Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 257
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door poldertoerist »

Ik zou het zelf niet kiezen, maar kan je smaak wel waarderen!

I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door DucatoDolf »

Hartstikke leuk juist 8-) . Veel zelfbouwers hebben juist vaak ietwat saaie interieurs vind ik.
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door CitizenVeen »

Paar maanden verder, inmiddels is de camper zo goed als af, op wat laatste details na, waarmee ik lekker wacht to het wat minder ijzig koud is :-B
Ik heb ook wat tussentijdse foto's erbij gedaan zodat je een beetje kan zien hoe 't gemaakt is.

Meubels zijn allemaal van meubelpaneel (gelamineerd spaanplaat). Want goedkoop, sterk, licht, en dan kan ik de constructies zelfdragend maken ipv een frame met aftimmering, dacht ik.
Wat vurenhouten balken hier en daar.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

De meubels bestaan uit 4 lossen onderdelen:
De bedbank (links)
De hoge kast (rechts midden)
Het keukenblok (rechts voor bij de deur)
En dan kleine stukje bank bij de achterklep (rechts achter)

Dat zijn in principe losstaande kasten, die je zo in elkaar kan klikken. Ze zitten aan de vloer (en soms aan elkaar) vast met hoekjes die je in het midden vastzet met een bout. (op de middelste foto zie je er eentje zitten, op de grond waarmee de kast tegen de grond is vastgezet. Kende ze nog niet, handige dingen, kan wel een link opzoeken als iemand geintresseerd is).
Als je in totaal 12 bouten losdraait (en de electra kabels eruit trekt), kan je het hele interieur er in een uurtje uit halen. Eventueel in een andere T5 weer vastzetten. Leek me wel handig.
Dit is bijvoorbeeld het losse keukenblok (hier nog zonder keukenblad):

Afbeelding


De lattenbodem van de bedbank kan je in drie delen uitschuiven, zo kan je een L-vormige hoekbank maken, een bank met er tegenover een stoel, of een bed. De lattenbodem was in in eerste instantie 12mm multiplex, vond ik toch wat dun, dus later nog latjes erop geplakt tot 24mm multiplex. Dan kan ik nog flink aankomen van de Franse kaas :).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De grote deur van de middelste kast klapt uit tot tafel:
(met het zelfde print als het behang, onder een laag epoxy)


Afbeelding

Afbeelding


Nadeel van meubelpanelen is het kunsstof heb ik gemerkt, verf pakt slecht, verlijmt ook moeilijker.
Ik denk ook dat een frame constructie met dunne aftimmering, iets lichter is. Ik hou zelf alleen niet zo van de kwetsbaarheid van 3 of 6mm dik plaatmateriaal. Zitten sowieso niet echt zware dingen in, dus heel precies rekenen met gewicht was niet echt nodig.

Fornuis is een 2 pits Amazon fornuis, met verstuivers voor butaangas. We nemen het grootste maat campingaz fles mee. Lekker klein, en kan je overal krijgen. De drukregelaars van campingaz zijn niet om mee te rijden, dus loskoppelen voor je gaat rijden. Deed dat met de vorige camper ook sowieso altijd al eigenlijk. Beetje hetzelfde als campingkoken dus, maar dan op een plaat in de bus.
Kraan zit aan een uitrekbare leiding (1.5m), dus kan je buiten mee douchen.


Nog wat plaatjes van het interieur:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooral in november en oktober aan gebouwd, dag of 3-4 per week wel (ik had veel vrij). Denk dat het bouwen wel een dag of 20 heeft gekost.

Vragen etc, of waarom we dingen er wel en niet in hebben, of hoe het gemaakt is stel gerust. Ik babbel graag over constructies ;).

Dank ook voor de behulpzaamheid en tips die hier altijd makkelijk te vinden zijn!

groetjes!
Laatst gewijzigd door CitizenVeen op do 11 jan 2024, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door EasyBee »

Jammer dat die afbeeldingen in een browser op Windows 11 niet te zien zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door CitizenVeen »

hmm :think:
Het zijn links die ik uit mijn gphoto's gecopypaste heb.
Je kan geen afbeeldingen direct uploaden naar camperforum toch? Alleen via "[ img]externe url[/img ]" toch?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door EasyBee »

Ik zet al mijn foto's die ik wil delen op https://postimages.org/ en dan werkt dat [ img]externe url[/img ] dus prima.

Bijvoorbeeld Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door CitizenVeen »

lekker autotje ;).

Ik heb een in google photo's zitten morrelen en heb de directe links naar de plaatjes gebruikt. Ik denk dat het nu wel werkt (in mijn vorige post, geedit), kan je ze nu zien? Als je refreshed? thanks!
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 11 jan 2024, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door EasyBee »

Die Ursaab in het Saab Museum in Trollhättan, ja :thumbup:

Jouw foto's Afbeelding helemaal mooi.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door jansloos »

Hoe krijg je nou meer dan 3 foto's in een bericht.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Volkswagen Transporter T5.1 naar kampeerwagen



Bericht door EasyBee »

Als je niet de foto plaatst in het bericht door het als bijlage toe te voegen, maar ipv daarvan alleen een link plaatst (bijvoorbeeld zoals ik al aangaf) kun je wel 10 links of meer in 1 bericht kwijt. Als bijlages direct in het bericht, is het maximum inderdaad 3.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie