Ons Opel Movano H2L2 project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bepee

Ons Opel Movano H2L2 project



Bericht door Bepee »

Hoi beste forumleden,

Wij zijn nieuw hier op het forum en graag stel ik ons even voor : wij zijn een stel uit t zuiden met een zachte G :-B
We oriënteren ons met hulp van het forum op de ombouw van een Opel Movano (bj 2013) naar buscamper.
Komend voorjaar hopen we te kunnen gaan bouwen, om in voorjaar 2023 door Europa te gaan trekken.
Helaas hebben we de bus nog niet in ons bezit ( de nieuwe bedrijfswagen heeft vertraging door chip tekorten wereldwijd) , maar we zijn dus al wel uitgebreid aan het zoeken en lezen over alle zaken die bij het ombouwen komen kijken.
Door het forum hebben we nu in ieder geval een beetje idee wat er op ons afkomt :-B :-B :-B .
Ik heb nu al wat vragen , en er volgen ongetwijfeld nog meer vragen tijdens de bouw

Ons plan is grofweg het volgende :
Bus volledig strippen , ramen en dakventilator(en) plaatsen , mantelbuizen en leidingen trekken voor water, elektra en gas
Bus helemaal isoleren met armaflex, wanden afwerken met multiplex , vloer aftimmeren met bestaande bodemafwerking
Bed en keuken inbouwen en afwerken
Elektra ( waarschijnlijk uitbesteden)
Water en gas aansluiten
En dan er een gezellig tiny house van maken :thumbup: :D
..png
..png (282.28 KiB) 619 keer bekeken
Zie de afbeelding van ons ontwerp. Wij denken dat t een toffe indeling is, maar graag jullie frisse blik hierop.
Overigens niet op de afbeelding te zien maar er komt een raam in de schuifdeur en daar tegenover ook 1.

En dan onze vragen:
We zullen de wandafwerking en bovenkasten vast moeten kunnen maken op een regelwerk, en hiervoor dus een houten raamwerk van latten maken.
Is het verstandiger om dit regelwerk op het kale staal te lijmen en daarná te armaflexen, of beter eerst de armaflex en dan het regelwerk vast te schroeven in de spanten ?
Is het voldoende om de keuken vast te schroeven in de houten bodemplaat ?
In ons ontwerp hebben we de accu onder de inbouwkoelkast geplaatst , deze ruimte is ongeveer 35 cm hoog , 50 cm diep en 40 breed. De accu meet ongeveer 22 h , 55 br en 25 diep.
Kan dit , of moet de accu meer kunnen ventileren ? De accu loopt sowieso een klein stukje door naar voren , misschien tot net achter of onder de bestuurdersstoel. Er zit nu een paneel achter de stoel met fusebox, omvormer etc. Kan dat op die plaats blijven zitten ?
Of zijn daar veel nadelen aan ?
Iemand een adres voor inbouw van de elektra of hulp hierbij ?
Nog tips / adviezen in keuze schuif of klepramen ? Voor- en nadelen ?
We willen een maxxfan plaatsen , twijfel over voorzijde , dus waar we koken , of boven het bed ?
Tot slot hebben we 2 aluminium ladenkasten in goede staat ( uit de bedrijfswagen), deze zouden we graag gebruiken , maar ik zie bijna niemand dit doen. Zijn daar veel nadelen aan ??

t Is een lange eerste post geworden maar ik ben benieuwd naar jullie reakties

Gr Bepee
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ons Opel Movano H2L2 project



Bericht door MarceldeHoog »

Je bed lijkt me erg smal, of lijkt dat maar? En wellicht wat kort, een breedtebed is in de meeste bussen aan de korte kant. Verder wel een leuke indeling.

Voor wat betreft de accu: daarbij hoort veelal ook wat extra, zoals busbars, de mppt voor eventuele zonnepanelen, omvormer, zekeringkastje(s), etcetera. Daar kun je natuurlijk niet goed bij als dat onder je koelkast zit. Is dat dan niet handiger onder 1 van de 2 zitplaatsen, en dan een lade onder je koelkast bijvoorbeeld? Je zegt dat er al wat zaken op het paneel achter de stoel, zit dat dan bovenaan?

Wij hebben eerst armaflex, daarna latjes gedaan. Bij eventuele beweging krijg je dan geen vervelende piepjes van hout op metaal. Daarnaast plakt het ook eenvoudiger :-)

Met jullie indeling lijkt me goed aan de vloer schroeven voldoende voor de keuken: hij kan nergens heen. Wij hebben alle onderdelen zowel aan de vloer, als aan elkaar, als op sommige plekken aan de wand gezet. Onze keuken zit dus aan de vloer, en aan de plank tussen keuken en bed.

Qua ventilatie van de accu: geen idee, ligt sowieso aan je type accu, maar beter geven mensen met wat meer kennis daar advies over.

Jullie zitten in het zuiden: In Maarheeze zit Alex Dickhof, die begeleid bij inbouw electra en geeft advies. Wellicht daar eens contact mee opnemen.

Dan de maxxfan: de meningen zijn verdeeld. Wij hebben deze vooraan geplaatst: voordeel is dat de roosters van mijn toiletruimte/douche dan vlakbij zitten, en ook het gasfornuis. Boven bed een dakluik wat permanente ventilatie heeft, zodat er zelfs met regen voldoende luchtstroom is.

Veel plezier met de ombouw straks!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Bepee

Re: Ons Opel Movano H2L2 project



Bericht door Bepee »

Hoi Marcel,

Bedankt voor je feedback en goede tips ! We gaan zeker eens contact leggen met Alex , en nemen je advies voor de plaats van de accu in overweging...
Ik vergat te vermelden dat ons bed in de breedte uitschuift , dus over de stoelen van 70 naar 140 cm.
Het bed is idd niet erg lang, we gaan bij hoofd en voeteneind minimaal isoleren. dan moet t lukken wij zijn niet zo lang

gr Bepee
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ons Opel Movano H2L2 project



Bericht door MarceldeHoog »

Hou even 1 ding in je achterhoofd bij je bed lengte: Je bouwt je bus voor jezelf, maar wellicht wil je hem ooit verkopen ook. Dan beperk je de mogelijkheden flink als je een kort bed hebt. En nu kun je nog bedenken wat je wil :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie