Aluminium extrusieprofiel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22981
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Dat zijn "normale" prijzen.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Camperbassie »

Ik heb ervaring met het bouwen van een camper met extrusie profielen, en ga ook de binnenkant bouwen met deze profielen. Bij intresse stuur een privébericht.

Mijn ervaring is heel positief. Licht, makkelijk sterk en stijf. Ze zijn er in 20mm 30mm en 40mm.

40mm heb ik voor de camperbody gebruikt. 30mm is ruim voldoende voor de meubels. 20mm zou ook nog wel kunnen. Als je de profielen bekleed met byv 2mm ACP plaat kun je heel strak en heel licht hele leuke dingen bouwen.

Heb je niks met hout zoals ik is het een mooi en betaalbaar alternatief.

Als je kijkt in het Topic van Cowcatcher zie je ze ook worden toegepast.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Mickel Moen »

Het voordeel van Aluminium is, dat je dun kunt werken. De lichtheid van Aluminium t.o.v. hout zit in de dikte.

Vergelijk je het in volumieke massa, zoals je hout vergelijkt, dan is het erg zwaar.

Net zoals er het idee is, dat massief hout zwaar is, wat dus weer helemaal niet zo hoeft te zijn. Hangt van de houtsoort af.

Ik heb daar al eens een overzicht van gemaakt. De inspringende regels is dus massief hout.

Wil je bouwen op gewicht, is het zaak eerst eens vergelijkende berekeningen te maken.

IMG_1248.jpeg
IMG_1248.jpeg (154.66 KiB) 871 keer bekeken
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door VNK »

Ik kan er niet helemaal bij waarom je de keukenkastjes, of wat voor kastjes dan ook, van extrusieprofiel zou willen maken. Zoals Mickel al aangeeft is het zwaar voor een lichtmetaal. Sterker nog, ik durf te wedden dat je met een stalen kokerprofiel vele malen lichter uitkomt. En goedkoper. Maar je gooit alle dikte in materiaal meteen weg. Als je staanders van 45 maakt, lever je dat in aan kastruimte. staanders van 20 kunnen bijvoorbeeld ook wel, maar zet er dan een plaat in voor je torsiestijfheid. Wat voor plaat? Multiplex? Laat dan de alu staanders meteen achterwege.

Extrusieprofiel wil ik nog in mijn dakdrager gaan verwerken, wegens de weerbestendigheid en relatieve stijfheid die het meebrengt, maar interieur? Slecht besteed gewicht.
Yanaika Krekels
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 16:34

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Yanaika Krekels »

Hoofdnoorman schreef:
vr 10 nov 2023, 21:17
Met grote interesse maar eens verder gekeken.
Na even zoeken een link om je naam door te geven voor een download van een product brochure met de veronderstelling dat alle voorhanden profielen wel opgesomd en te bekijken waren.
Dat viel dan even tegen.
Je kreeg een nieuwe presentatiefolder met kreten hoe goed het bedrijf Mejo is.

@Yanaika:
Je zou de "technische camperaar" hier een heel groot plezier doen door een download van jullie profielen (maten, tekeningen etc) ter beschikking te stellen. Ook ik ben heel erg nieuwsgierig maar jezelf op de borst slaan zonder wat concreets te laten zien, vind ik dom.
Beste,

https://www.mejo.com/machinebouw-profielen/
Als je op deze link klikt, vind je hierbij de catalogussen.
En de bijlages met de door jouw gevraagde informatie stuur ik graag naar je door.

Stuur je een mailje naar info@mejo.com ;)
Yanaika Krekels
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 16:34

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Yanaika Krekels »

Whatever schreef:
vr 10 nov 2023, 17:17
Kent iemand het bedrijf 'Mejo' toevallig?
Voor een kennismakening mag je altijd bellen.
of mailen. info@mejo.com
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door tranny »

Da's heel mooi...
Maar het lijkt me in ieder geval ook wel verstandig dat Yanaika Krekels haar bedrijfsreclame in het vervolg enkel nog via een PB af gaat handelen, want alle bijdragen aan het forum beginnen inmiddels heel sterk op spam te lijken. :-?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door jasperenpriscilla »

Mickel Moen schreef:
za 11 nov 2023, 10:57
Het voordeel van Aluminium is, dat je dun kunt werken. De lichtheid van Aluminium t.o.v. hout zit in de dikte.

