schakelvork/of -tong achteruitrijschakelaar

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
rodeo
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 21:58

schakelvork/of -tong achteruitrijschakelaar



Bericht door rodeo »

Ik had in een ander draadje deze reactie gegeven op het moeilijk kunnen demonteren vd schakelaar:"Bij de Ducato 2.3 2008 is de schakelaar zo te bereiken. Je hoeft niets vooraf te demonteren of los te maken. Omdat de schakelaar diep zit en ook nog in een kuiltje, kan je moeilijk met je vingers erbij en ook niet met een schroevendraaiertje om het haaklipje van de connector te lichten. Bij mij zat het lipje ook nog aan de achterkant!! Na gepruts van een uur heb ik ten einde raad een stijf draadje van 0,5 mm dia in een rechthoekig lus gebogen ter breedte van de stekker en ongeveer 5 cm. lang (mag langer). Dit naar beneden schuiven langs de connector tot onder het lipje. Tegelijkertijd licht trekken aan de connector en (flink) trekken aan de lus. De lus laat het haakje wijken en dan schiet de stekker los. In mijn geval kan het gewoon met een pijpsleutel 22mm los gedraaid worden. Snap niet waarom de schroefdraad zo is gemaakt dat het lipje automatisch aan de voorkant komt te zitten!?"

Maar nu begint mijn verhaal, want ik heb een nieuwe schakelaar gehaald en nog deden de achteruitrijlampen het niet. Met de schuifmaat gemeten hoe diep de schakelvork/tong (ik weet niet hoe je zoiets noemt, maar het is een plaatje in de versnellingsbak dat het palletje van de schakelaar indrukt) en deze blijkt nogal ver naar onderen zodat het de schakelaar max. 1 a 1,5 mm wordt indrukt. Dat is dus technisch gezien veel te weinig. Moet melden dat de nieuwe en oude schakelaar uitwendig identiek zijn. De nieuwe schakelaar schakelt pas als je het zo'n 4mm indrukt wat eigenlijk normaal is voor zo'n (grove) toepassing.

Weet iemand van jullie of je het plaatje vd schakelvork voorzichtig omhoog kan buigen, bijv. met een haakijzer?
Plaats reactie