan bent omgegaan en dat daarom de switch het heeft begeven, je kan er namelijk niks mee, niet servicen of onderhouden, het werkt of het is stuk.
Een raamschakelaar gebruik je waarschijnlijk meer, mijne is stuk na 12 jaar gebruik, en dat 11 jaar door bouwvakkers, dat dat geen garantie meer is is begrijpelijk.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door AadenAnke »

Ik zou de rekening een 100 kopieën van maken een mooi spandoek en bij drukke momenten voor de deur gaan staan en de kopieën uitdelen zeker weten dat hij heel snel met een oplossing komt iemand met de telefoon laten filmen een leuk YouTube filmpje doen wonderen :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
gertjan
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 13 aug 2004, 10:54
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door gertjan »

Naast de 2 jaar garantie die je bij aankoop van je camper hebt gekregen is er ook nog de wettelijke garantie zoals genoemd in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Deze wettelijke garantie ook wel conformiteitsgarantie genoemd houdt in dat het afgeleverde product moet voldoen aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Dat betekent in dit geval dat je mocht verwachten dat die kraan langer goed zou functioneren dan 14 maanden. Het is namelijk volstrekt niet normaal dat een kraan zoals deze binnen die termijn kaduuk gaat. Op grond daarvan had de verkoper geheel gratis de kraan moeten vervangen.

Het verhaal dat ze je verteld hebben valt in de categorie "juridische lulkoek".

Dus gelijk heb je, maar nu nog gelijk krijgen.
Groet,
Gertjan
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door isoplus »

Waar camperboeren niet van houden is garantie leveren, maar er zijn goede, redelijke en slechte. Een kraan met een microswitch kost niet de wereld en het ding is binnen een half uur gemonteerd, kosten schat ik op euro 165,= maximaal.
Daar drukte over maken heeft weinig zin, dat weet die camperboer ook!
Het geeft wel aan hoe dat bedrijf over service denkt, probeer het eens met een vriendelijke brief waarin u mededeelt dat de gang van zaken u niet bevalt, geef tevens aan dat u tenminste wat coulance verwacht en een antwoord binnen een termijn van 14 dagen. Zeg ook dat u bij uitblijven van een antwoord en een redelijke tegemoetkoming in de gemaakte kosten, u een klacht gaat indienen bij de fabrikant. Vaak helpt zoiets om met elkaar in gesprek te kunnen blijven, zoniet zoek een ander service bedrijf!
Overigens, uw kraan schakelt waarschijnlijk direct de pomp, een bron van ellende vooral als de camper vaak gebruikt wordt.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door willemzon »

Ik denk echt dat het de willekeur is van het bedrijf.
Het ene bedrijf zal zondermeer alles onder garantie vervangen en de andere doet moeilijk.

Dat vindt je ook vaak in de reviews terug,
een negatieve review vinden bedrijven trouwens erg vervelend weet ik uit ervaring. Maar ja als het terecht is, zo is dat natuurlijk ook met een goede review.

Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door califke »

bedankt voor jullie verschillende reacties,

ik dacht idd ook dat het juridische lulkoek was, het probleem is dat de wagen in Duitsland is aangeschaft in corona tijden (geen camper beschikbaar omdat er lange wachttijden van jaren waren/ onze California was aan vervanging toe en we moesten iets groter hebben/ ik heb nood aan een automaat.. dus enkel in Duitsland verkrijgbaar in die periode), dat zorgt voor twee problemen, dat ik afhankelijk ben van de willekeur van de Duitse dealer, en dat ik dus niet zomaar over en weer kan rijden en hem achterlaten om terug te komen op een discussie.
Ze hadden me ook beloofd dat ik in België ging geholpen worden bij de een verdeler van hun merk, maar eenmaal ik daar kwam opdagen werd ik met de middenvinger doorverwezen naar Duitsland.

Tweede puntje is dat ik vermoed dat ten tijde van Corona veel minder kwaliteit werd afgeleverd door van alle zaken (veel opties op de wagen ontbraken simpelweg omdat ze niet de componenten voorradig hadden), en dat hebben we wel degelijk aan onze camper al gemerkt , al vaker stonden we in panne, of ook de camper was niet naar gemiddelde standaarden afgewerkt.

Wat ik ook heb gemerkt is dat zowel bij mijn dealer als andere, ze veel problemen hebben met hun werkuren terugbetaald te krijgen van zaken onder garantie, maar even goed ook materiaal stukken, ze zeiden me vlakaf (in meerdere dealers van dat merk), de fabriek moet mij nog zoveel werkuren terug betalen etc..
Daar sta je dan, dat zijn mijn zaken niet, maar zo werd ik geweigerd in België , en zo moest ik facturen gaan betalen van andere zaken die je normaal in garantie zou moeten kunnen krijgen.

En het is niet dat ik niet geprobeerd heb, ik kreeg gewoon een dikke nee..

De fabriek/merk staat overigens te boek als een van de topmerken..

ìk vond het mooi verwoord hierboven, het is niet omdat je gelijk hebt dat je gelijk krijgt
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Garantieproblemen ervaringen?



Bericht door AadenAnke »

Hoe het met camperdealers is weet ik niet maar bij garantie van auto’s is het eerst de onderdelen bestelen en afrekenen de voor garantie claim onderdelen opsturen naar de importeur en als die claim wordt geaccepteerd krijg men het betreffende onderdeel nogmaals geleverd om op de plank te leggen. Dus dat de Belgische dealer niet gelukkig is en niet staat te springen van blijdschap als je komt begrijp ik wel. Heel vervelend natuurlijk maar rechtstreeks met de verkopende partij moet je zaken doen! Hoe het Duitse consumenten recht in elkaar zit heb ik geen idee van! Maar ik denk dat je nu wel erg laat ben met claimen

Gr Aad
Plaats reactie