Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Cell compression is zeker een issue.
Maar vooral bij de pouch gebaseerde batterijen.
Prismatische cellen en cylindrical cellen hebben een verpakking die uit zichzelf reeds voldoet aan celcompression.
Het is inderdaad wel zo dat de goedkopere prismatische cellen de laatste jaren in een dunne aluminium verpakking worden geleverd waardoor het probleem weer kan ontstaan
Voor meer info:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 9-01/5/549
Maar vooral bij de pouch gebaseerde batterijen.
Prismatische cellen en cylindrical cellen hebben een verpakking die uit zichzelf reeds voldoet aan celcompression.
Het is inderdaad wel zo dat de goedkopere prismatische cellen de laatste jaren in een dunne aluminium verpakking worden geleverd waardoor het probleem weer kan ontstaan
Voor meer info:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 9-01/5/549
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
@Sethspace & Maarten
Nou de info en filmpjes over compressie die ik hierover al veel vroeger was tegengekomen
betreffen toch vaak de opstelling van 4 klassieke prismatische LiFePO4 cellen van 3,2V naast elkaar.
Dan zou Maarten zijn 3D printer model schalen niet zoals hij gedaan heeft "boven en onderaan" maar wel zijdelings moeten plaatsen.
Wat denk je Sethspace ?
Vervolgens de draadstangen zo aantrekken dat er 300kgf (dat is veel)
op de accupack komt te staan. Ik weet niet of een plastic 3D ontwerp zo iets aan kan.
Is dat mogelijk Maarten ?
https://www.google.com/search?q=compres ... maId4dSjkM
Nou de info en filmpjes over compressie die ik hierover al veel vroeger was tegengekomen
betreffen toch vaak de opstelling van 4 klassieke prismatische LiFePO4 cellen van 3,2V naast elkaar.
Dan zou Maarten zijn 3D printer model schalen niet zoals hij gedaan heeft "boven en onderaan" maar wel zijdelings moeten plaatsen.
Wat denk je Sethspace ?
Vervolgens de draadstangen zo aantrekken dat er 300kgf (dat is veel)
op de accupack komt te staan. Ik weet niet of een plastic 3D ontwerp zo iets aan kan.
Is dat mogelijk Maarten ?
https://www.google.com/search?q=compres ... maId4dSjkM
Groeten Kampo
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Compressie komt de levensduur ten gunste. In hoeverre het in de praktijk een merkbaar verschil is is een 2e: 3000 of 5000 cycli klinkt leuk, maar realistisch gezien ga je zelfs 1000 cycli in een camper al eigenlijk niet snel halen.
En dan nog zijn het aantal cycli in de specificaties meestal gebaseerd op 1C ontlading, wat in de praktijk ook veel lager is (En je dus ook meer cycli kan halen)
Bij de 'plastic' cellen heb je veel minder last hiervan (Calb, Winston, Sinopoly om maar wat te noemen), die zijn simpelweg steviger uitgevoerd dan de aluminium prismatische cellen. Bij de meeste middensegment accu's zie je ook geen bijzondere compressie, vaak niet veel meer dan een paar plastic 'straps' of stevig tape.
Naar mijn mening is celcompressie voornamelijk raadzaam om de terminals te ontlasten. De meeste zelfbouwsets worden met vlakke busbars geleverd. Dat betekend dus dat bij het in- en uitzetten van een cel de aansluitingen deze kracht krijgen te voorduren. Door de cellen 'vast' te zetten beperk je dat. Je ziet dat om die reden sommige mensen ook flexibele busbars gebruiken, of busbars die uit meerdere dunne laagjes bestaan met een 'golf' erin (Die de werking kan opvangen). En sommige fabrieksmatige cellen zie je dat de men busbars gebruikt met een 'v' shape, ook dat om zo de kracht weg te lijden van de terminals.
Bij cilindrische cellen speelt het krimpen nauwelijks een rol.
En dan nog zijn het aantal cycli in de specificaties meestal gebaseerd op 1C ontlading, wat in de praktijk ook veel lager is (En je dus ook meer cycli kan halen)
Bij de 'plastic' cellen heb je veel minder last hiervan (Calb, Winston, Sinopoly om maar wat te noemen), die zijn simpelweg steviger uitgevoerd dan de aluminium prismatische cellen. Bij de meeste middensegment accu's zie je ook geen bijzondere compressie, vaak niet veel meer dan een paar plastic 'straps' of stevig tape.
Naar mijn mening is celcompressie voornamelijk raadzaam om de terminals te ontlasten. De meeste zelfbouwsets worden met vlakke busbars geleverd. Dat betekend dus dat bij het in- en uitzetten van een cel de aansluitingen deze kracht krijgen te voorduren. Door de cellen 'vast' te zetten beperk je dat. Je ziet dat om die reden sommige mensen ook flexibele busbars gebruiken, of busbars die uit meerdere dunne laagjes bestaan met een 'golf' erin (Die de werking kan opvangen). En sommige fabrieksmatige cellen zie je dat de men busbars gebruikt met een 'v' shape, ook dat om zo de kracht weg te lijden van de terminals.
Bij cilindrische cellen speelt het krimpen nauwelijks een rol.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Dus... met deze kennis kan je, als zelfbouwer, maar best gebruik maken
van compressie draadstangen ... in de beste richting.
van compressie draadstangen ... in de beste richting.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
De vraag is welke krachten er op komen en of die zelfde krachten door die niet vlakke vorm, kunnen worden opgevangen.DJSmiley schreef: ↑wo 09 nov 2022, 11:14De meeste zelfbouwsets worden met vlakke busbars geleverd. Dat betekend dus dat bij het in- en uitzetten van een cel de aansluitingen deze kracht krijgen te voorduren. Door de cellen 'vast' te zetten beperk je dat. Je ziet dat om die reden sommige mensen ook flexibele busbars gebruiken, of busbars die uit meerdere dunne laagjes bestaan met een 'golf' erin (Die de werking kan opvangen). En sommige fabrieksmatige cellen zie je dat de men busbars gebruikt met een 'v' shape, ook dat om zo de kracht weg te lijden van de terminals.
Victron heeft trouwens gewoon vlakke koperen koppelstukken.
- Bijlagen
-
- Victron inside.JPG (86.37 KiB) 1911 keer bekeken
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
als victron dat goed genoeg vind, moeten wij dan moeilijk gaan doen?, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en velen onder ons vinden victron de kwaliteit.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Precies dat, het staat erg interessant. Kijk mij eens .....
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
De vraag is, wat is beter een Chinese met 'flexibele' koppelstukken of een Chinese blauwe met rechte koppelstukken?
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
als je het niet vertrouwd, zelf een paar stripjes maken met een bubbel in het midden kunnen de cellen alle kanten op
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Meest mogelijk gebruikt Victron hogere kwaliteit LFP cellen in stevige blauwe behuizing welke minder uitzet, zoals DJSmiley ook eerder verklaarde. Daarnaast is glasvezel versterkt tape waar te nemen wat meermaals om het celpakket is heengewikkeld en daardoor ook een stukje compressie geeft.
In andere type Victron LFP accu’s zijn de gele Winston cellen gevonden, die hebben een dusdanig dikke behuizing dat compressie niet echt nodig is.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
en als uitwendig uitzetten niet meer gaat dan gaat het dus naar binnen en wat doet het daar?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Bij laden en ontladen worden elektronen van de anode naar de kathode doorheen een soort muggen hor membraan geschoten. Een poreuze separator genoemd.
De richting van de elektronen is andersom bij laden als bij ontladen.
Dit membraan of "zeef" raakt langzaam beschadigd door het gebruik, wat uiteindelijk zal resulteren in een einde levensduur.
Bij te hoge/lage temperaturen of vervorming van die platen door eigen warmte van de LFP cellen, gaan die elektronen bolletjes heel slecht door het membraan heen, beschadigen het membraan en zo verminderd eerst het aantal cycli en vervolgens vroege dood door schade.
De richting van de elektronen is andersom bij laden als bij ontladen.
Dit membraan of "zeef" raakt langzaam beschadigd door het gebruik, wat uiteindelijk zal resulteren in een einde levensduur.
Bij te hoge/lage temperaturen of vervorming van die platen door eigen warmte van de LFP cellen, gaan die elektronen bolletjes heel slecht door het membraan heen, beschadigen het membraan en zo verminderd eerst het aantal cycli en vervolgens vroege dood door schade.
Groeten Kampo
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Bob47 schreef: ↑zo 05 nov 2023, 16:55300 Kgf dmv 4 draadstangen, betekend dat per draadstang 75 kg trekkracht omgebracht moet worden ?? Hoeveel Nm torqe dat dan is op bv M6 draad moet je dan nog bepalen ! Overigens zoveel druk lijkt me heel erg veel !!kampo schreef: ↑wo 09 nov 2022, 7:38@Sethspace & Maarten
Nou de info en filmpjes over compressie die ik hierover al veel vroeger was tegengekomen
betreffen toch vaak de opstelling van 4 klassieke prismatische LiFePO4 cellen van 3,2V naast elkaar.
Dan zou Maarten zijn 3D printer model schalen niet zoals hij gedaan heeft "boven en onderaan" maar wel zijdelings moeten plaatsen.
Wat denk je Sethspace ?
Vervolgens de draadstangen zo aantrekken dat er 300kgf (dat is veel)
op de accupack komt te staan. Ik weet niet of een plastic 3D ontwerp zo iets aan kan.
Is dat mogelijk Maarten ?
https://www.google.com/search?
q=compression+prismatic+LiFePO4+cells&rlz=1C1EJFA_enBE783BE881&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiC0_nRwaD7AhVKiqQKHbt-AKYQ_AUoAXoECAIQAw&biw=912&bih=475&dpr=3#imgrc=7MMNmaId4dSjkM