LiFePO4 accu levensduur advies/vraagje/weetje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
king of the kaloot 2006
Berichten: 249
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes

LiFePO4 accu levensduur advies/vraagje/weetje



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Beste mensen,
Ik lees dat veel mensen een lithium accu aanschaffen.

Maar nu vraag ik mij iets af. Ik lees overal dat een lithium accu slijt de tijd dat hij vol of helemaal leeg is.
Het beste "bewaar" advies is dan ook de accu tussen de 20 en 80% lading te houden en dus niet helemaal vol.
Helemaal vol kan natuurlijk wel als je hem direct gaat gebruiken maar anders is het beter voor de levens duur om hem niet verder als 80% te laden.

Nu is mijn eigen ervaring dat ik niet zo heel veel vrij sta. Maar wel eens een weekendje weg ben. Met een compressor koelkast van 45w zijn mijn normale accu's dan voldoende .
Verder zijn mijn accu's bijna altijd vol van het rijden of van de stroom thuis of eventueel van de camping.
Mij lijkt het dan ook dat lithium accu's veel zullen slijten aan gezien ze in tijd gezien vaak vol zitten.

Hier hoor of lees je maar weinig over. Ik vraag mij dan ook af beseffen de meeste mensen dit nadeel van een lithium accu?
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Kroppie »

ik zou me daar niet teveel zorgen om maken, dat is slechter voor jouw levensduur dan voor die van de accu,s
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door pwhooftman »

En per saldo is de levensduur nog steeds erg lang. Ik heb ergens een keer een onderzoek gevonden naar die degradatie door overladen, veel meer dan 15% rendements verlies kwam het niet, tenzij je extreem ging overladen ( denk aan 16 volt).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Metor »

Valt in de praktijk wel mee, uit ervaring.
Heb al (8 jaar, edit inmiddels 9 jaar: accu is op 31mei 2014 aangeschaft) een lithium accu, en die zit het grootste deel van het jaar vol.
Aangesloten op een lader met druppellading, wat je ook niet moet doen voor lange levensduur.
Vorig jaar de capaciteit nog eens gemeten en was nog steeds 100%.
De accu werkt nog steeds alsof hij nieuw is.
En in periode met vrijstaan, wordt de accu regelmatig vrijwel helemaal ontladen en de volgende dag door de zonnepanelen helemaal weer geladen.
Laatst gewijzigd door Metor op zo 18 jun 2023, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door hathi »

Ik sluit me bij Metor aan, ofschoon mijn accu NOOIT met een externe lader geladen word,….maar hij komt dan ook NOOIT leeg,….wat weer door het motorlaadsysteem komt,….dus TS heeft heel wat stof om te lezen
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door EasyBee »

Ik had een semitractie 90 Ah accu van 25 kg er in en heb die vervangen door een 100 Ah LFP van 12 kg. Gewoon 1 op 1 vervangen en verder niets aangepast, dwz aangesloten op de Schaudt EBL 104. Die is in principe alleen geschikt voor klassieke loodzuuraccu, met een laadstroom van 10 A met een laadspanning van 14,4 V , terwijl druppelladen op 13,8 V gebeurt.
Voor minder dan € 400 gekocht. Wordt gewoon gebruikt zoals Metor en Hathi hierboven beschrijven.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Will
Berichten: 3566
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Will »

Hoe meer je je in een accu verdiept hoe slechter de levensjaren worden.
Mijn 100 ah lithium accu alweer 4 jaar aan de druppelaar in de stalling en in het voorjaar komt hij er ook weer als bijna nieuw voor de dag.
Het is veel belangrijker om hem niet over de top te jagen en voor een gemiddeld gebruik gaan ze over het algemeen lang mee.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door hathi »

Als ik hier de laatste 2 schrijvers lees,ben ik blij dat er ook nog gebruikers zijn welke zich niet laten beïnvloeden door die angst die er toch nog steeds rond die Lfp aanschaf heerst,en hun eigen plan kiezen ,,moesten er meer doen
Hans
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Going »

Mijne 300Ah ook 4 jaar. Bijna altijd vol door de solarlader. Geen druppel lader. Is het vol schakelt de bms de lader uit.
Ik ga er vanuit dat het gewoon volhouden bij niet gebruik heel misschien 5 % levensduur zal verminderen. Dan ga ik er ook vanuit dat het mij zal uitzingen en de misschien tweede eigenaar ook nog een tijdje er van zal genieten.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5717
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
zo 18 jun 2023, 15:03
ben ik blij dat er ook nog gebruikers zijn welke zich niet laten beïnvloeden door die angst die er toch nog steeds rond die Lfp aanschaf heerst,en hun eigen plan kiezen ,,moesten er meer doen
Of accepteren en respecteren dat anderen weloverwogen een andere keuze maken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Kroppie »

Daarom, ik geef mijn advies/mening en wat men er mee doet bepaalt ieder voor zich, geen probleem mee.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5717
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Camperic »

:thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Joost-hymerE510
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jan 2024, 18:11

Re: Lithium accu levensduur advies / vraagje/ weetje



Bericht door Joost-hymerE510 »

EasyBee schreef:
zo 18 jun 2023, 12:47
Ik had een semitractie 90 Ah accu van 25 kg er in en heb die vervangen door een 100 Ah LFP van 12 kg. Gewoon 1 op 1 vervangen en verder niets aangepast, dwz aangesloten op de Schaudt EBL 104. Die is in principe alleen geschikt voor klassieke loodzuuraccu, met een laadstroom van 10 A met een laadspanning van 14,4 V , terwijl druppelladen op 13,8 V gebeurt.
Voor minder dan € 400 gekocht. Wordt gewoon gebruikt zoals Metor en Hathi hierboven beschrijven.
Hi Easybee,

Ik lees dat je ook de Ebl 104 icm fiat 230/hymer gebruikt, heb ik je goed begrepen dat je zonder verdere aanpassing een LFP heb geïnstalleerd? Wij heben een hymer uit 96 met een Ebl 104 en ik wil de https://www.litime.de/products/litime-1 ... aturschutz installeren als huishoudaccu.....
Kan dat?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: LiFePO4 accu levensduur advies/vraagje/weetje



Bericht door EasyBee »

Ik heb bijna de zelfde accu, dwz Litime 12V 100Ah, maar zonder de temperatuursensoren. Werkt perfect.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie