Verhogen maximaal toelaatbare massa

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Ik heb een Mc Louis MENFYS S-LINE 3 MAX. Een mooie camperbus van eind 2019 gebaseerd op een Fiat Ducato 250 B chassis.

Zoals al eerder op dit forum vermeld kan de Technische Maximum Massa van een camper verhoogd worden: viewtopic.php?p=1125856#p1125856 Ervaringen van recente jaren vond ik echter niet op dit forum.
Enkele recente Nederlandse YouTube filmpjes geven hetzelfde aan:
-Soms kan een TMM bijna administratief afgewikkeld worden
-Bij een RDW bezoek moet je een schriftelijke verklaring van de fabrikant overleggen dat deze met de verhoging instemt.
-Soms moeten er technische wijzigingen aan het voertuig worden aangebracht. Die wijzigingen moet je dan laten beoordelen op het keuringsstation. De camper kan bij technische aanpassingen gewogen worden voor een nieuwe (vaak ongunstigere) massa rijklaar voertuig (basis voor de belasting berekening)

Mijn RDW as lasten zijn:
Vooras: 1750 kg
Achteras: 1900 kg
Maximale technische en toegelaten massa: 3.300 kg
Liever heb ik een 3.500kg toelating. Hoe hoger de toegestane aslasten hoe beter (dan ben je nooit fout beladen). Voor de verzekering is een hoge maximum technische massa het beste, dan ben je nooit verzekerings-veiligheids-technisch overbeladen.

Dit chassis zou volledig identiek zijn aan de uitvoeringen voor een 3.500 TMM. Veel merken waarderen dit chassis op verzoek op naar een toelaatbare 3.500 kg, soms zelfs naar 3.650kg of 3.850kg, ZONDER enige technische aanpassing.
Met een Linnepe Airmax Hulpluchtvering achter zou volgens TÜV certificaat mijn specifieke camper (is voor mij gecontroleerd met de plaatjes) opgewaardeerd kunnen worden naar vooras 1850kg, achteras 1240kg TMM 4.090kg.

Mijn auto is een import uit België en ik heb de grote Belgische dealer gevraagd, die dol is op Nederlandse klanten en ook voertuigen op Nederlands kenteken naar Nederland levert. De mevrouw had nog nooit van verhogen van de toegestane massa gehoord. Mijn bericht werd doorgestuurd naar een andere technische dame van beweerdelijk van fabrikant Mc Louis. Die schrijft mij dat fiat niet toestaat dat de COC (certificate of conformity) niet nageleefd wordt. Volgens haar zou je geeneens een band met en zwaardere lastindex mogen monteren. Een hogere technische massa zou volgens haar door Fiat verboden zijn.
Wel werd mij bevestigt dat het hele onderstel van een Mc Louis van 3.300kg en 3.500kg technisch volledig identiek zijn.

Daar ga ik dus geen verklaring van de fabrikant van krijgen die ik bij de RDW kan overleggen.

Nu schijnt de RDW TÜV papieren niet te accepteren. Is dat zo?
Bij de vrijheid van verkeer van goederen en onderlinge aanerkenning van toelatingen zou dat wel triest zijn.

Ik had contact met een Nederlandse dealer die ook Mc Louis verkocht. Hem was het opgevallen dat hij ook 3.300kg chassis verkocht maar hij had daar verder nooit bij stil gestaan en wist niet wat mogelijk was.

De firma WDT gaf aan dat mijn toegelaten massa naar 3.500kg of zelfs naar 4.000kg kan. Maar de inbouwbedrijven waar zij mee werken hadden stevige tarieven voor simpele aanpassingen en WDT rekent zelf ook een fors tarief.

Is iemand het gelukt de as lasten te verhogen bij de RDW? Hoe ging dat in zijn werk?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80437
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Het meest recente topic is van 21 juni. Denk dat je iets beter moet zoeken. Klik.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2468
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

Kijk even op je kentekenbewijs bij "merk". Daar kan staan FIAT of Mc Louis. Als er FIAT staat moet je bij de fabrikant/importeur van FIAT zijn. En als er Mc Louis staat dan moet je bij de fabrikant/importeur van Mc Louis zijn.
De fabrikant heeft jou voertuig op de weg gezet en daar een typegoedkeuring aan gehangen met een maximaal gewicht van 3300kg. Hij heeft dus via de typegoedkeuring verklaart dat jou camper niet meer mag/kan wegen dan 3300kg.
Als jij vind dat dat gewicht omhoog zou mogen/moeten dan moet de fabrikant dus een verklaring afgeven dat zijn gebouwde camper inderdaad een zwaarder gewicht mag hebben.
Deze verklaring wordt meestal afgegeven in de vorm van een CVO of COC. U dient zich dus te melden bij de fabrikant/importeur. Soms geeft de fabrikant/importeur aan in zijn verklaring dat de vering/velgen/banden aangepast dienen te worden.

In uw betoog haalt u er veel zaken bij maar de fabrikant/importeur zal moeten verklaren dat zijn voertuigen meer gewicht mogen dragen.

Meer smaken zijn er niet dus op naar de Nederlandse importeur van FIAT of Mc Louis
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Daar staat McLouis

Sommige fabrikanten zijn kennelijk heel meedenkend, ik hoop dat ik bij McLouis ook nog ergens een meedenkende dealer kan vinden.
tonic
Berichten: 2468
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

In sommige gevallen kunnen ze meedenken wat ze willen maar soms is er een goede reden waarom het niet kan. Een reden die jij en ik misschien niet kunnen zien.
tonic
Berichten: 2468
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

Als ik zo je post zo doorlees denk je er wel erg makkelijk over. De fabrikant (Mc Louis) heeft op zijn camper een typegoedkeuring aangevraagd.
Hij is daarom verplicht om alle voertuigen volgens deze typegoedkeuring te bouwen en op de weg te zetten.
De typegoedkeuring is aangevraagd en afgegeven op 3300kg en dat zal een reden hebben. Als jij dat gewicht hoger wil hebben zal de fabrikant dus moeten aangeven dat zijn camper dat hogere gewicht mag/kan dragen. Maar ook dan heeft hij zich aan regels te houden. Het is dus niet zomaar, potlood, gummetje, ander getal. Misschien heeft deze fabrikant nooit een typegoedkeuring op zijn campers aangevraagd met een hoger gewicht.
Dan kan hij geen hoger gewicht afgeven omdat dan de geldende typegoedkeuring vervalt.
Dus soms kan een fabrikant je helpen en soms ook niet. Wie zijn schuld is dat? Die van de fabrikant of die van de koper welke een te lichte camper heeft gekocht?
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door GeMa »

Ben er zelf ook mee bezig geweest. Daarom dit stappenplan.

Check eerst de type plaatjes van de camper, zowel die van Fiat als van de bouwer (onder de motorkap).

Dan het kentekenbewijs. Van mijn camper staat op het kentekenbewijs bij F.1 (technische max. massa) 3500 kg en bij F.2 (toegestane max massa) 3500 kg.

Echter, het Fiat type plaatje geeft voor de vooras 1850 kg aan en voor de achteras 2000 kg, waardoor de technische max massa eventueel naar 3850 kg zou kunnen gaan (mits het chassis het aankan). De bouwer (Knaus) geeft hetzelfde aan, maar biedt bij koop van mijn model als optie aan een verhoging van F.1/F.2 (technische/toegestane max massa) naar 3650 kg. Verhoging naar 3650 kg is dan ook een relatief simpele administratieve handeling (certificaat van Knaus opvragen en aanvraag indienen RDW). Wil je meer (3850 kg in dit voorbeeld), dan zal er gekeurd moeten worden en ook andere documenten overlegd moeten worden. Wil je nog meer, dan zullen er technische aanpassingen moeten plaatsvinden en ook weer gekeurd moeten worden.

En dat alles natuurlijk, mits de constructie (met name het chassis, maar ook vering/schokbrekers) het aan kan. Let daarbij ook op het max draagvermogen van de banden (in mijn geval 1250 kg per band, dus dat zit wel goed).

En natuurlijk, als je boven de 3500 kg komt het C1 (of C) rijbewijs.
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

tonic schreef:
do 14 jul 2022, 8:58
Als ik zo je post zo doorlees denk je er wel erg makkelijk over. ... typegoedkeuring
Beste Tonic,

In de kern is ieder probleem makkelijk. Het woord typegoedkeuring heeft men nooit genoemd.

McLouis heeft via de Belgische dealer aangegeven dat de onderstellen van hun 3.300kg en 3.500kg camper bussen VOLLEDIG identiek zijn. Men beroept zich niet op een typegoedkeuring maar op de COC en die zou nergens in Europa door geen enkel bedrijf aangepast of aangevuld mogen worden. Dat andere camper bedrijven en zelfs bedrijven als WDT (wiens werkwijze zij illegaal noemde) met een fiat chassis dat wel doen bewijst al dat dat niet klopt.
Volgens hun zou van Fiat zelfs de loadindex van de banden niet hoger of lager mogen zijn dan de enige loadindex die in de COC genoemd wordt, wat evident onjuist is.

Doordat de EU onderling certificaten erkent en een vrij verkeer van goederen heeft vindt ik het raar dat als ik Duitser zou zijn en in Duitsland zou wonen ik met een Lynnepe hulpachtervering ik +100kg op de vooras krijg, en +340kg op de achteras en een maximaal technische massa van +790kg.

WDT services heeft bevestigd dat met een simpele hulpvering of sterkere veer en zonder enige verdere aanpassing mijn assen opgehoogd kunnen worden en mijn totaal technische toegestane massa naar 4.000 kilo kan. Je wettelijke massa mag je lager zetten dan je technische en dan kan je dus met een B-rijbewijs rijden terwijl je veiligheidstechnisch en voor de verzekering nooit overbeladen kan zijn.

Ik heb dus de indruk dat veiligheidstechnisch 3.500kg geen probleem is. Voor een toegestane technische massa van 3.500 of zelfs 3.650/3.850 kg gaat het hier dus om een papieren tijger gaat die opgelost behoeft te worden. Het woord typegoedkeuring heeft men nooit laten vallen. Ik vrees om te beginnen als dat ik niet bij de juiste persoon bij McLouis terecht gekomen ben om de vraag goed beantwoord te kunnen krijgen wat men als fabrikant wel/niet kan.
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Beste GeMa,

De plaatjes van Fiat (onder motorkap) en McLouis (B-stijl) komen qua gewichten overeen. Het Belgische kentekenbewijs heb ik nooit gezien, maar na de import zijn de gegevens conform de typeplaatjes ingevoerd in de papieren en bij de RDW.

Volgens enkele youtube filmpjes kan dan echter vaak alsnog iets hoger aangevraagd en toegekend worden.
De mededeling van McLouis dat hun 3.300 en 3.500 chassis technisch volledig identiek zijn geeft hoop dat op simpele wijze een ophoging naar 3.500 of zelfs 3.650 (optelling huidige aslasten) mogelijk zou moeten kunnen zijn.

Wat goede hoop geeft is dat WDT en diverse hulpvering fabrikanten bevestigen dat er behalve hun hulpvering NIETS aangepast hoeft te worden, (zelfs de standaard banden niet, voor 4.000kg moeten de banden wel aangepast worden) doet mij denken dat het een commercieel verhaal is en geen veiligheidstechnisch verhaal om 3.500 kg of meer te moeten kunnen laden.

Hoe verliep bij u het proces met Knaus?
Heeft u dit achteraf gedaan?
Via welke route heeft u dit aangevraagd / toegekend gekregen?
Moest u moeite doen de juiste persoon te pakken te krijgen of de procedure goed opgestart te krijgen?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27499
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marco Polo »

Het verhaal dat een COC niet aangepast mag worden klopt natuurlijk wel.
Dat is het bewijs van de typegoedkeuring die de fabrikant in een Europees land heeft aangevraagd voor zijn specifieke serie voertuigen :wink:
Dat je zelf jouw specifieke wagen - op kritische punten - aan laat passen en opnieuw laat keuren door een nationale bevoegde instantie is een ander verhaal.
Dan is die CoC die afgegeven is voor het serie gebouwde voertuig ook niet meer van toepassing.

Dit terzijde.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8973
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door kampo »

Waarom heb je een 3300kg versie gekocht ?
Toch omdat die een paar duizend euro goedkoper was.
Waarom laat je hem nu niet zoals die is ?
Groeten Kampo
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

@Marco Polo,
De dame van McLouis bleef het maar over de COC hebben en had nog nooit gehoord dat massa's (ook niet bij andere merken of door aanpassingen) opgehoogd konden worden. Terwijl voor zover mij bekend bijna iedereen die 'geen bezwaar brief' van de fabrikant kreeg van diverse camper fabrikanten, daar overheen ging. Ook bij een WDT traject of door de Duitse TÜV wordt de COC niet aangepast maar krijg je wel een hogere toekenning. Vandaar mijn opmerking dat ik de verkeerde persoon te pakken had en de vraag feitelijk nooit beantwoord is.

@Kampo,
Ik heb een 3.300 versie gekocht omdat qua afmetingen, aantal slaapplaatsen, indeling en nog wat andere zaken dat in maanden de enige was die te koop kwam. Ik begrijp uw insinuatie niet want ik heb niet eens onderhandeld over de prijs. Het ging niet om de prijs. Volgens de verzekering-taxateur maakt dat in prijs momenteel ook niet uit.

Met een huurcamper (ander type) blijken we totaal onwetend zwaar overbeladen rondgereden te hebben. En dat wil ik niet.
Ik kom er nu achter dat de ledige massa's altijd zonder standaard gemonteerde accessoires zijn. Het kan met 3.300kg maar het kan krap worden. Ik wil niet zoals 99% “gewoon maar” gokken of het past, zien of het binnen ..% overbelading blijft in land X, of “maar gewoon” overbeladen rondrijden en het er op aan laten komen. Ik wil het geregeld hebben zodat ik geen gesodemieter kan krijgen mocht ik ooit gecontroleerd worden.

Dan is 3.500kg wettelijk toegelaten massa en als bonus liefst een nog net iets hogere technische maximum massa wel zo goed. Technisch is het geen probleem, nu administratief nog tegen een redelijk bedrag geregeld zien te krijgen. Maar hoe en bij welke persoon?
tonic
Berichten: 2468
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

DonaldDuck schreef:
do 14 jul 2022, 12:05

Dan is 3.500kg wettelijk toegelaten massa en als bonus liefst een nog net iets hogere technische maximum massa wel zo goed. Technisch is het geen probleem, nu administratief nog tegen een redelijk bedrag geregeld zien te krijgen. Maar hoe en bij welke persoon?
Bij jouw camper staat vast dat hij 3300kg mag hebben. Dit heeft de fabrikant aangegeven in zijn aangevraagde typegoedkeuring. In de afgegeven COC verwijst de fabrikant naar deze typegoedkeuring met de daarbij behorende gewichten.
Dat het technisch geen probleem is zal jij moeten aantonen en dat doe je door een verklaring te overleggen waarin de fabrikant aangeeft dat het kan. Dit doen de meeste fabrikanten door het afgeven van een andere COC die weer verwijst naar een andere typegoedkeuring met hogere gewichten. Maar dan moet de fabrikant dat natuurlijk wel kunnen misschien heeft Mc Louis die nooit aangevraagd. En daar zijn zeer hoge kosten mee gemoeid voor d fabrikant.

Als de fabrikant jou dus niet kan helpen dan heb jij het geluk dat bedrijven zoals WDT oplossingen hebben bedacht en laten certificeren. Vele anderen hebben dat geluk niet.

Dat je dat misschien te duur vindt, dat mag maar meer keuzes zijn er niet. Je hebt nu in ieder geval genoeg info om een overwogen beslissing te kunnen nemen.
Dus via een dealer of rechtstreeks contact opnemen met de afdeling homologatie van de Nederlandse importeur.
Valentijndag 1945

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Valentijndag 1945 »

Kom er even bij
Mijn camper heeft een COC van 4000kg
Het type plaatje van ALKO max 4000kg Technisch
Het type plaatje camper fabriekant 4000 technisch
Vooras max. Technisch 2100kg toegelaten 2100kg
Achteras max technisch 2400 kg toegelaten 2400k
Volgens Nederlands kenteken technisch en toegelaten 4000kg
Nadat ik een bekeuring heb gehad vaar het lachen in een keer over was ben ik in persoon op onderzoek gegaan, geen telefoon en internet.
Nu heb ik een Nederlands kenteken van technisch en toegelaten 4500kg.
De totale kosten waren 300 euro
Als ik graag ,achteras 2700 had gehad en toegelaten 4800kg had dit na enkele technisch aanpassing ook gekund maar kosten mij teveel
Groetjes
Plaats reactie