Vergelijk je het in volumieke massa, zoals je hout vergelijkt, dan is het erg zwaar.

Net zoals er het idee is, dat massief hout zwaar is, wat dus weer helemaal niet zo hoeft te zijn. Hangt van de houtsoort af.

Ik heb daar al eens een overzicht van gemaakt. De inspringende regels is dus massief hout.

Wil je bouwen op gewicht, is het zaak eerst eens vergelijkende berekeningen te maken.


IMG_1248.jpeg

https://mickelmoen.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
Even over gewicht van aluminium en het is "heel zwaar voor lichtmetaal" (zag ik ergens langskomen) Dat klopt. Grappig genoeg is aluminium net zo zwaar als graniet.

Enkel aluminium kun je lekker stijf en dun mee bouwen, als je het in grafsteen formaat plakken zaagt is ook lichtmetaal ontzettend zwaar.

Voor plaat materiaal in combinatie met profielen zag ik HPL voorbij komen, dat is ook behoorlijk zwaar. Je kunt ook eens kijken naar Dibond (dat is de meest gebruikte merknaam, maar in veel merken leverbaar). Dit kun je in veel ral kleuren krijgen, is superlicht en stijf, 2 lagen dun aluminium met kunststof ertussen. Ik ben er fan van.
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door WimkeP »

Beste allemaal,
In America gebruiken ze voor dit extrusie materiaal de naam '8020'.
Op YouTube is er best veel over te vinden.

In mijn beleving klopt het wat eerder al geschreven werd, namelijk dat de bevestigingshulpstukjes de prijs van je bouwwerk enorm op kunnen drijven, als je het origineel koopt. Je hebt dan waarschijnlijk wel de garantie dat het allemaal wat beter past.
Verder lijkt het bijna noodzaak om een elektrische afkortzaag te hebben, om mooie haakse/rechte zaagsneden te krijgen.

bijgaand enkele links met voorbeelden.
https://youtu.be/BuMufzRVa-M?si=kgK7XIZyUJtCodtw
https://engineerswhovanlife.com/8020-ca ... ed-system/
https://youtu.be/BndA3OpOUWk
https://youtu.be/_AhHhmyphu0
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Camperbassie »

8020 is een merknaam en die profielen zijn niet zo geavanceerd en doorontwikkeld als byv. Item Systems die werken met verbinders zonder al die hoekjes.
Daar koop je gezaagd en voorbereid met alle verbinders erin. Super maatvast en haaks.

Byv profiel 30mm Light is 0.93kg/m.
En je kunt er dus ook een hele camper mee bouwen.

Afbeelding
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Hymerferry »

Interessant project! Komt daar een verlaagde loopgang in en een “lantaarndak” boven dit deel? Ga je voor 2 zitplaatsen op kenteken of heb je een mogelijkheid gevonden hier 2 extra plaatsen goedgekeurd op te krijgen?
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Aluminium extrusieprofiel



Bericht door Camperbassie »

Hymerferry schreef:Interessant project! Komt daar een verlaagde loopgang in en een “lantaarndak” boven dit deel? Ga je voor 2 zitplaatsen op kenteken of heb je een mogelijkheid gevonden hier 2 extra plaatsen goedgekeurd op te krijgen?
Scherp gezien, dat van dat dak klopt, dat is een skyroof. Stahoogte is 2.05m. 2 of meer zitplaatsen alles is mogelijk.
Het is een prototype geheel anders als welke camper ook.
Alle tegens en nadelen van buscampers en gewone campers probeer ik om te buigen naar pro's.

Zelfbouw in een ietwat extreme vorm. Of een doorgeslagen hobby zoals ik het noem.



Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk


Plaats reactie