Advies gevraagd airco

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
BruurZenBuur
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:43

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door BruurZenBuur »

Wel bijzonder een rijdende werkplek. Ik neem aan dat jullie de bus als grijs kenteken/bestelwagen rijden. Wees je er van bewust dat de stoel in de laadruimte van een bestelwaqen niet kan/mag onder alle omstandigheden en tot een verzuimboete kan lijden. (wet op motorrijtuigenbelasting)

Goedkeuring; Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) onder de navolgende cumulatieve voorwaarden goed, dat een motorrijtuig dat aan alle fiscale inrichtingseisen voor een bestelauto voldoet, nog steeds kwalificeert als bestelauto als in de laadruimte vaste zitplaatsen zijn aangebracht.

Voorwaarden; Voor deze goedkeuring gelden de volgende voorwaarden:–de bestelauto is ingericht en wordt uitsluitend gebruikt voor het uitvoeren van werkzaamheden die passen binnen de onderneming of voortvloeien uit de taak van het openbaar lichaam op locatie. Voor het verrichten van deze werkzaamheden is het noodzakelijk dat de werknemer/ondernemer zijn werkzaamheden zittend in de stilstaande bestelauto kan verrichten;–de zitplaatsen zijn alleen geschikt om ter plaatse te worden gebruikt, hetgeen betekent dat de zitplaatsen niet voldoen aan de in de Regeling Voertuigen opgenomen eisen.Wanneer de zitplaatsen in rijdende toestand worden gebruikt is de houder strafbaar op grond van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en kan een verzuimboete op grond van artikel 13a, zesde lid, wet bpm, worden opgelegd.

Ander gebruik van het voertuig, bv weekendje weg of naar ikea en bedenk maar, kan bij controle dus tot verzuimboete lijden. Dat is de reden dat ik voor mijn inspectiewerk geen bestelwagen rij met werkplek achterin maar een camper. Mijn bestelwagen wordt ook voor andere doeleinden zakelijk gebruikt namelijk en de camper natuurlijk als youngtimer ook privé.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door PJD »

Leuk bangmakerij, wat staat er wat je aanhaald, de zitplaatsen mogen niet rijdend gebruikt worden, het is een salon en ik denk niet dat je dat rijdend moet doen, ik zie geen enkel probleem.

En wij hebben inspectiebussen met meerdere zitplaatsen achterin, en ook met airco, staat alleen wat meer accu capaciteit in, die wagens redden het 12 uur om op de accu te werken, draaien er ook computers en een rijdende camera op de accu, oja ook nog een radio en het onmisbare koffiezet apparaat en tosti ijzer, ben overigens blij dat ik er niet mee op pad hoef, saai werk.
Gebruikersavatar
BruurZenBuur
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:43

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door BruurZenBuur »

Beste PJD, gaat om beperking gebruik uitsluitend voor het uitvoeren van werkzaamheden in functie van de onderneming. :hug: Niks bangmakerij, enkel helder stellen dat er meer zit achter een handige bus en mobiele werkplek.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2229
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door DucatoDolf »

Voor die paar keer dat het zo warm is zou ik een goedkope mobiele airco neerzetten op 230v van de klant, of met een generator buiten. Dat zal wat uitdagingen kennen, maar anders wordt het een erg dure aangelegenheid
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door PJD »

BruurZenBuur schreef:
vr 29 sep 2023, 21:43
Beste PJD, gaat om beperking gebruik uitsluitend voor het uitvoeren van werkzaamheden in functie van de onderneming. :hug: Niks bangmakerij, enkel helder stellen dat er meer zit achter een handige bus en mobiele werkplek.
Als jij een bus hebt die ingericht is als werkplek heeft dat niks met een naheffing te maken als je die bus privé gebruikt om effe wat te halen bij een IKEA of dergelijke, zolang de zitplaatsen niet tijdens het rijden (dat is belangrijk) worden gebruikt is er geen sprake van een overtreding.(punt)

Je mag er zelfs in je vrije tijd in camperen,(wel opgeven dat de bus ook prive bereden mag worden, dus bijtelling betalen) als de uitrusting daarvoor er maar niet vast in staat maar als "lading" word meegevoerd, dus inderdaad, bangmakerij.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door hathi »

In de laadruimte mag toch geen zitplaats zijn,maar hoe dat dan strookt met de wet ?…dat zou ik wel willen weten,maar mss kan Tonic,daar opheldering over geven ? Of mss word het toch gewoon een personenauto kenteken !?
Hans
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door PJD »

Mag alleen als die zitplaats gebruikt moet worden voor het uitvoeren van je beroep/werkzaamheden, en je mag die zitplaatsen niet rijdend gebruiken.
Gebruikersavatar
Juul_Jumper
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 19:32

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door Juul_Jumper »

Dank voor het uitspreken van jullie zorgen, maar ik kan jullie garanderen dat de werkzaamheden volkomen legaal zijn en van tevoren goed zijn besproken met de gemeente en RDW. Het was destijds even uitzoeken onder welke categorie het bedrijf viel, maar we zijn eruit en wij hoeven ons nergens zorgen om te maken.

Om terug te komen op het topic, ik heb deze video gevonden. Als dit de temperatuur een aantal graden omlaag kan brengen is dit zeker een oplossing voor onze situatie. Zonodig met 2 van deze apparaten of 1 grotere.
"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat."
Gebruikersavatar
BruurZenBuur
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:43

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door BruurZenBuur »

Ecoflow heeft een mobiele airco maar specificaties zijn ook wellicht mager. (10m³ 5 graden koelen op 10 minuten) L4H3 bus heet 17m³ inhoud aan laadruimte en dan je cabine nog. Ik zit wel al tijdje te denken aan zo'n powerstation voor mijn in de bus in plaats van huishoudaccus. Mobiel te gebruiken met welke wagen ik ook weg ben en geen gedoe met aparte laders/omvormers etc.

https://eu.ecoflow.com/products/wave-2- ... onditioner

Afgelopen zomer was ik al wel afgestapt van het idee zo'n airco in de camper te gebruiken. Met hefdak omhoog heb je behoorlijk trek door de bus wat voldoende koel was ook al sta je in de zon. Kan een groot dakvenster (al dan niet met ventilator) geen uitkomst bieden? Eventueel een luifel en plaatsen cabine raamisolatie om de warmte buiten te houden.
Laatst gewijzigd door BruurZenBuur op do 05 okt 2023, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraagd airco



Bericht door DJSmiley »

Zoek eens op verdampingsairco.

Het kan werken maar is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Neem dan minstens een vaste.

Of investeer in een dikke accuset en omvormer, dan kun je de airco wel een paar uurtjes draaien mits je daarna weer een paar uur aan de 230V kan staan om de accuset weer op te laden.
Of, makkelijker in dit specifieke geval, koop een Ecoflow Delta 2 max ofzo. Daar kun je een airco ook wel een uurtje of 3-4 op draaien (en in 1,5-2 uur weer opladen). Desnoods via een EV laadpaal tussen een paar afspraken in (met een verloopkabel)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie