Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door PaulBng »

Ik heb wel last gehad van een bevroren vuilwater schuif, twee jaar terug.
Ondanks dat er een verwarming in de tank zat. Maar die tank is niet geïsoleerd.

Intussen is de schuif eruit, en vervangen door een elektrisch aangedreven kraan.
Als het gaat vriezen, zal die open moet blijven staan. Dan gaat er een dopje op de uitloop (of open met een teiltje eronder, een emmer past niet).

Gisteren wel de tank zo goed als mogelijk geïsoleerd.

We gaan het meemaken...
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door Eura1 »

Met een dopje er op loop je ook het risico dat door restwater de boel dicht vriest , gewoon een emmertje of iets dergelijks er onder is het best .
Grtz
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door jansloos »

Emmertje van de Griekse yoghurt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door kampo »

Zelf heb ik meerdere tests gedaan.
Daarom sta ik versteld van de berichten over geen problemen. Zit daar dan werkelijk alles binnen en dik verwarmd ?

Water vriest inderdaad vanaf 0°C
En naarmate de buitentemperatuur, de luchtdruk door de hoogte en de wind toenemen wordt het probleem van vastvriezen steeds erger.

De afloop van mijn warme douche water van de syphon naar mijn verwarmde grijs water tank vroor vast in de leiding bij minus 20°C maar waarschijnlijk ook veel vroeger.
Dus stromend warm water vormt snel een stopsel als het door een ijskoude buis moet.

Ik heb die hellende leiding van 38mm achteraf nog beter moeten isoleren en verwarmen.

Tot minus 5°C kan je misschien verder met "foefel" oplossingen. Daaronder wordt het serieus. En vanaf minus 20°C is een hele studie noodzakelijk.
Zelf heb ik campers gebouwd en getest tot minus 40°C.
Dat is technisch wel leuk maar daar wil je geen 2 keer heen.
Laatst gewijzigd door kampo op za 30 sep 2023, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door Eric van den Heuvel »

kampo schreef:
za 30 sep 2023, 22:08
Zelf heb ik meerdere tests gedaan.
Daarom sta ik versteld van de berichten over geen problemen.

Water vriest dus inderdaad vanaf 0°C
En naarmate de buitentemperatuur, de luchtdruk door de hoogte en de wind toenemen wordt het probleem van vastvriezen steeds erger.

De afloop van mijn warme douche water van de syphon naar mijn verwarmde grijs water tank vroor vast in de leiding.
Dus stromend warm water vormt snel een stopsel als het door een ijskoude buis moet.

Ik heb die hellende leiding van 38mm nog moeten isoleren en verwarmen.
bij mij ligt de douchevloer ongeveer 7 cm hoger dan de campervloer. Bij de reparatie van de douchevloer heb ik er een glaswolmat onder gelegd waardoor de leidingen ook lopen. Daarnaast liggen daar ook de verwarmingsbuizen dus bevriezen, weinig kans. Wateraanvoer was wel een dingetje. Vanaf een bankkast loopt de leiding onder de drempel door. Die heb ik dus flink moeten verhogen om de leiding beter te isoleren. Groet Eric
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door PaulBng »

Probleem van bevroren douche afvoer heb ik ook gehad.

Afvoer was in een bocht naar beneden uitgevoerd, niet geïsoleerd, om daarmee een sifon te vormen. Die bevroor dus.

Ik heb de bocht eruit gehaald. Afvoer geïsoleerd. Geen sifon meer. Dus standaard het dopje in de afvoer.

Heb daarna nog niet met vorst buiten gestaan... Dus ik weet nog niet of het helpt.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Hoe voorkom je het bevriezen van de watertanks?



Bericht door mama »

De meeste en het allereerste dat bevriest is de vuilwaterschuif , die komt vast te zitten .
Als de camper of bus geisoleerd en verwarmd wordt de hele dag en nacht , de leidingen binnen liggen en er zijn overal voldoende ventilatieopeningen dan bevriezen die niet .
Maar verkeerd besparen op gas door overdag de verwarming uit te schakelen is verkeerd .
Een watertank alwaar warme luchtleiding op aangesloten staat bevriest niet .
Plaats reactie