Micro Modular Stealth Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Kende ik nog niet, die Trespa. Ziet er inderdaad top materiaal uit, maar een beetje duur voor mij. We hebben hier nog een pot verf staan van enkele jaren geleden die toen voor de trap naar de mezzanine van m'n zonen diende. Hopelijk is die verf nog goed/te redden want dan kost 't mij nu niets en moet ik ze niet weggooien. Is lakverf speciaal voor trappen en zo en dus zeer krasbestendig (voor verf). Bedoeling is om niet te primeren en gewoon meteen te verven, zodat de verf goed doordringt en het dus heel stevig wordt.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Whatever »

tranny schreef:
zo 31 dec 2023, 13:50
Daarom heb ik overal trespa gebruikt i.p.v. hout... splintert niet, hoeft niet geschilderd te worden en is krasvast.

....maar ook 4 x zo zwaar als hout.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

4 keer zwaarder dan hout? :wtf: Misschien niet 4x zwaarder dan die zware multiplex die ik gebruikt heb, maar dan zou het sowieso te zwaar geworden zijn, want nu is het eigenlijk redelijk goed te dragen, maar het zou niet veel meer mogen zijn om echt onhandig te worden. Met twee personen lukt het vrij makkelijk om een element er in te zetten of uit te halen, maar ik zou het toch liever niet alleen moeten doen want dan zou het wel zwoegen worden hoor.
Dit is allemaal gelukkig geen issue meer voor mij aangezien ik het materiaal dus al had. Dat bespaart een hoop denkwerk ;-)
De kleur heb ik ook niet bewust gekozen. Het werd een soort donker-grijs-blauw aangezien ik nog een vol blik blauwe trapverf had staan en ook nog een overschotje zwart er bij geklutst heb.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tranny »

Whatever schreef:
zo 31 dec 2023, 20:50
tranny schreef:
zo 31 dec 2023, 13:50
Daarom heb ik overal trespa gebruikt i.p.v. hout... splintert niet, hoeft niet geschilderd te worden en is krasvast.

....maar ook 4 x zo zwaar als hout.
Geen 4x zo zwaar maar ongeveer 2x zo zwaar: 1350 kg/m3 voor trespa versus ca. 700 kg/m3 voor multiplex.
En dat meergewicht van trespa compenseer je vervolgens weer volledig dankzij de helft minder noodzakelijke dikte van het bouwmateriaal... voeg je daarbij het gewicht van het frame toe waarop het trespa verlijmd wordt dan zal je (afhankelijk van welk materiaal je voor dat frame gebruikt) netto uitkomen op ongeveer 1¼ x zo zwaar als multiplex.

De prijs ervan is wel een dingetje als je het nieuw gaat kopen, maar als je zoals ik een leuk restpartijtje trespa met houtprint op de kop weet te tikken dan is die prijs t.o.v. multiplex ook geen belemmering meer.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Hermine »

Stealthcamper, allereerst goed toe te horen dat je weer voldoende hersteld bent van zo een akelig virus. Dat ook jij in 2024 maar gezond mag blijven.

Complimenten voor je werk hoor! We hebben ooit zelf eens een Citroën Berlingo aangepast om te te kunnen gaan kamperen en dat kwam nog niet in de buurt van hoe jij het nu aanpakt.

Vast onnodige informatie voor je, maar wij legden tussen de irritant rammelende kookplaat en de glasplaat een absorberend afdruipmatje. Hadden we meer profijt van tijdens kamperen dan ovenhandschoenen.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Bedankt voor de wensen en bij deze aan iedereen gezondheid en goed gecamper gewenst voor dit nieuwe jaar.
Die ovenwanten vind ik wel handig om heet water mee uit potten te kunnen gieten, bijvoorbeeld na koken van pasta. Een vergiet meenemen vind ik minder nuttig. Waarschijnlijk worden die ovenwanten vervangen door een "vuile handdoek", want die is nog meer multi-inzetbaar.
Het schilderen duurt wat langer dan voorzien, zoals altijd alles langer duurt zeker? Of is dat enkel bij mij zo? ;-)
Het duurt lang omdat ik alle hoeken afrond tijdens 't schuren, zodat ze minder kans hebben op splinteren en je je er ook minder pijn aan kan doen.
Ondertussen zijn de linker en rechter elementen volledig af. De bedoeling is om deze week na 't werk nog wat verder te doen aan de andere onderdelen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Daar ben ik ook heel goed bekend mee. Dat alles langer duurt. De hoekjes schuren duurt lang, met een kantenfrees is dat zo gepiept. Als je die hebt natuurlijk. Dan kun je er een heel strak randje van maken.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Hermine »

En als je wel grondverf gebruikt zul je sneller een goed, glad en egaal resultaat bereiken. Ben er ook van overtuigd dat je dat minstens twee keer lakken (en dus ook schuren) bespaart. Tenzij het om beits gaat is het juist de bedoeling dat de verf niet in het hout trekt en daar wordt je toplaag zeker niet sterker van.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Zoals ik al zei is het plannen en het houtwerk bouwen mijn favoriete deel en ken of kan ik dus weinig of niets van afwerking.
Kan je aan een verfleek zoals ik uitleggen waarom het volgens jou de bedoeling is dat de verf niet doordringt?
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

DucatoDolf schreef: met een kantenfrees is dat zo gepiept. Als je die hebt natuurlijk.
Ik heb inderdaad een kantenfrees of twee, waarmee ik onder andere een zelfgemaakte eettafel en een keukeneiland mooi afgerond heb aan de rand, maar aangezien deze constructie nogal complex is en met veel uitstekende delen en kleine vlakken, was dat niet echt een optie deze keer. Ik heb het nu allemaal gedaan met zo'n simpel accu schuurmachientje, want met de bandschuurmachine zou het wel sneller gaan, maar soms wat te snel en dus minder accuraat.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Hermine »

Allereerst kost het gewoon heel veel verf, je kunt je zelfs afvragen of je ene blik volstaat. De mate waarin de verf wordt ‘opgezogen’ in het poreuze hout zal op plekken variëren met als gevolg een vlekkerig resultaten met zelfs matte plekken. Ook zullen de afzonderlijke vezels meer omhoog gaan staan: weer meer schuren. De in het hout getrokken verf zal moeilijk volledig drogen en uitharden. Je zult makkelijk te snel weer willen gaan verven, wat weer een negatief resultaat heeft voor die volgende laag. Al met al ben je lang bezig en krijg je geen fraai resultaat.

Na het ontvetten (wat je ook gebruikt, geen terpentine/white spirit, want vet) en schuren breng je dan de grondlaag aan. Geef extra aandacht aan de kopse kanten. Hierna kun je nog plamuren en deze delen vlakschuren.

Een goede vullende grondverf vormt een egale, beschermende ondergrond voor je lak die daarop goed zal hechten en uitvloeien. De grondverf droogt snel waarna je slechts nog licht op hoeft te schuren met een fijne korrel om je eerste laklaag aan te brengen. Dit doe je zo dun mogelijk. Als het nog niet voldoende gedekt is breng je na droging nog een laag aan.

Je zult niet veel grondverf nodig hebben, zal je echt de kop niet kosten. De luchtvochtigheid is wel te hoog nu om buiten te verven. Binnen doen dus.

Komt me zelf ook allemaal wat wijsneuzerig over, maar soit; het scheelt je echt tijd en ergernis.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Jan en Simonne »

tranny schreef:
zo 31 dec 2023, 13:50
Daarom heb ik overal trespa gebruikt i.p.v. hout... splintert niet, hoeft niet geschilderd te worden en is krasvast.
Is dat een beetje makkelijk te verwerken?
En hoe werk je de kopse kanten af?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Constructief tov hout niet. Het materiaal is keihard. Alles heel rustig met de juiste cirkelzaag zagen, eventueel afplakken omdat anders de toplaag krast van de zaag en ook makkelijker splintert. Splinteren voorkom je ook door goed gereedschap, maar dat slijt wel veel sneller. Goed voorboren, soevereinen/verzinken is een noodzaak of je moet plaatschroeven willen gebruiken. Kopse kanten doe je eigenlijk niets mee, is gewoon bruin/zwart plastic; wel een 45 graden kantje frezen aan beide zijden van de kopse kanten want het is vlijmscherp. Een papercut tot op je botten heb je zo opgelopen.

Wat afwerking betreft. 100% handiger. Omdat het niet hoeft :-B Je bent zeker met een leuk hout motief gewoon meteen klaar. Hout moet je nog schoonmaken, vullen, schuren, schoonmaken, gronden, schuren, schoonmaken, lakken, schuren, schoonmaken, aflakken.

On-topic. Het beste had je ook (af-fabriek) gegrond multiplex gebruikt. Dat scheelt een hoop en is ook gladder dan dat je het zelf doet. Kun je meteen (misschien even met schuurpapier aaien) aflakken. Maar dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tranny »

Kijk maar even in mijn topic "Busje gekocht... en toen?" hoe ik de opberg kasten in m'n kampeerbussie heb gemaakt.
viewtopic.php?t=8478319&start=57
Het is totaal een andere manier van werken als met hout, je moet voor de basis eerst een compleet frame maken en dat frame werk je vervolgens weer af door de trespa eraan te verlijmen met polymeerkit... in het maken van dat frame gaat het meeste denkwerk zitten.
Kopse kanten werk je af door deze iets af te ronden met een bandschuurmachine zodat de rand niet meer scherp is. (dan wordt het een bruin/zwart streepje), of eventueel door afdekken met een kunststof hoekprofiel.
Bij het zagen wel een zaagblad gebruiken wat voor trespa geschikt is, en zagen vanaf de achterkant van de plaat.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie