Camper isolatie alternatief: Isobooster

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door bennieh »

Beste TS, ik was benieuwd naar de afstand die je bij het installeren hebt aangehouden tussen de folie en de carosseriebeplating.
Laatst gewijzigd door bennieh op di 15 feb 2022, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot Expert L2H2 2009
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door HoK »

Wat echt interessant zou zijn is foto's van de ruimte waar de isolatie zit na een jaar. Ik ben erg benieuwd hoe het zit met de vochthuishouding in de geisoleerde ruimte.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door DucatoDolf »

De bus is grandioos mooi! Petje af. Met name de looks aan de buitenkant! 8-)

Echter, denk ik dat dit een staaltje goed product op de verkeerde wijze toegepast is. Zoals bij de aanbieder wordt aangegeven prima voor onder je vloer. Waarbij stralingskoude wordt gereflecteerd. Maar aan de binnenkant van je stalen carrosserie valt er weinig te reflecteren. Waar naar toe? Het staal waar het tegen aan zit geplakt? Zodat dit nog warmer/kouder wordt? Ik gok dat dit, als het al werkt, juist een negatieve invloed heeft. Daarbij is een laagje spiegelfolie eerder een geleider die bij direct contact juist warmte/koude overneemt. Achter glas prima. Aan de buitenkant van je bus ook. Wat dat betreft zou je beter een chroom/spiegel wrapje kunnen plakken. Dat maakt verschil.
roma
Berichten: 4582
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door roma »

Heb jaren terug mijn Boxer geïsoleerd met meerdere lagen reflecterend bubbeltjesfolie (radiatorfolie). Over de laatste laag een laag schuimfolie, ben de naam effe kwijt, nooit een probleem mee gehad. Folie direct op metaal. Kan dus nooit vocht tussen komen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door kampo »

Bubbeltjes folie met dampscherm gaan voorstellen als een goede isolatie voor een buscamper ...
Nee, dit ga je enkel tegen komen bij zelfbouwers zonder ervaring en nooit bij gevorderden of profi's.
Het is geen argument dat het goed is omdat je het gedaan hebt. Ik lees helemaal niets van een onderbouwing.

Paar tips:
1. Alle systemen die condens op de metalen wand achter de isolatie toelaten moet je vermijden. Dus geen luchtspleet tussen isolatiemateriaal en metaal.
2. Condens moet zo vrij mogelijk naar het interieur kunnen verdampen. Dus geen materialen met dampschermen.
3. Het isolatiemateriaal moet stevig bevestigd worden, niet kunnen verschuiven en mag op termijn niet weg zakken in de wanden. Plakband komt na jaren los.
4. De originele condens afdruipgaatjes onderaan in de wanden moeten open blijven.
5. Maximale bedekking van de (koude) blanke metalen delen.
6. Enkel isolatie materialen gebruiken die niet piepen of andere geluiden maken bij bewegingen van het voertuig.
7. Hoge isolatiewaarde en geschikt voor temperaturen van minus 30 tot plus 70°C
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door pele »

Helemaal eens met Kampo. Zelf heb ik 20 jaar en 10 busjes-bouw ervaring, met telkens voortschreidend inzicht.
Alleen : veel bussen zijn tegenwoordig zo goed roestbestendig dat foute isolatie niet snel tot roestvorming leidt.
roma
Berichten: 4582
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door roma »

Fotootje zoals ik het indertijd heb gedaan:
Afbeelding
Achtereenvolgens aluminiumnoppenfolie, tuinders-noppenfolie met grote luchtkamers, dan weer het alu-noppenfolie (nog links te zien op de foto) en een laag x-trem isolatieschuim. (het grijze rechterdeel op de foto) En tot slot afwerken met een nieuw plafond en de kastjes weer op zijn plaats.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door AadenAnke »

kampo schreef:
wo 16 feb 2022, 8:22
Bubbeltjes folie met dampscherm gaan voorstellen als een goede isolatie voor een buscamper ...
Nee, dit ga je enkel tegen komen bij zelfbouwers zonder ervaring en nooit bij gevorderden of profi's.
Het is geen argument dat het goed is omdat je het gedaan hebt. Ik lees helemaal niets van een onderbouwing.

Paar tips:
1. Alle systemen die condens op de metalen wand achter de isolatie toelaten moet je vermijden. Dus geen luchtspleet tussen isolatiemateriaal en metaal.
2. Condens moet zo vrij mogelijk naar het interieur kunnen verdampen. Dus geen materialen met dampschermen.
3. Het isolatiemateriaal moet stevig bevestigd worden, niet kunnen verschuiven en mag op termijn niet weg zakken in de wanden. Plakband komt na jaren los.
4. De originele condens afdruipgaatjes onderaan in de wanden moeten open blijven.
5. Maximale bedekking van de (koude) blanke metalen delen.
6. Enkel isolatie materialen gebruiken die niet piepen of andere geluiden maken bij bewegingen van het voertuig.
7. Hoge isolatiewaarde en geschikt voor temperaturen van minus 30 tot plus 70°C
Beste kampo helaas moet ik je wat betreft de professionele bouwers toch tegen spreken :oops: mijn fabrieksbuscamper een Challenger uit 2018 is geïsoleerd met een damp werende folie voorzien van een isolatie spul (groen) wat vezelachtig aanvoelt een millimeter of 5 dik. Het is een soort van zak die in de lege bus word geschoven en in de zak wordt alles gemonteerd daarna snijden ze de nog zichtbare stukken weg. Om eerlijk te zijn is de isolatie niet erg efficiënt voor mijn gevoel. Er is een filmpje van op internet te vinden ( je weet ik ben daar erg onhandig in dus vraag niet waar). Ik zelf zou zeker niet met dit soort materiaal gaan werken maar de professionele bouwer dus soms wel. De tijd die de zak in de bus schuiven duurt zal 2 minuten zijn een zeer ervaren plakker van armaflex een dag of 2 schat ik in?

Gr Aad
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Camper isolatie alternatief: Isobooster



Bericht door mama »

Dampwerende folie heeft géén enkele zin , door metalen wand kan niets door .
Bubbeltjesfolie verliest zijn isolatiewaarde doordat de lucht uit de bubbeltjes ontsnapt door de jaren .
Bubbeltjesplastiek vergaat zelfs na jaren , heb der hier zo nog een buitenisolatie liggen in de kast , nu wilde ik dat gaan gebruiken om in de tuin rond de 2 nieuw geplante oleanders te wikkelen , dat is nog gelukt maar in welke toestand die bubbeltjesplastiek was wil je niet weten , na 4 jaar is die waardeloos geworden .
Plaats reactie