Start camperdroom

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Start camperdroom



Bericht door DJSmiley »

Prijzen verschillen nogal. Wat ik toen betaald heb voor mijn ombouw is inmiddels een klap duurder geworden.

Prijzen van ombouwspullen zijn omhoog gegaan, prijzen van geschikte busjes voor ombouw zijn ontploft enz.

Mijn bus heeft mij, in totaal, in NL, iets van 13k gekost. Dat was dus incl aanschaf voertuig, BPM enz. Maar ik heb m wel vrij uitgebreid gemaakt. Maxxfan, stevige elektra installatie (Lithium, 315W zonnepanelen), dieselkachel, boiler enz.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Start camperdroom



Bericht door Johan de Jongh »

Weet niet wanneer DJSmiley gebouwd heeft maar alleen mijn complete kostenpost qua inbouw was rond de € 11k.
En dan ben ik zeer zeker niet buitensporig bezig geweest.
Grootste uitgaven waren de electra, compressor koelkast, isolatie, hout, ramen en dakluik.
Daarnaast een 1000 uur aan inbouwtijd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start camperdroom



Bericht door Kroppie »

maar wat de een buitensporig vind, vind een ander minimaal noodzakelijk, en weer een ander spotgoedkoop, als je zelf maar tevreden bent, dat is no1
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Start camperdroom



Bericht door Johan de Jongh »

Eens Jos.
De kosten bepaal jezelf aan de hand van je wensen.

Ik ben van start gegaan met € 7K in mn planning en gedurende de bouw bleek alleen dat ik basale zaken vergeten was bij het budgeteren of anders ingeschat had.
Denk aan kosten voor b.v r.v. stoel, bekabeling, hang sluitwerk, verf, lijm, kit enz.

Nu was het mn eerste camper en aldoende leert men. 😉
Probeer alleen mensen niet te laten struikelen over dezelfde steen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start camperdroom



Bericht door Kroppie »

:thumbup:, en geniet van je resultaat en dus van je 1000u werk
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bepee

Re: Start camperdroom



Bericht door Bepee »

Hoi Rowan,

In antwoord op je vraag welk tekenprogramma kan helpen om eea te visualiseren :
'Vanspace ' heeft ons geholpen om een idee te krijgen van de indeling .Je kunt 2d en 3d in de bus kijken en meten. Onbeperkt oopslaan van diverse ontwerpen.
Programmaatje kost 20 euro, wij vonden het t geld waard. Ik ben niet zo handig met autocad tekenen en dan is dit veel makkelijker.

ps hoop dat het niet als een reklamepraatje klinkt, wij hebben er iig veel aan gehad. :-B
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Start camperdroom



Bericht door spikee »

Fusion 360 is prima programma en gratis voor de hobby. Nadeel van cad in een bus is dat je eigenlijk een leuke 3d scan nodig hebt of bestanden van de fabrikant. Alleen krijg je deze niet. Het is handig om wat te ontwerpen e.d. maar heel veel heb je er dan niet aan tenzij je dingen laat frezen e.d.

Al moet ik zeggen dat mijn keukenblok, slaapbank ook allemaal in 3d heb gemaakt, en paste ook meteen perfect (zonder 3d scan).
Vriend van me heeft 3d scan van zijn 4x4 offroad auto/camper en dat heeft veel toegevoegde waarde.

Overigens kleine tip indien je geen 3d scan hebt, dingen gewoon recht/haaks maken en niet zozeer de moeite doen om de curve van de bus te volgen (die is nergens recht of constant). Dat lukt je toch niet als je geen 3d scan hebt. En die 1-5% extra ruimte die je daarmee behaalt weegt niet op tegen de enorme hoeveelheid werk dat dat brengt. Rechttoe rechtaan maken en gaten en gaps e.d. gewoon mooi afwerken met een paneeltje, rubber strip o.i.d.

Overigens haal ook fatsoenlijk hout bij een houthandel. Is zoveel beter en mooier dan bouwmarkt spul. En een stuk goedkoper. Scheelt je veel plamuren, gaten vullen en daarna weer mooi afwerken. Overigens zou ik de binnenkant van je kastje/hout vooral al lamineren met HPL o.i.d., dat achteraf mooi verven is een hoop gedoe. Als je dat alvorens monteren/zagen doet dan scheelt dat veel. De zicht kant kan je dan verven of wat je daar ook wilt doen.

Met een 3d scan kan je dit soort dingen doen:
Afbeelding
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Start camperdroom



Bericht door John lamers »

Das een beetje kort door de bocht, je hebt echt geen 3d scan nodig om goed aansluitende delen te maken.
Met wat trucjes kun je gebogen lijnen van de bus makkelijk nauwkeurig meten.
Het voorbeeld hieronder zou een naad hebben bij de wand van 46mm hoe ga je dat netjes rechtbreien als je het deel niet met de vorm van de bus laat meelopen?
camper 1.jpeg
camper 1.jpeg (89.53 KiB) 483 keer bekeken
In dit geval heb ik de vorm van de bus handmatig ingemeten met na mijn idee goed resultaat.

Gr. John
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22967
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Start camperdroom



Bericht door PaulBng »

Eenvoudig..

Een wandje zoals op de foto, nog niet krom maken maar recht, op maat van de breedste plaats.
Ding in de camper zetten, stokje met gat, potlood daardoor.
Wand zo zetten dat op het breedste deel het potlood precies op de rand komt, stokje tegen de bus.
Stokje horizontaal houden en langs de bus langs bewegen...


Paul
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Start camperdroom



Bericht door spikee »

Bovenstaande bus is nog relatief recht, bij sprinter e.d. is dat wat minder zeker de h2/h3 varianten. Heb het zo ook gedaan bij een kast die hoger is, maar bij keuken etc is dat niet nodig geweest. Scheelt op de uiterste plek hoogstens 1 a 2 cm. Vind ik persoonlijk de moeite niet.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Start camperdroom



Bericht door John lamers »

Zoals gezegd bovenstaande bus zou een naad krijgen van 46mm.
Dit is eenvoudig zoals Paul uitlegt pas te maken.
Omdat ik alles heb laten frezen moest de vorm van de zijwand in cad komen.
Ik heb dat gedaan door iedere 5cm van de gebogen zijwand de naad op te meten vanaf een rechte aluminium koker die boven en onder de wand raakte.
Geen moeite, en geen lelijke naad die weggewerkt moet worden.

Gr. John
Plaats reactie