Peugeot Boxer L1H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Samen met mijn vriendin hebben we een reeds omgebouwde boxer gekocht, L1H2 model. Dé bus waar we in de komende jaren veel mee willen gaan reizen! Ontzettend veel zin in, maar eerst aan de bak:)

Waar wij de inbouw niet mooi/praktisch genoeg vonden, hebben we besloten om het gehele interieur uit de bus te halen op het plafond en de vloer na. De bus is al voorzien van 3 zonnepanelen (3x100W), ramen, Maxxfan, isolatie en hier en daar bedrading. De bus is inmiddels leeg en we hebben de voorstoelen al draaibaar gemaakt. Dat is dan ook de basis voor onze opbouw, want met deze lengte zijn draaibare stoelen wel een must om alles uit de ruimte te halen.
IMG-20221116-WA0023.jpg
IMG-20221116-WA0023.jpg (306.46 KiB) 10332 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-28 at 08.32.35.jpeg
WhatsApp Image 2023-03-28 at 08.32.35.jpeg (218.68 KiB) 10332 keer bekeken
Ik heb voor nu het volgende plan uitgewerkt, maar ik moet zeggen dat ik veel keuzes lastig vond dus ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en of ik bepaalde dingen beter anders kan doen!

Plattegrond
image.png
image.png (102.6 KiB) 10332 keer bekeken
De basis wordt een zit/eetgedeelte voorin de bus en een lengte bed met een vast gedeelte van 135cm en een uitschuifbaar stuk van 65cm. Wanneer het bed is ingeschoven, is er bij de deur nog een stoel/poef met daarin extra kastruimte en een porta potti. Uitgeschoven komt het bed hier precies overheen.

Het keukenblok krijgt ook een compressor koelkast welke waarschijnlijk net 5cm dieper zal zijn dan de diepte van het keukenblok (als ik bij m'n keuze voor de Dometic CRX-50 blijf). Wellicht kan ik de koelkast nog iets dieper in het frame van de bus wegwerken dan de diepte van het keukenblok en scheelt dat nog een paar centimeter.

Elektriciteit
We willen de mogelijkheid hebben om off-grid te kunnen kamperen. Waar het plan is vooral naar het zuiden te reizen, verwachten we met 300W aan zonnepanelen genoeg stroom te kunnen opwekken. Koken willen we elektrisch gaan doen met een 2-pits inductieplaat en we gebruiken een draagbaar koffertje met kleine gasflessen mochten we buiten willen koken (of elektriciteit besparen). Met de volgende componenten wil ik de stroomvoorziening opbouwen:

- 2x 100ah Green Cell lithium accu
- Laadregelaar Epever Tracer 2210AN (heb ik al)
- Ective CSI20 omvormer 2000W/acculader 20A
- Orion TR Smart - dynamo laden

Is de laadregelaar gemakkelijk aan te sluiten op de Ective CSI? Of kan ik beter voor een Ective SSI gaan om te minimaliseren in aantal componenten?

Wat betreft de accu twijfel ik ontzettend of ik beter een grotere investering kan doen in een Victron. Naast de bekende voordelen vind ik het ook een voordeel dat die wel wat compacter is. Wat zijn ervaringen met B-merk Lithium accu's zoals Green Cell?

Water
De vorige eigenaar gebruikte twee 20L jerry-cans waarvan één voor schoon en één voor vuil water. Gestationeerd in het keukenblok. Ik ben er echt totaal niet uit wat ik hiermee wil. Dit neemt flink wat ruimte in het smalle keukenblok in beslag. En we zouden liever een schoonwatervoorraad willen van zo'n 50 liter. Zodat we iets langer niet moeten hervullen en met een uitneembare kraan zo nu en dan een buitendouche kunnen nemen.

Nu dacht ik eerst een watertank boven het wielkast te installeren, maar dit schijnt weer lastig schoon te houden zijn (en is vrij duur). Een andere optie is om het zo te houden en nog één of twee extra 20L jerrycans mee te nemen en die te bewaren onder het bed. De verloren ruimte onder het keukenblok voor lief nemend.

Voor nu is dit even van belang zodat we de definitieve indeling kunnen maken en aan de slag kunnen gaan met componenten bestellen, elektriciteit aansluiten en een frame maken. Ik hoor graag wat jullie vinden!
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Ivo-windsurf »

Heel veel plezier met inrichten van jullie bus. Het formaat L1H2 vinden wij nog steeds fijn en alles wat we nodig hebben zit er in.
Advies over hoeveel liter water etc. kan ik je niet geven. Doe vooral wat jullie het beste lijkt en al reizende ga je ervaren of dat inderdaad zo is.
Zeker als je naar zuidelijke landen gaat ben je veel buiten:)
Have fun en geniet!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2222
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Leuk, weer een kleintje er bij :cheers:

Je hebt bijna dezelfde indeling als wij. Volgende bus zoek ik ook in L1H2 :wink: . Wij vinden een bed wat je telkens moet verbouwen niets en slapen daarom in de breedte. De kastruimte daaronder is dan ook daarop aangepast, misschien is dit ook nog een overweging voor jullie? Je krijgt dan 140cm breedte die je aan de voor-en achterkant kunt benaderen. Bij ons staat dan de koelkast dus onder het bed bij de keuken, in het midden de portapotti en links 2 laden boven elkaar van 90cm diep.

De 185cm in de breedte is erg enthousiast. Wij kunnen 180cm matrassen zonder al te veel proppen kwijt tussen de spanten plus bekleding daarvan, de rest (ruimte tussen ramen en wandpaneel vullen we op met losse kussentjes. Ook heb je aan de achterkant van de bus de kokerbalken waar de achterlichten inzitten. Dat hoekje gaat er ook vanaf. Voor je bedframe wel een dingetje om rekening mee te houden. Mijn advies is om voor zoveel mogelijk rechttoe rechtaan bedframe en matrassen te gaan. Kijk even bij mijn project, daar staat nu ook een tekening van onze indeling.

Verder ben ik ook op dit moment bezig met een vernieuwde elektrische installatie icm inductie koken. Daar is her en der al wat over geschreven, maar als je rekening houd met continu vermogen van je omvormer, max ontlaadcapaciteit van je accu en het opgenomen vermogen van de inductieplaat, dan kom je in jouw geval denk ik wel heel krap te zitten. Lees mijn overwegingen en het commentaar van de professionals daarop ook even. Ik heb mijn plannen ook al bij moeten schaven. 200Ah cap. en max 200A ontlading met 2500Watt omvormer is al krap zat.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Wat leuk! Ik heb je post gecheckt, tof project! Ik ben ook zeker fan van een kleiner formaatje.

Ik ga nog eens nadenken over de elektrische installatie. Hoe kun je precies het ontladingsvermogen vinden van een bepaalde lfp accu. Is dit ook weer anders bij een victron bijvoorbeeld dan bij een B-merk als Green Cell?
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 03 apr 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2222
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Geen idee of dat erg kan wisselen. Bij de accu's die ik op het oog heb stond het bij de technische specificatie https://www.litime.de/nl/collections/12 ... 4-batterie.

Bij een gegevensblad met technische gegevens moet het wel vermeld staan zoals bijvoorbeeld bij Victron hier: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ack-NL.pdf

Je ziet dat de accu's van mijn idee maar 1 getal kennen. Dat is het maximum. Ik gok dat een accu altijd op het maximum belasten niet de bedoeling is. Victron specificeert dat wat meer. In max continu en een max piek.

Maar bedenk dus dat bijvoorbeeld 12V x 50A ontlaadstroom = 600 Watt. Dus bij een omvormer van een bepaald vermogen hoort een accupakket wat dat Wattage kan leveren en dat is afhankelijk van de ontlaadstroom. En de ontlaadstroom hangt vaak erg samen met de capaciteit in Ah.

(ik wil 4 accu's van 50Ah met max50A laad/ontlading parallel schakelen dus dan zou dat 4x50=200A zijn. 200Ax12V=2400Watt. De omvormer die ik op het oog heb is max 2500Watt.)
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Yvonne57 »

Leuk, een L1H2! Wij hebben een fabriekscamper in dat formaat. De indeling vind ik wel interessant, zelf slapen wij in de breedte. Bed ombouwen zou ik wel zo simpel mogelijk houden, niet te ingewikkeld maken. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, simpelste is gewoon je voeteneindgedeelte stapelen op de rest, is maar net hoe netjes je het wilt hebben. Veel plezier en succes ermee!
Yvonne
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Met mijn lengte van 192 biedt een lengtebed toch net wat extra comfort, vandaar de keuze :). Ik ga het proberen zo simpel mogelijk te houden, thanks!

Ik hou hier alles bij, mocht je dat leuk vinden !
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 03 apr 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

DucatoDolf schreef:
do 30 mar 2023, 14:22
Geen idee of dat erg kan wisselen. Bij de accu's die ik op het oog heb stond het bij de technische specificatie https://www.litime.de/nl/collections/12 ... 4-batterie.

Bij een gegevensblad met technische gegevens moet het wel vermeld staan zoals bijvoorbeeld bij Victron hier: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ack-NL.pdf

Je ziet dat de accu's van mijn idee maar 1 getal kennen. Dat is het maximum. Ik gok dat een accu altijd op het maximum belasten niet de bedoeling is. Victron specificeert dat wat meer. In max continu en een max piek.

Maar bedenk dus dat bijvoorbeeld 12V x 50A ontlaadstroom = 600 Watt. Dus bij een omvormer van een bepaald vermogen hoort een accupakket wat dat Wattage kan leveren en dat is afhankelijk van de ontlaadstroom. En de ontlaadstroom hangt vaak erg samen met de capaciteit in Ah.

(ik wil 4 accu's van 50Ah met max50A laad/ontlading parallel schakelen dus dan zou dat 4x50=200A zijn. 200Ax12V=2400Watt. De omvormer die ik op het oog heb is max 2500Watt.)
Ah, duidelijk!

Zie hieronder het overzicht van de green cell accu's. Interessant om te zien dat het continue ontlaadstroom bij de 80ah accu hoger is: 100ah namelijk (zelfde als bij de 100ah accu). Even afhankelijk van de ruimte-invulling kan ik dus ook een 2x80 ah accu kiezen ipv 2x100 ah. Dan heb ik nog steeds een ontlaadstroom van 200ah=2400W. Ik ga ook wel voor de 2500W omvormer, om te voorkomen dat die er snel mee stopt.
Schermafbeelding 2023-03-30 om 18.10.02.png
Schermafbeelding 2023-03-30 om 18.10.02.png (105.84 KiB) 9994 keer bekeken
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Champ van »

Ik ben zelf 194 en twijfel nog tussen een H2 of H3. Kan jij met jouw lengte van 192 rechtop in de bus staan?
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Als ik volledig rechtop sta dan drukt de bovenkant van m'n hoofd precies tegen het dak aan. Ik sta dus constant ietwat met m'n hoofd ingetrokken.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 03 apr 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Ligt ook aan de gebruikte vloer- en plafonddikte. Ik kan met mn 192 net rechtop staan (H2), maar in de praktijk sta je dat bijna nooit en sta je toch snel minimaal gebogen dus ik heb er eigenlijk nooit last van.

Ik zou zeggen probeer het zelf. Je bent welkom om te 'passen' maar je kan begin juni ook langslopen op het zelfbouwtreffen. Dan heb je 60 busjes ofzo waarin je kan rondneuzen, ideeen kan opdoen en vooral kan staan/passen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80431
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Dafluc »

Beste Greenway, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert dan niet quoten. Gebruik de knop Plaats reactie links onder. Quoten hoeft alleen als er berichten tussen staan Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Champ van »

DJSmiley schreef:
ma 03 apr 2023, 14:37
Ligt ook aan de gebruikte vloer- en plafonddikte. Ik kan met mn 192 net rechtop staan (H2), maar in de praktijk sta je dat bijna nooit en sta je toch snel minimaal gebogen dus ik heb er eigenlijk nooit last van.

Ik zou zeggen probeer het zelf. Je bent welkom om te 'passen' maar je kan begin juni ook langslopen op het zelfbouwtreffen. Dan heb je 60 busjes ofzo waarin je kan rondneuzen, ideeen kan opdoen en vooral kan staan/passen.
Ja zo'n open dag lekker gluren en ideeën pikken lijkt mij helemaal top. :thumbup:
Lijkt mij vooral leuk al die creaties eens bij elkaar te zien en te horen wie waarom tot welke oplossing is gekomen.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Weet iemand of je een bluetooth dongle van Epever kan combineren met de mt50 & Tracer 2210an?

Of laat ik de vraag anders stellen. Ik ben van plan wat apparaten te combineren: victron voor dc/dc, Ective voor omvormer/lader en epever voor solar. Met welk bedieningspaneel is dit allemaal overzichtelijk te monitoren en bedienen? Eventueel via bluetooth?
Plaats reactie